poniedziałek, 4 marca, 2024
Strona głównaAktualnościVAN.EA – Mercedesy tylko elektryczne

VAN.EA – Mercedesy tylko elektryczne

Od 2026 r. wszystkie nowo opracowywane średnie i duże samochody dostawcze Mercedes-Benz będą budowane na bazie VAN.EA.

VAN.EA oznacza „Van Electric Architecture”, czyli zestaw zunifikowanych elementów stosowanych w elektrycznych samochodach dostawczych Mercedesa zasilanych bateriami (BEV).

Budowane na niej będą wszystkie przyszłe średnie i duże samochody dostawcze dla firm i użytku prywatnego.

Jedna dla wszystkich

Opracowanie tzw. „architektury” VAN.EA pozwoli firmie Mercedes-Benz Vans uprościć ofertę modeli elektrycznych, co pozwoli producentowi sporo zaoszczędzić. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w gamie o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań.

– Od 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA. Dzięki niej możemy zunifikować konstrukcję średnich i dużych samochodów dostawcze i znacznie uprościć naszą gamę produktów – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans

VAN.EA: trzy części

Ostatecznym celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co bezpośrednio wiąże się z masą samochodu i kosztami. Modułowa i skalowalna architektura ułatwia skorzystanie z efektu skali przy zamawianiu i produkcji komponentów oraz podczas montażu.

VAN.EA składa się z trzech, głównych elementów:

– Moduł przedni zawiera elektryczny układ napędowy i przednią oś. Jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA.

– Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Zawiera znormalizowaną obudowę baterii, wewnątrz której są instalowane akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.

– Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez niego dla wersji z napędem na przednie koła.

VAN.EA-P czyli wygodnie

VAN.EA-P oznacza prywatne, wygodne auta dostawcze, odpowiednik klasy V i podobnych. Może być używane jako luksusowy mikrobus, mobilne biuro lub auto rodzinne dla osób aktywnie spędzających czas. Wykorzystuje system operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS). Zasięgiem ma przekraczać 500 km. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu trzeciego wg SAE.

VAN.EA-C czyli roboczo

VAN.EA-C oznacza samochody dostawcze klasy średniej i dużej. Modułowa budowa pozwala tworzyć różne wersje, od zwykłych furgonów poprzez pojazdy kurierskie i chłodnie po karetki pogotowia, podnośniki koszowe i samochody kempingowe.

System operacyjny MB.OS Mercedes-Benz Vans zaoferuje klientom więcej możliwości, w tym dostęp do aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie jazda autonomiczna poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu czwartego wg SAE.

– Nasz cel ponad 50% udziału samochodów na baterie (BEV) do 2030 r. idzie w parze ze znaczną redukcją emisji w całym cyklu życia nowych samochodów dostawczych – zaznacza Andreas Zygan, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans.

Nowe rynki, nowi klienci

Mercedes-Benz Vans dąży do dalszego wzrostu w swoich najważniejszych regionach. Dziś Europa jest najsilniejszym rynkiem z 60% udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes-Benz Vans chce tutaj jeszcze umocnić swoją pozycję. Patrząc w przyszłość, firma dostrzega jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów.

Do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i rentowność, a także rozszerzyć gamę, dodając samochody dostawcze oparte na VAN.EA.

W Stanach Zjednoczonych i Chinach, producent planuje oferować korzystające z VAN.EA prywatne, wygodne vany. W Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy zaoferuje także prywatnego luksusowego vana średniej wielkości.

Firma rozszerzy również gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli elektrycznych samochodów kempingowych średniej i dużej wielkości, opartych na VAN.EA.

Światowy rynek usług kurierskich, którego roczny wzrost wynosi 6,8%, jest silnym motorem napędowym elektrycznej mobilności miejskiej i międzymiastowej. Mercedes-Benz Vans koncentruje się na wyższych przedziałach cenowych branży kurierskiej, gdzie po raz pierwszy zamierza zaoferować fabryczną wersję VAN.EA dla tego sektora.

Produkcja w Jaworznie

Mercedes-Benz Vans reorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. Nowa fabryka będzie pracować wg. najwyższych standardów wydajności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych. Będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, podobnie jak inne zakłady w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. Planuje pokryć 100% swojego zapotrzebowania na energię łącząc różne odnawialne jej źródła, które zapewnią prąd i ciepło. Zakłada się wykorzystanie fotowoltaiki, energii wiatrowej i pomp ciepła oraz energii geotermalnej. W razie potrzeby, jako rezerwę w godzinach szczytu, bierze się pod uwagę niewielką ilość biogazu.

W Düsseldorfie w Niemczech oprócz eSprintera i spalinowego Sprintera, produkowane będą również podwozia z kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym elektryfikacji specjalistycznych odmian. Ponadto Mercedes-Benz Vans będzie produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii. Dołączą do nich inne fabryki.

Więcej prądu w Mercedesie

W 2023 roku Mercedes-Benz Vans oferuje już elektryczne warianty w każdym segmencie aut dostawczych. Dzięki VAN.EA wdraża kolejny etap elektryfikacji. Od 2026 roku wszystkie średnie i duże samochody dostawcze oparte na nowej modułowej architekturze będą wyłącznie elektryczne.

W 2022 roku Mercedes-Benz Vans osiągnął ponad 20% udziału w europejskim rynku dużych i średnich samochodów dostawczych. Sprzedano już ponad 40 000 elektrycznych vanów, a producent planuje dalszy wzrost w segmencie elektrycznym.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź