W ciągu pięciu lat liczba pojazdów elektrycznych w Polsce wzrosła prawie 15 razy, a wartość sesji ładownia przy użyciu kart DKV Mobility 14 razy.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, na koniec 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było około 141 500 pojazdów elektrycznych. W tej liczbie 72,5 tysiąca to samochody na baterie (BEV), a pozostałe 69 tysięcy to hybrydy typu plug-in (PHEV). Dla porównania, w grudniu 2019 roku pojazdów bateryjnych było mniej niż 10 tysięcy, co oznacza niemal 15-krotny wzrost rynku w ciągu ostatnich lat.
Ładowarek też więcej
Za wzrostem liczby pojazdów podąża rozrost sieci ładowarek. Według Polish EV Outlook Index, liczba punktów ładowania na koniec 2024 roku wynosiła 8659, z czego 2667 to punkty szybkiego ładowania prądem stałym (DC). To wynik daleko odbiegający od liderów europejskich, takich jak Holandia, która dysponuje ponad 145 tysiącami ładowarek. Pomimo to widać wyraźny trend wzrostowy, szczególnie w dużych miastach, gdzie infrastruktura jest najbardziej rozwinięta.

DKV Mobility odnotowała 14-krotny wzrost wartości sesji ładowania kartami DKV Mobility w Polsce w 2024 roku. W sieci akceptacji DKV jest ponad 80% dostępnych w Polsce ładowarek, w tym cała lokalna sieć Tesla Superchargers. Najczęściej pojazdy ładowane są w największych ośrodkach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście. Odpowiadają one za około 36% wszystkich sesji ładowania. Co ciekawe, powiat ostródzki, dzięki dogodnemu położeniu przy trasie S7, również odgrywa istotną rolę w rozwoju elektromobilności. Z kolei wschodnia część Polski pozostaje słabiej rozwinięta pod względem infrastruktury. W takich powiatach jak augustowski, białostocki czy bieszczadzki, publiczne punkty ładowania nadal są rzadkością.
ESG nakręca popyt
Rozwój elektromobilności w Polsce napotyka na szereg barier. Niejasna przyszłość programu „Mój Elektryk” oraz wciąż niewystarczająca infrastruktura spowalniają wdrażanie pojazdów elektrycznych. Jednakże rosnąca popularność zastosowań biznesowych, po części podyktowana regulacjami z zakresu ESG, takich jak dostawy ostatniej mili, sprawia, że pojazdy elektryczne coraz częściej wykorzystywane są w działaniach operacyjnych firm, szczególnie w dużych aglomeracjach. Sygnałem rosnącej roli pojazdów elektrycznych jest również 16% wzrost liczby ogłoszeń, które ich dotyczą na platformach takich, jak Otomoto.
– Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, jednak potencjał tego rynku jest znacznie większy. Kluczowe będzie zrównoważenie inwestycji w infrastrukturę ładowania, szczególnie w mniej rozwiniętych regionach kraju. Dla firm transportowych i logistycznych elektromobilność to nie tylko konieczność, ale i szansa na budowanie przewagi konkurencyjnej – uważa Anna Biekionis, dyrektor krajowy DKV Mobility Poland.