Firma DAF uzupełnia gamę o nowe ciężarówki XDC i XFC Construction, dostępne teraz również w wersjach 4×2. Do prac, gdzie liczy się wytrzymałość, ale nie jest konieczne pokonywanie trudnego terenu firma proponuje modele XD i XF w wersji Extra Robust.
Nowe modele uzupełniają ofertę złożoną z szosowych ciężarówek nowej generacji, której trzon stanowią DAF-y XD, XF, XG and XG⁺.
DAF XDC i XFC: Prosto na budowę
Ciężarówki budowlane nowej generacji XDC i XFC mają charakterystyczną, czarną osłonę chłodnicy i mocny stalowy zderzak, pod którym umocowano stalową osłonę chłodnicy. Lampy przeciwmgielne LED zagłębiono w zderzaku, aby były lepiej chronione przed uszkodzeniem. W opcji dostępny jest elastyczny dolny stopień, prowadzący do kabiny.
Każdy DAF XDC i XFC jest dobrze przystosowane do jazdy w terenie. Pojazdy te mają wysoki prześwit sięgający 40 centymetrów i kąt natarcia 25 stopni. Firma proponuje je z popularnymi w tym segmencie konfiguracjami napędu 8×4, 6×4 i – po raz pierwszy – również 4×2.
DAF XDC i XFC: Osie tandemowe
Do ciężarówek DAF XDC i XFC producent proponuje kilka typów napędzanych osi tandemowych: od stosunkowo lekkich, jednostopniowych, 19-tonowych (SR1132T) z zawieszeniem na resorach piórowych i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi do ciężkich jednostopniowych 21- i 26-tonowych wariantów (SR1360T) z hamulcami tarczowymi i zawieszeniem pneumatycznym. Do ciężkich zastosowań, także terenowych dostępny jest zespół osi 21 i 26 ton ze zwolnicami w piastach (HR1670T). Przełożenie osi tandemowych można dobrać do zastosowania pojazdu i warunków pracy. W ofercie są przełożenia od 3,46:1 do 7,21:1.
Hydrauliczna pomoc
Wspomniane osie tandemowe są dostępne również w DAF-ach XD, XF, XG and XG⁺. Napęd 6×4 i 8×4 jest dostępny w podwoziach XD i XF. Modele XG i XG⁺ są proponowane jako ciągniki siodłowe 6×4 oraz podwozia 8×4 z kierowaną osią wleczoną. Do ciężkich prac, np. transportu ładunków ponadnormatywnych proponowany jest w ramach serii XF, XG i XG⁺ ciągnik 8×4 z kierowaną osią pchaną.
W ciągnikach XD, XDC, XF i XFC z napędem 4×2 DAF w opcji dostępny jest hydrostatyczny napęd przedniej osi PXP. Jest to znane na rynku rozwiązanie, ułatwiające poruszanie się na trudniejszych odcinkach, lekkie i zajmujące mało miejsca. Dodatkowy napęd działa przy niskiej prędkości, a włącza się go przyciskiem w kabinie.
Extra Robust
W ramach nowej gamy Extra Robust konstruktorzy połączyli przygotowane do poruszania się po bezdrożach kabiny XDC i XFC z szosowymi podwoziami. Tak powstały modele XD Extra Robust i XF Extra Robust, dostępne jako podwozia pod zabudowę lub ciągniki.
Duże walory praktyczne tych pojazdów mogą być przydatne nie tylko w branży budowlanej, ale również w przedsiębiorstwach komunalnych. Wysoko umocowany zderzak z wbudowaną niżej belką przeciwnajazdową stanowi dobrą ochronę i atrakcyjny element stylizacji.
Jedna na cztery
Dodatkowo oferta samochodów szosowych została uzupełniona o czteroosiowe podwozia z zespołem trzech tylnych osi, z których jedna jest napędzana. Nabywcy mogą wybierać spośród wariantów z kierowaną osią pchaną lub stałą albo kierowaną osią wleczoną. Podwozia tego typu bardzo dobrze sprawdzają się w segmencie komunalnym. Po wyposażeniu w zabudowę hakową mogą np. transportować duże kontenery lub posłużyć jako baza dla ciężkich, skomplikowanych zabudów, np. do czyszczenia kanalizacji.
Znane silniki
W nowych DAF-ach pracują znane już układy napędowe z silnikami Paccar MX-11 i MX-13 połączonymi ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów TraXon. Skrzynie te mogą być wyposażone w oprogramowanie i funkcje ułatwiające jazdę terenową. Jest wśród nich wyłącznik systemu ASR oraz tryb „Rock-Free”, umożliwiający szybkie rozkołysanie pojazdu, żeby mógł ruszyć na śliskim lub grząskim podłożu.
Uzupełnieniem układów napędowych są przystawki odbioru mocy napędzane od silnika lub skrzyni biegów. Przystawkę można dobrać do typu zabudowy i rodzaju pracy, jaką pojazd ma wykonywać. Montaż zabudów jest ułatwiony. Nabywca może zamówić z góry określone opcje wygodnych złącz typu „plug and play”. Z łatwością można również zintegrować oprogramowanie pojazdu i zabudowy, co skutkuje bezproblemowym przesyłaniem sygnałów i alarmów.
Cyfrowy widok
Kabiny nowych, budowlanych DAF-ów mogą być wyposażone w liczne urządzenia znane z niedawno przedstawionych modeli nowej generacji. Są wśród nich cyfrowe lusterka wsteczne DAF Digital Vision oraz cyfrowe lusterko krawędziowe DAF Corner View. Oba rozwiązania wykorzystują kamery, które przekazują obraz na ekran wewnątrz kabiny.
Nowe ciężarówki budowlane DAF mogą być wykorzystywane w różnych branżach, gdzie konieczność transportu ładunku lub wykonania określonego zadania wiąże się z koniecznością zjechania z dróg dobrej jakości. Zarazem holenderska firma jak zwykle skupia się na najpopularniejszych segmentach rynku, gdzie napęd wszystkich osi nie jest wymagany, a ceniona jest wysoka nośność podwozi, przekładająca się na wysoką ładowność.