piątek, 21 marca, 2025
Strona głównaAktualnościMarcin Grabowski, MAN Truck & Bus: Ograniczają nas wyłącznie moce produkcyjne

Marcin Grabowski, MAN Truck & Bus: Ograniczają nas wyłącznie moce produkcyjne

W 2024 r. wzrosła sprzedaż minibusów, autobusów turystycznych i międzymiastowych, a spadła w sektorze miejskim. Co kształtowało ten rynek w minionym roku? Jakie autobusy najczęściej wybierano? Czego możemy spodziewać się w tym roku? Mówi Marcin Grabowski, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.

Rynek autobusów o dmc powyżej 8 t delikatnie się skurczył o 5,5%. W czym największy udział miały autobusy miejskie –28%. Z czego wynika tak duży spadek rejestracji w tym segmencie?

Spadek wynika z braku odblokowania dla operatorów publicznych dofinansowań na zakupy autobusów ze środków z KPO i NFOś w 2024 roku. W latach 2025 i 2026 będzie widać znaczący wzrost w tych segmentach, ponieważ toczyła się i toczy znacząca liczba przetargów na dostawę autobusów miejskich.

MAN Truck & Bus w 2024 roku zaliczył wzrost sprzedaży praktycznie we wszystkich segmentach rynku, od minibusów po autokary, zwiększając swoje udziały w rynku autobusów i plasując się na drugiej pozycji w rankingu rejestracji. Co przyczyniło się do takiego sukcesu w tym roku? Jak udało się zwiększyć sprzedaż na słabnącym rynku autobusów miejskich?

Posiadamy zróżnicowane portfolio produktów od minibusów po autobusy 18-metrowe przegubowe i pełną gamę napędów: elektryczny plug-in, diesel i CNG. Znaczącej zasługi należy poszukiwać również w dostawie 91 autobusów przegubowych CNG do firmy Mobilis w Krakowie.

Duży wzrost zanotowały w tym roku minibusy. Czy to sygnał zmian na rynku przewozów osób, czy tylko nadrabianie zaległości z poprzednich lat?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Wzrost nie dotyczy tylko 2024 roku, ale już 2023. W czasie pandemii segment zanotował drastyczne tąpnięcie, po którym następowały stopniowe zwyżki. Wzrost zapotrzebowania na tego typu pojazdy może również wynikać z wysokich kosztów paliwa i przechodzenia z transportu indywidualnego na publiczny. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dopiero w 2024 r. powróciły normalne terminy produkcji pojazdów z tego segmentu.

Wyraźnie odbudowuje się też segment autobusów turystycznych – +69%. Czego od tego segmentu oczekują klienci?

MAN ma zdecydowanie najlepszą ofertę na rynku. Nasza gama modelowa autobusów MAN Lions Coach pozwala na spełnienie oczekiwań praktycznie każdego klienta w tym segmencie. Nie bez znaczenia jest również bardzo dobre pokrycie terenu Polski siecią serwisową oraz usługi dla klientów operujących za granicą, takie jak Mobile24.

Ten rok to rekordowa dostawa Neoplanów – czy ten trend ma szansę się utrzymać?

Bardzo się cieszymy, że klienci doceniają również nasz produkt z segmentu luksusowego, czyli Neoplan (obydwa modele Tourliner i Skyliner zaliczyły niemal dwukrotny wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2023). Liczymy na utrzymanie tych trendów w latach 2025 i 2026.

W 2024 r. drgnął też rynek autobusów międzymiastowych, choć w liczbach bezwzględnych to wciąż mało – 93 szt. Jakim popytem cieszyły się w tym segmencie autobusy MAN Truck & Bus?

MAN dostarczył 20 takich autobusów, chociaż liczyliśmy również na udział w rzeczywiście niezbyt wielkim rynku autobusów Intercity niskowejściowych. W tym roku planujemy również dostawę ok. 20 sztuk.

W tym segmencie od niedawna posiadamy również elektryczny autobus low entry plug-in MAN Lion’s City 12 E LE, który otrzymał prestiżowy tytuł „Zrównoważonego autobusu roku 2025” w kategorii pojazdów międzymiastowych.

Na rynku motoryzacyjnym coraz głośniej mówi się o zahamowaniu popytu na pojazdy elektryczne. Czy jest to też widoczne w autobusach? Co może wpływać na niższy popyt na autobusy elektryczne, a co stymulować rozwój tego rynku?

Wynika to wprost z braku dofinansowania ze strony budżetu centralnego. Niemniej istotnym czynnikiem jest zagrożenie wojenne i konieczność spełnienia przez jednostki budżetowe zadań w zakresie obronności i ewakuacji ludności – stąd zapotrzebowanie na diesle. Niemniej odblokowanie KPO spowoduje istotne wzrosty rejestracji pojazdów elektrycznych w 2025 i 2026 roku.

Czy napędy wodorowe w autobusach miejskich mają dzisiaj rację bytu? Zarówno pod względem praktycznym, jak i ekonomicznym?

W naszej ocenie najlepszym rozwiązaniem pod kątem efektywności przewozów i kosztów inwestycji w infrastrukturę jest autobus elektryczny typu plug-in ładowany w zajezdni. Będziemy dalej rozwijać ten segment, żeby zapewnić potencjalnym klientom produkt jak najwyższej jakości.

Jak będzie wyglądał rynek autobusów o dmc powyżej 8 t w tym roku? Jakie plany sprzedażowe ma MAN?

MAN dostarczy do klientów w bieżącym roku ponad 230 autobusów wszystkich segmentów. Ograniczają nas wyłącznie moce produkcyjne dzielone na wszystkie rynki świata poprzez kontyngenty. Rynek i jego potencjał należy ocenić bardzo dobrze i przygotować się na wzrosty jeszcze przez co najmniej 2 najbliższe lata.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź