Podczas targów Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas Kia przedstawia samochody modułowe typu PBV.
PBV oznacza Platform Beyond Vehicle. Kia ma pomysł jak projektować i wszechstronnie wykorzystywać elektryczne, autonomiczne samochody modułowe w ramach „inteligentnego” miasta.
Na razie pokazuje w Las Vegas pięć elektrycznych modeli koncepcyjnych typu PBV: trzy bazujące na modelu Concept PV5 oraz po jednym Concept PV7 i Concept PV1.
Trzy etapy
Samochody mają tworzyć coś w rodzaju miejskiego systemu mobilności. W pierwszym etapie zostanie wprowadzona elektryczna Kia PV5. Ma przewozić ładunki i wykonywać drobne prace miejskie. Będzie można ją dostosować do potrzeb użytkowników, gdyż przewidziano wymienne zabudowy. System telematyczny zadba o wydajność pojedynczych aut i całych flot, uwzględniając specyfikę napędu elektrycznego i potrzebę ładowania.
W drugim etapie gama modeli PBV będzie już kompletna, a pojazdy przekształcą się w mobilne platformy oparte na sztucznej inteligencji, które wykorzystują dane do interakcji z użytkownikami. Zapewni to bezproblemowe korzystanie z różnych urządzeń i oprogramowania. Auta mają wpisywać się w nowe formy biznesu, których pojawienie się prognozuje Kia.
W trzecim etapie samochody typu PBV przekształcą się w „szyte na miarę” rozwiązania mobilne, które w dużym stopniu będzie można dostosować do indywidualnych potrzeb poprzez integrację z przyszłym ekosystemem mobilności. Połączone z siecią pojazdy autonomiczne będą zarządzane w ramach jednego systemu operacyjnego „inteligentnego” miasta.
Działa, nie wygląda
W autach PBV przewidziano stałą kabinę, za którą montowane są wymienne zabudowy. Łączone są z podwoziem za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego lub mechanicznego, zmieniając np. pojazd w taksówkę w ciągu dnia, nocą w samochód dostawczy, a w weekendy w pojazd rekreacyjny. Sztywność konstrukcji zapewnia podwozie z rur stalowych i elementów z tworzyw sztucznych.
Ponieważ PBV mają spełniać określone potrzeby, stylizację radykalnie uproszczono, aby „nie zakłócała” wrażeń związanych z korzystaniem z tych aut.
W każdej wersji modelu PV5 po otwarciu dużych drzwi widać wyjątkowo duży otwór bez słupka, który zapewnia łatwe wsiadanie i wysiadanie. Duży rozstaw osi zapewnia dużo miejsca do dowolnego wykorzystania. Zwiększa się także komfort kierowcy, ponieważ kokpit przypomina biurko, a kierownicę można złożyć tak, aby służyła jako lampka na biurku.
Kia szeroko zastosowała biotworzywo, tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu, biofarby, tkaniny z tworzywa po butelkach PET, filc i przędzę oraz piankę wygłuszającą bio-PU. Projektanci zadbali, aby uwypuklić walory estetyczne tych ekologicznych materiałów.
Biznes i lajfstajl
Dostępne będą różne wersje modelu PV5 w tym bazowy furgon, wariant z wysokim dachem i podwozie z kabiną. W przyszłości Kia planuje także wprowadzenie autonomicznego modelu Robotaxi, opracowanego we współpracy z firmą Motional (spółką joint venture HMG i Aptiv).
W drugim etapie gama PBV zostanie uzupełniony o dwa kolejne modele – PV7 i PV1 z modułowym systemem regałów. PV7 to największy model w gamie, a PV 1 najmniejszy, przeznaczony na krótkie dystanse.
Auta PBV będą mieć szyny na suficie, podłodze i panelach bocznych pojazdu, a także na zewnątrz. Pozwolą one wygodnie przemieszczać ładunek pomiędzy pojazdami przy wykorzystaniu szaf i stelaży.
– Modele PBV marki Kia zapoczątkują nową erę rozwiązań biznesowych i lajfstajlowych na co dzień. Mamy nadzieję, że życie naszych klientów będzie łatwiejsze i lepsze. Zapewniamy im wyjątkową elastyczność w konfiguracji wnętrza auta i możliwość dostosowania go do indywidualnych potrzeb dzięki modularyzacji – mówi Karim Habib, wiceprezes i szef Kia Global Design.
Fabryka EVO
Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają samochody typu PBV, Kia uruchomi nowy system biznesowy, który obejmie każdy aspekt procesu zakupu – od analizy oferty produktów po integrację oprogramowania i globalne partnerstwa.
Opisana powyżej gama modeli zostanie dalej rozszerzona o specyficzne odmiany przy udziale klientów, ich uwag i opinii.
Kia buduje w Hwaseong w Korei fabrykę EVO do produkcji samochodów typu PBV w ramach systemu łączącego produkcję taśmową z montażem gniazdowym. Dzięki współpracy z partnerami, którzy zajmują się przebudową pojazdów Kia będzie oferować różne zabudowy do różnych aut typu PBV, uwzględniając przy tym preferencje klientów. Fabryka zostanie uruchomiona w 2025 roku, a jej zdolność produkcyjna będzie wynosić 150 000 egzemplarzy rocznie.
Wraz z samochodami oferowane są pokładowe systemy inforozrywki oraz telematyka. Kia PBV IVI rozpozna preferencje użytkownika w czasie rzeczywistym i dostarczy mu oczekiwane informacje. IVI daje dostęp do Kia PBV App Market i aplikacji innych firm z najnowszymi informacjami i rozrywką. Rozwiązanie do zarządzania flotą pojazdów typu PBV marki Kia pozwala klientom efektywnie nadzorować wiele samochodów. Zapewnia ono wgląd w sprzedaż, zapasy i dostawy, z korzyścią dla firm, które zajmują się mobilnością i logistyką. Funkcje obejmują monitorowanie zapasów, kontrolę temperatury i planowanie tras w celu zwiększenia wydajności.
System ułatwia również ładowanie energii. Uwzględnia poziom naładowania akumulatora, trasy, harmonogramy i przerwy. Samochody będą mogły zasilać dodatkowe urządzenia, np. narzędzia.
Aby opracować rozbudowany system usług wokół modułowych samochodów, Kia nawiązała współpracę z firmami: Uber, Coupang, CJ Logistics, Kakao Mobility i Dubai Taxi Corporation.
Na lądzie i w powietrzu
Przyszłe partnerstwa biznesowe będą służyć wzmocnieniu integracji robotyki, zaawanasowanej mobilności powietrznej (ang. AAM – Advanced Air Mobility) i pojazdów autonomicznych, aby ostatecznie ukończyć kompleksowy system mobilności z użyciem aut PBV w środowisku „inteligentnych” miast.
Kia wykorzystuje robotykę, w tym roboty Stretch i Spot firmy Boston Dynamics, aby usprawnić automatyzację logistyki i całodobową kontrolę jakości w swoich fabrykach. Wysiłki te mają na celu odkrycie nowych możliwości biznesowych poprzez współpracę i stymulowanie innowacji.
Mobilnością powietrzną, uwzględniającą lądowiska jako punkty przeładunkowe zajmuje się firma Supernal, partner Hyundai Motor Group. Jazda autonomiczna przygotowywana jest wspólnie z Motional i jest ściśle związana z planami rozwoju Robotaxi PV5. Celem tej współpracy jest połączenie konkurencyjności pojazdów marki Kia z zaawansowaną technologią jazdy autonomicznej na poziomie 4 firmy Motional, aby poszerzyć możliwości biznesowe na świecie.