niedziela, 24 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościEnergy Observer – katamaran z ogniwami paliwowymi Toyoty

Energy Observer – katamaran z ogniwami paliwowymi Toyoty

Energy Observer to katamaran technologicznie wspierany przez Toyotę. Misję katamarana zaplanowano na lata 2025 – 2033. Jacht wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty i, co ważne, jest w stanie wyprodukować wodór na pokładzie.

Energy Observer jest samowystarczalnym energetycznie jachtem. Energia do silnika elektrycznego powstaje w reakcji wodoru z tlenem, zaś wodór powstaje na pokładzie z wody morskiej. System ogniw paliwowych Toyoty odgrywa kluczową rolę w bezemisyjnym łańcuchu energetycznym statku, generując na pokładzie energię o zerowej emisji*. Podczas swojej pierwszej misji jacht pokonał 68 000 mil morskich Oznacza to, że trzykrotnie opłynął Ziemię, udowadniając przydatność odnawialnych źródeł energii w żegludze.

Energy Observer – grafik zaplanowany na 9 lat

Kolejna misja statku laboratoryjnego będzie prowadzona pod hasłem „W poszukiwaniu neutralności węglowej”. Operacja rozpocznie się w 2025 roku i potrwa 9 lat. W latach 2025–2026 pierwsza odsłona jachtu będzie realizować swoje zadania w Europie.

W 2027 roku wyprawę rozpocznie katamaran nowej generacji – Energy Observer 3. Współpraca Energy Observer i Toyota polega na integracji systemu ogniw paliwowych japońskiej marki z architekturą energetyczną statku. Łączy ona wiele uzupełniających się odnawialnych źródeł energii, w tym wodór. Potwierdza to strategię Toyoty, która zakłada, że osiągnięcie neutralności węglowej wymaga korzystania z wielu różnych źródeł energii i innowacyjnych technologii bezemisyjnych.

„Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty napędzały jacht pierwszej generacji, nowy statek Energy Observer 3 także będzie generował energię elektryczną ze źródeł odnawialnych na pokładzie z wykorzystaniem naszej technologii. Nasze wieloletnie partnerstwo z Energy Observer odzwierciedla głębokie zaangażowanie Toyoty w zrównoważoną innowacyjność i neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla przyszłość we wszystkich formach mobilności” – powiedział Yoshihiro Nakata, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.

* Termin „o zerowej emisji” odnosi się wyłącznie do emisji pochodzących procesu wytwarzania energii elektrycznej na statku. Nie uwzględnia on emisji związanych z innymi etapami wodorowego cyklu życia (takimi jak produkcja, konserwacja itp.).

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź