W 1998 roku został zaprezentowany Mercedes-Benz Econic. Od tamtej pory ciężarówka z nisko zawieszoną kabiną i „autobusowymi” drzwiami zdobyła liczne grono klientów, nie tylko w miastach.
Econic został zaprezentowany w 1998 roku na targach Entsorga jako niskopodłogowy pojazd specjalny, przeznaczony głównie dla branży komunalnej, ale nie tylko. Nisko zawieszona kabina, umożliwiające wygodna wsiadanie, wysiadanie i przechodzenie w poprzek okazała się przydatna również w przewozach dystrybucyjnych, w straży pożarnej oraz przy obsłudze lotnisk. Zakres wykorzystania Mercedesa zwiększała możliwość zwiększenia liczby foteli w kabinie, a także dwa warianty kabiny: niska i wysoka. Obok podwozi pod zabudowę producent zaproponował ciągniki siodłowe, a wkrótce powiększył gamę dostępnych konfiguracji napędu. Ważnym atutem Econica z punktu widzenia kierowcy była bardzo dobra widoczność. Atut ten zyskał na znaczeniu, gdy za przykładem Londynu kolejne miasta zaczęły wprowadzać obowiązek stosowania w ciężarówkach rozwiązań polepszających widoczność, aby zmniejszyć ryzyko wypadku z udziałem pieszego lub rowerzysty. Systematycznie wzbogacano również gamę układów napędowych. Obok silnika Diesla pojawił się Econic gazowy, hybryda, a niedawno również elektryczny eEconic.
Zaczęło się w Szwajcarii
Na początku samochód był produkowany w zakładach Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon (NAW) w Arbon nad Jeziorem Bodeńskim w Szwajcarii. W 2001 roku rodzina Econica została powiększona o wariant 6×4, do którego w 2004 roku dodano Econica 8×4/4 z dwiema osiami napędzanymi i dwiema kierowanymi. W 2002 roku wprowadzono Econica z silnikiem na gaz ziemny, a produkcja została przeniesiona do zakładu w Wörth gdzie toczy się po dziś dzień. W 2005 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 5000 Econic.
W 2009 roku po raz pierwszy w ciągu jednego roku dostarczono ponad 1500 Econiców, a dwa lata później przekroczono liczbę 10 000 wyprodukowanych ciężarówek. Następnie w 2013 roku miała miejsce światowa premiera i rozpoczęcie seryjnej produkcji nowej generacji Econica, którego podstawowe podzespoły są w użyciu do dziś. W 2022 pojawił się elektryczny eEconic.
Do dziś dostarczono blisko 28 000 Econiców. Spośród nich 85% jest wykorzystywanych do usuwania odpadów, a 5% pracuje w straży pożarnej, zwykle z drabiną lub podnośnikiem. Kolejne 10% pracuje jako wywrotki lub betoniarki oraz pojazdy lotniskowe, np. cysterny do tankowania samolotów.
Econic na życzenie
Dziś Econic jest dostępny w wersjach z 2, 3 lub 4 osiami o dmc 18, 26 lub 32 t. Jest dostępny z niską lub wysoką kabiną, rozstawem osi od 3450 do 5700 milimetrów i silnikiem spalinowym o mocy od 272 do 354 KM. Oprócz 6-biegowego „automatu” Allison, Econic może być opcjonalnie wyposażony w zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię PowerShift 3 z 4 biegami wstecznymi, z oprogramowaniem dopasowanym do ruchu miejskiego.
Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) tworzy na życzenie dalece zindywidualizowane warianty o niestandardowym rozstawie osi czy szerokości całkowitej.
W Watykanie i Singapurze
Econic pracuje na całym świecie. W Watykanie jest już używany jako wóz strażacki od 2005 roku, Hanower ma 16 pożarniczych Econiców. W Singapurze flota Econiców wywozi śmieci, a ważnym rynkiem jest Wielka Brytania, gdzie poza licznymi śmieciarkami pojawiły się w 2019 roku wywrotki na bazie tego modelu. Wykorzystywane są do transportu budowlanego, głównie na terenie Londynu.
W Australii i Nowej Zelandii Econic Dual Control z podwójnym zestawem mechanizmów sterowniczych, w tym dwiema kierownicami ułatwia zbiórkę odpadów, gdyż kierowca może usiąść z tej strony, z której w trakcie pracy będzie miał lepszą widoczność.
W Stanach Zjednoczonych oferowany jest od kwietnia 2018 roku niedawna Freightliner Econic SD („Severe Duty”), bliźniak Mercedesa Econica. Zakład w Wörth dostarcza komponenty ciężarówki do fabryki Freightliner Custom Chassis Corporation w Gaffney w Karolinie Południowej, gdzie odbywa się finalny montaż. Pojazd jest przystosowany do wymagań północnoamerykańskiego rynku, a do gamy dodano mercedesowski o mocy 350 KM.
Berlin w obiegu zamkniętym
Od 2002 roku Econic jest dostępny w wersji NGT z silnikiem na gaz ziemny. Jego 6-cylindrowy, rzędowy silnik typu M 936 G o pojemności 7,7 l ma moc 302 KM. Około 10% sprzedawanych Econiców ma silnik gazowy.
W 2009 roku do Aten dostarczono 108 śmieciarek na podwoziu Econica NGT. 50 pojazdów z takim napędem odbiera odpady również w Sztokholmie. Na lotnisku w Wiedniu Econic NGT jest używany jako pojazd cateringowy z niską kabiną, umożliwiającą wjazd pod skrzydło samolotu.
Lecz największa flota Econiców NGT jest w Berlinie. Berliner Stadtreinigung (BSR) używa gazowych Econiców od 20 lat Dziś ma ich ponad 250! BSR ma własną biogazownię, która produkuje z odpadów paliwo do tych ciężarówek.
Pierwszy na baterie do Danii
Od 2022 roku jest dostępny elektryczny eEconic. Napędza go oś elektryczna z dwoma silnikami w piastach. Trzy pakiety akumulatorów mają łączną pojemność 336 kWh.
Pierwszy seryjny pojazd trafił do zajmującej się gospodarką odpadami duńskiej firmy Urbaser A/S. Od maja 2023 8 elektrycznych śmieciarek eEconic ma Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH (FES).
Najnowsze Econicki są wyposażone w systemy wspomagające jazdę, w tym standardowy Active Brake Assist 5 z wykrywaniem pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu oraz czujnik deszczu i światła.