Odporność gospodarcza zależy w dużej mierze od niezawodnej infrastruktury. Takiej, która jest w stanie poradzić sobie z zakłóceniami w handlu, w dostawach, ale też z napięciami geopolitycznymi. W obliczu m.in. wojny na Ukrainie i blokady Kanału Sueskiego firmy coraz częściej poszukują bliższych, stabilniejszych i niezawodnych alternatyw. Takich jak Słowenia.
W tym zmieniającym się środowisku Słowenia nie pozostaje biernym obserwatorem. Jej położenie między Morzem Śródziemnym a Europą Środkową staje się realnym atutem. Port w Koprze odnotował 12% wzrost przepustowości kontenerów w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, w tym 30% wzrost w samym maju. Nastąpił on pomimo braku bezpośrednich subsydiów państwowych. To podkreśla konkurencyjność słoweńskiej logistyki opartą na lokalizacji, jakości usług i efektywności.
Słowenia punktem zwrotnym
Słowenia pozostaje jedną z najbardziej eksportowo zorientowanych gospodarek w Europie. Eksport towarów i usług stanowi blisko 90% jej PKB. To czyni łączność i infrastrukturę międzynarodową kluczowymi dla długoterminowego wzrostu. Wraz z otwieraniem nowych fabryk na sąsiadujących Węgrzech i rosnącym regionalnym zapotrzebowaniem na transport, Słowenia może pozycjonować się nie tylko jako korytarz tranzytowy, ale także jako regionalny hub logistyczny i przemysłowy.
Szansa jest więc realna, jednak nie pozbawiona wyzwań. Infrastruktura kolejowa nadal nie jest w pełni dostosowana do obsługi pociągów towarowych o długości 740 metrów, które są europejskim standardem. Podczas gdy port w Koprze posiada odpowiednią przepustowość, infrastruktura śródlądowa czasami zdaje się nie nadążać. Jej modernizacja jest konieczna nie tylko po kątem poprawy warunków transportowych. Okazuje się niezbędna także dla umożliwienia szerszego rozwoju gospodarczego, przyciągania inwestycji, wspierania zielonych transformacji i zwiększania produktywności.
Jednocześnie konkurencja w regionie nieustannie rośnie. Chorwacja rozbudowuje port w Rijece, Serbia inwestuje w nowe połączenia kolejowe, a inne porty adriatyckie szybko się rozwijają. Słowenia z pewnością chce utrzymać swoją rolę i zwiększyć znaczenie w tym obszarze. Aby tego dokonać, logistyka musi być tam postrzegana jako narodowy priorytet strategiczny. Łączy ona handel, przemysł, energię i innowacje.
Globalny handel wchodzi w nową fazę, a Słowenia może stać się kluczową częścią tego przekształcenia. Przy odpowiednich inwestycjach i koordynacji, moment ten może być punktem zwrotnym dla długoterminowej siły gospodarczej i odporności kraju.
Kluczowy ośrodek inwestycji logistycznych
W Rohlig SUUS Logistics od lat dostrzegamy potencjał logistyczny Słowenii – działamy na tym rynku od 2019 roku. Nasze lokalne oddziały znajdują się w Koprze i Brniku, niedaleko Lublany. Zapewniamy klientom szeroki zakres wsparcia logistycznego. W tym fracht morski, kolejowy i lotniczy, rozwiązania intermodalne, transport drogowy FTL (całopojazdowy) i LTL (drobnicowy), a także usługi celne. Nasza obecność w kraju to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na elastyczne i odporne łańcuchy dostaw. Takie, które pozwalają skutecznie reagować na zmieniające się realia globalnego handlu.
Port w Koprze stanowi dla nas nie tylko istotne ogniwo łączące Europę Środkową z basenem Morza Śródziemnego. Jest również strategicznym węzłem w paneuropejskich korytarzach transportowych – śródziemnomorskim i adriatycko-bałtyckim. W szczególności ten drugi nabiera dziś nowego znaczenia dzięki rozbudowie infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu. Wpisuje się ona w międzynarodowe inicjatywy rozwoju transportu intermodalnego na osi północ–południe.
Widzimy w Słowenii nie tylko kraj tranzytowy. To także przestrzeń o rosnącym potencjale dla tworzenia regionalnych centrów logistycznych, odpowiadających na potrzeby firm działających w Europie Środkowo-Wschodniej. Dlatego intensyfikujemy naszą obecność w kraju. Inwestujemy w rozwiązania, które wspierają klientów w budowaniu stabilnych, zrównoważonych i przyszłościowych modeli logistyki. Rosnący potencjał logistyczny i gospodarczy Słowenii potwierdza, że nasza inwestycja była prawdziwie One Step Ahead.







