W tym roku firma TT-Thermo King obchodziła 25-lecie. Od 2022 roku jest oficjalnym przedstawicielem Chereau w Polsce, a współpraca z tak wymagającym partnerem jest znakomitym podsumowaniem dotychczasowej działalności.
Choć początki TT-Thermo King sięgają 1996 roku, firma działa niezależnie od 1998 i dlatego świętuje jubileusz właśnie teraz. Zajmuje się sprzedażą, montażem i obsługą urządzeń Thermo King i Frigoblock. Oprócz agregatów chłodniczych oferuje systemy ogrzewania i klimatyzacji (HVAC) do autobusów i pojazdów szynowych. Działa w sześciu województwach w centralnej, północnej i wschodniej Polsce. Systemy HVAC są oferowane ponadto w krajach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Centrala firmy oraz stacja serwisowa znajduje się w Grzędach, koło Warszawy.
W 2020 roku firma TT-Thermo King zrealizowała duże zamówienie dla jednej z największych sieci sklepów detalicznych w Polsce. Jej zadaniem było wyposażenie naczep Chereau w agregaty oraz windy załadowcze i dostarczenie odbiorcy kompletnych pojazdów. Ogółem było ich 323, co samo w sobie stanowiło nie lada wyzwanie. Ponieważ kontrakt został zrealizowany solidnie i terminowo, Chereau wyraziło zainteresowanie zacieśnieniem współpracy. W ten sposób TT-Thermo King w 2022 roku rozpoczął działalność jako przedstawiciel francuskiego producenta pojazdów chłodniczych w Polsce.

Nowy standard
– Naczepy Chereau są wybierane przez klientów, którzy są świadomi swoich potrzeb – mówi Adam Bejm, odpowiedzialny za rozwój sieci serwisowej i sprzedaż części zamiennych Chereau w firmie TT-Thermo King. – Są to pojazdy szyte na miarę. Cherau proponuje setki opcji i samo tylko uzgodnienie specyfikacji wymaga czasu. Rezultatem jest dostosowana do zadań naczepa o wysokiej jakości i trwałości.
Cherau jest specjalistą od naczep i zabudów chłodniczych. W bogatej gamie ma m.in. pojazdy z dwoma poziomami podłogi, z hakami do transportu półtusz, a także wielotemperaturowe, przystosowane do jednoczesnego transportu ładunków, które potrzebują odmiennych warunków. W tym ostatnim wypadku ładownia może być podzielona wzdłuż lub w poprzek, a liczba komór zależy od życzenia nabywcy.
Dla konstruktorów Chereau priorytetem są dobre właściwości izolacyjne. W 2024 roku do standardu wchodzi izolacja wykorzystująca piankę HFO. Dzięki niej współczynnik przenikania ciepła K został zmniejszony do 0,34, gdy przy dotychczas stosowanej piance HPO wynosił 0,37. Dlatego agregat może zapewniać prawidłową temperaturę w ładowni, zużywając mniej energii. Niższe są koszty eksploatacji i obciążenie dla środowiska. Z punktu widzenia ekologii korzyść jest podwójna, gdyż przy produkcji pianki HFO powstaje mniej CO2.
Chereau proponuje również innowacyjną izolację VIP z panelami próżniowymi. Dzięki niej współczynnik K spada do poziomu 0,27. Do tej pory panele próżniowe stosowane były tylko w konstrukcji ścian, ale od 2024 roku znajdą się również w dachu.

– Przy zastosowaniu kompletu paneli VIP możliwe będzie uzyskanie certyfikatu FRC na okres 15 lat, czyli o trzy lata dłuższy niż w naczepach izolowanych wyłącznie pianką – zwraca uwagę Maciej Śmieciński, odpowiedzialny za projekt Chereau w firmie TT-Thermo King.
Chłodnia na lata
Naczepy Chereau mają pełną, jednolitą ramę podwozia, łączącą zespół osi, podpory i sworzeń królewski. Także elementy zabudowy takie jak podłoga czy listwy ochronne i uszczelniające są jako każdy z nich pojedynczymi elementami, co sprawia, że gotowy pojazd jest niezwykle sztywny. W połączeniu z konstrukcją ograniczającą powstawanie mostków cieplnych, obejmującą drzwi z szeroką, ośmiolistną uszczelką, sprawia to, że naczepa utrzymuje pierwotne własności przez długie lata. Ponadto zestaw ma ponadprzeciętnie dobre własności jezdne, które dodatkowo poprawia stosowany przez Chereau duży rozstaw kół.
– Należy podkreślić, że pomimo bardzo dobrych własności izolacyjnych i mocnej konstrukcji, naczepy Chereau nie są znacząco cięższe niż przeciętne chłodnie spotykane na rynku. Jeśli porównamy warianty bazowe różnica wynosi około 200 kg – mówi Maciej Śmieciński.
Pomijając osie czy agregaty chłodnicze firma produkuje 95% komponentów samodzielnie. Dzięki temu może zapewnić wysoką jakość, a także proponować pojazdy o dalece zindywidualizowanym wyposażeniu. Wariantów samego tylko panelu tylnego z lampami i zderzakiem jest ponad sto!
– Naczepy Chereau są przystosowane do typowych warunków eksploatacji z częstym podjazdem pod rampę. Z tyłu są elastycznie umocowane rolki, które amortyzują uderzenia, a także odboje pionowe i poziome. Oświetlenie jest zbudowane tak, aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia. Lampy obrysowe są wpuszczone w listwy boczne, a tylne światła mogą być uchylne. Zewnętrzne elementy wykończeniowe są ze stali nierdzewnej, a mogą być z niej wykonane również błotniki i chlapacze. Parkowanie ułatwia również opcjonalny system wykorzystujący radar, który automatycznie zatrzymuje pojazd, zapobiegając uderzeniu o krawędź rampy – wymienia Maciej Śmieciński.
Wygodnie na co dzień
To tylko niektóre z udogodnień, jakie oferuje producent. Do wyboru są różnego typu składane stopnie wejściowe, także szerokie i wyposażone w poręcz, ułatwiające ręczny rozładunek. Konstrukcja zamków drzwi ogranicza wysiłek przy otwieraniu. Wstępny ruch klamrą powoduje rozszczelnienie zabudowy i wyrównanie ciśnienia między ładownią, a otoczeniem. Potem drzwi można z łatwością otworzyć. Do wyboru jest kilka typów drzwi 2-, 3- lub 4-skrzydłowych oraz różne rodzaje zamków, chroniących naczepę przed włamaniem. Zamiast drzwi można zastosować izolowaną termicznie roletę.

Niezwykle praktyczną opcją jest ruchomy panel z przyłączami do ciągnika siodłowego. Ułatwia odpięcie naczepy i chroni przewody, gdy zestaw skręca. Aby zwiększyć żywotność naczepy i ułatwić serwisowanie, instalacje pneumatyczne i elektryczna naczepy poprowadzono przez przepusty w ramie.
W wersjach z podwójną podłogą, poprzeczki tworzące drugi poziom można w razie potrzeby podsunąć praktycznie pod sam dach, co ułatwia wykorzystanie ładowni, gdy dwa poziomy podłogi nie są akurat potrzebne. Również ruchome ścianki działowe w wariantach wielotemperaturowych można złożyć pod sam sufit, a zmiana ich położenia nie wymaga dużego wysiłku.
Wydajność i rentowność przewozu można zwiększyć za pomocą akcesoriów aerodynamicznych. Deflektor dachowy Aerotop-C może ograniczyć zużycie paliwa o 0,3 l/100 km, a w połączeniu z bocznymi klapami Aeroflap-C o około 1,1 l/100 km.
TT-Thermo King: wszystko pod jednym dachem
– Jako przedstawiciel firmy Thermo King oferujemy do naczep Chereau różnorodne urządzenia chłodnicze, w tym agregaty hybrydowe i elektryczne. Proponujemy również system AxlePower z osią ePower firmy BPW działającą jak generator, pakietem akumulatorów oraz elektrycznym agregatem serii Advancer – mówi Adam Bejm. – Praktyczne testy w Polsce wykazały wysoką użyteczność tego rozwiązania. Okazało się, że przez cały okres prób nie wystąpiła konieczność doładowania baterii z sieci. Oś elektryczna była wystarczająco wydajna, zapewniając agregatowi odpowiednią ilość energii.
Eksploatację naczep Chereau ułatwia również system telematyczny, który zbiera dane m.in. o ciśnieniu w oponach czy stanie układu hamulcowego. Co ważne, można go zintegrować z systemem telemtycznym TracKing firmy Thermo King i używać obu przy pomocy jednego interfejsu.

– Obsługę naczep Chereau oferujemy we wszystkich naszych serwisach, zlokalizowanych w pobliżu Poznania, Łodzi, Warszawy, Siedlec, Lublina i Białegostoku – w Porosłach. W 2017 roku zostały zakupione udziały w firmie Apex, a wraz z tym włączone do naszej sieci serwisy w Gdańsku, Bydgoszczy i Olsztynie. Mamy również 14 pojazdów serwisowych, których głównym zadaniem jest obsługa naczep i agregatów w siedzibie klienta. Dzięki własnemu magazynowi centralnemu większość typowych części dostarczamy na terenie Polski w ciągu 24 godzin – podkreśla Adam Bejm. – Od 2019 rozpoczęliśmy na Podlasiu współpracę serwisową z Volvo Trucks i Renault Trucks, od 2021 roku prowadzi ją powołana w tym celu spółka TT-Truck. W naszym oddziale w Poznaniu funkcjonuje okręgowa stacja kontroli pojazdów, warsztat napraw powypadkowych oraz serwis i legalizacja tachografów. W ten sposób możemy oferować kompleksową obsługę całych zestawów pod jednym dachem.