Podczas Poznań Motor Show oficjalnie zadebiutuje w Polsce elektryczny SsangYong Torres EVX. Jednak już dzisiaj mogliśmy zobaczyć jego przedprodukcyjną wersję. To aktualnie jedyny egzemplarz w Europie.
Pierwsze egzemplarze tego samochodu trafią do polskich salonów w maju, ale już dziś można składać zamówienia. SsangYong Torres EVX to elektryczny SUV o długości przeszło 4,7 metra, który wg WLTP ma zasięg dochodzący do 462 km.
Nazwa modelu Torres pochodzi od chilijskiego parku narodowego o tej samej nazwie. Elektryczny EVX może się przydać do odwiedzania takich atrakcji: ma niemal 17 cm prześwitu, kąt natarcia 18,3 stopnia i zejścia 20,8 stopnia, choć napędzane są tylko koła przednie. SsangYong może holować przyczepę o masie do 1500 kg.
Żyletkowe baterie
Torres EVX bazuje na spalinowym Torresie. Wewnątrz ma miejsce dla pięciu osób. Wytrzymałe materiały i ergonomiczny kokpit to ważne cechy praktyczne nowego SsangYonga. Centralne miejsce zajmują dwa 12,3-calowe panoramiczne wyświetlacze cyfrowe.
Torresa EVX możemy rozpoznać z zewnątrz m.in. po zmienionym przodzie. Na dole znajduje się automatycznie sterowany wlot powietrza. Gdy potrzeba zamyka się bądź otwiera.
Wersja elektryczna EVX różni się nieco wyglądem od spalinowej, głównie z przodu. Zmieniono również wnętrze. Elektroniczny kokpit jest większy i bardziej przypomina tablet. Więcej jest też teraz miejsca w konsoli środkowej. Tradycyjny drążek do sterowanie skrzynią biegów zastąpiono zgrabnym przełącznikiem, co pozwoliło inaczej zaaranżować to miejsce.
Do napędu służy silnik elektryczny o mocy szczytowej 152 kW (207 KM) i momencie obrotowym 339 Nm. Zasilany jest przez akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP), który ma gwarancję na 10 lat lub milion kilometrów przebiegu. Jest konstrukcją typu „Blade Battery” opracowaną wspólnie z chińskim BYD-em. W tego typu baterii pojemność brutto równa się pojemności netto. Ma też większą gęstość, dzięki czemu może być mniejsza i lżejsza. Torresa EVX można ładować prądem stałym o mocy do 350 kW. Wówczas czas ładowania od 10 do 80% wynosi 28 minut.
Zasili narzędzia
Torres EVX został ponadto wyposażony w funkcję Vehicle-to-Load (V2L), umożliwiającą zasilanie zewnętrznych odbiorników z maksymalnym poborem mocy do nawet 3,5 kWh. Oznacza to, że dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze można np. korzystać z suszarki, mikrofalówki czy innych urządzeń elektrycznych. A co z zasięgiem? Bez obaw. Torres zablokuje tę możliwość, jeżeli prąd w baterii wyczerpie się do 30% jej pojemności.
Elektryczny SUV będzie dostępny w trzech wersjach. Bazowa ma kosztować 189 900 zł, a najdroższa Wilde 216 900 zł.
SsangYong Torres EVX – kokpit w wersji elektrycznejSsangYong Torres – kokpit w wersji spalinowej
EVX w wersji JOY ma bogate wyposażenie standardowe: m.in. adaptacyjny tempomat, panoramiczny wyświetlacz, zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L), oświetlenie LED czy łączność Apple Car Play i Android Auto. Wszystkie samochody zostały objęte fabryczną, 7-letnią gwarancją do 150 000 kilometrów.
Kolejne 50% w górę
SsangYong ma w Polsce 38 punktów dealerskich, z czego 27 to również SsangYong Proffesional. W 2023 roku zarejestrowano u nas 2270 pojazdów tej marki, co oznacza wzrost sprzedaży na poziomie 33%. Warto zaznaczyć, że cały rynek w tym czasie wzrósł o niecałe 12%. Spory sukces firma zanotowała w segmencie lekkich pojazdów użytkowych, a to za sprawą rosnącej popularności pikapa Musso. W minionym roku dostarczono 313 szt., co oznacza wzrost na poziomie 213%.
– Jesteśmy bardzo dumni z tego wyniku. Ten segment rynku jest bardzo perspektywiczny, więc myślę, że nasz udział w tym rynku nadal będzie rósł – mówi Jerzy Prządka, członek zarządu SsangYong Auto Polska.
Jerzy Prządka i Paweł Kuskowski, SsangYong Auto Polska
Większość stanowiła wersja Grand, tzw. Musso krótkie to ok. 20 pojazdów. Najpopularniejszym SsangYongiem w Polsce jest Korando – w ubiegłym roku zarejestrowano 904 szt., Tivoli – 413, Tivoli Grand – 261. Premiera roku 2023 – Torres w wersji spalinowej został kupiony 278 razy.
Na ten rok SsangYong ma bardzo ambitne cele. Firma chce dostarczyć na rynek 3500 pojazdów, co by oznaczało wzrost na poziomie 50%.
– Marka ma się dobrze i są podstawy do tego, żeby jej sprzedaż dalej rosła. Torres to dobra oferta dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz flot. Liczymy tutaj na owocną współpracę. W zdobywaniu rynku pomaga nam dobry zespół, rozwinięta sieć dilerów oraz oferta serwisowa – podkreśla Paweł Kuskowski, rzecznik SssanYong Auto Polska.
SsangYong Torres EVX – wersja elektrycznaSsangYong Torres – wersja spalinowa
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.