Stellantis Pro One ma w swej gamie marki: Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram i Vauxhall. Do 19 stycznia koncern będzie jednym z głównych uczestników 101. edycji Salonu Samochodowego w Brukseli. Na stoisku Stellantis Pro One zobaczymy cztery modele: dwa z silnikami spalinowymi i dwa z napędem elektrycznym.
101. edycję Salonu Samochodowego w Brukseli odwiedzi według prognoz około 300 000 osób. Na ponad 50 000 metrach kwadratowych powierzchni wystawowej wyróżnia się stoisko Stellantis Pro One. To jednostka biznesowa, która łączy w jednej rodzinie sześć marek samochodów dostawczych i pickupów Stellantis. Stellantis Pro One na rynku europejskim ma niemal 30% udziału (dane na dzień 9 stycznia 2025 roku). To dzięki kompaktowym, średnim i dużym samochodom dostawczym marek Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot i Vauxhall.
Na odwiedzających czekają następujące modele:
- PEUGEOT: nowy e-Partner
- CITROËN: nowe Berlingo 1.5 BlueHDi
- OPEL: nowe Vivaro Electric
- FIAT PROFESSIONAL: nowe Ducato 2.2 Multijet 4.0 140 KM MT
Stellantis Pro One w czterech odsłonach
Prezentowane na wystawie cztery modele są ambasadorami gamy, która nieustannie ewoluuje. Zaledwie w marcu 2024 r. cała oferta, składająca się z 12 samochodów dostawczych została całkowicie odświeżona. Odnowienie objęło takie auta jak Citroën Berlingo Van, Jumpy, Jumper, Fiat Ducato, Doblò, Scudo, Opel i Vauxhall Combo, Vivaro, Movano. Peugeot Partner, Expert, Boxer.
Stellantis Pro One oferuje dziś kompletną gamę samochodów dostawczych, zarówno kompaktowych, jak i średnich oraz dużych. Wyposażone są w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w zakresie napędu elektrycznego, bezpieczeństwa, systemów wspomagania kierowcy (ADAS) oraz łączności.
Druga generacja napędu elektrycznego (BEV) zapewnia nowym kompaktowym samochodom dostawczym zasięg wynoszący ponad 340 kilometrów. W przypadku samochodów dostawczych średniej wielkości akumulatory o pojemności 49 lub 75 kWh oferują zasięg do 350 km. W segmencie dużych samochodów dostawczych akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia najlepszy zasięg w swojej kategorii – do 420 km. Szybkie ładowanie o mocy 150 kW pozwala naładować akumulator od 0 do 80% w czasie krótszym niż godzina. Pozostając w sektorze pojazdów bezemisyjnych, Stellantis Pro One oferuje również średnie i duże samochody dostawcze zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zapewniają one zasięg nawet o ponad 100 km większy w porównaniu z wersjami BEV, których ogromną zaletą jest czas „tankowania” wynoszący zaledwie pięć minut.
Profesjonalne wyposażenie
Jeśli chodzi o ewolucje technologiczne w zakresie konfiguracji i wyposażenia, należy podkreślić przede wszystkim, że odświeżono wszystkie kabiny pasażerskie. Zapewniono tym samym maksymalny komfort i bezstresową jazdę dla osób korzystających z samochodu w celach zawodowych. Wśród innowacyjnych rozwiązań na uwagę zasługuje nowy system infotainment. Ma 10-calowy wyświetlacz zapewniający doskonałą kontrolę w każdych warunkach jazdy. Pojazdy w standardzie oferują łączność, która, aktywowana w momencie wydania samochodu, umożliwia aktualizacje bezprzewodowe („over-the-air„). Zapewnia kierowcom i menedżerom łączność z ich flotą w czasie rzeczywistym. Do tego dochodzi aż 21 zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Mowa o takich jak Lane Centering i Traffic Jam Assist (asystent utrzymania na pasie ruchu i jazdy w korku). Do tego doliczmy system Dynamic Surround Vision wykorzystujący kamery zewnętrzne, które zapewniają szeroki widok wokół pojazdu, ułatwiając manewry parkowania i poruszanie się po zatłoczonych ulicach.
Dalsze ulepszenia technologiczne wprowadzono w systemie hamowania regeneracyjnego, aktywowanego za pomocą łopatek przy kierownic. Uwzględnia on masę pojazdu i dynamikę drogi aby maksymalizować odzysk energii. Z kolei wysokonapięciowa przystawka odbioru mocy e-PTO 400 V (e-Power Take Off) umożliwia bezpośrednie zasilanie urządzeń elektrycznych niezbędnych w pracy bez kompromisów w zakresie ładowności pojazdu. Przystawka ePTO pobiera energię z zainstalowanego akumulatora trakcyjnego, nie wymagając oddzielnego źródła zasilania.
Oświetlenie i silniki
W trosce o bezpieczeństwo w całej gamie pojazdów zastosowano reflektory full LED. Zapewniają one lepszą efektywność energetyczną poprzez zmniejszenie obciążenia akumulatora oraz doskonałą widoczność dzięki bardziej intensywnemu i jednolitemu światłu.
Jeśli chodzi o wersje spalinowe, Fiat Ducato jest wyposażony w odświeżony silnik MultiJet 4.0. To jednostka znana już ze swojej niezawodności, zapewniająca moment obrotowy wynoszący 450 Nm, najlepszy w swojej kategorii dla dużych samochodów dostawczych z napędem na przednie koła. Zaawansowany dwuobwodowy system recyrkulacji spalin również poprawia niezawodność, osiągi i emisję spalin.
Warto jeszcze wspomnieć o „Stellantis CustomFit”. To nowy program zabudowy i personalizacji, który gwarantuje najwyższe standardy w zakresie jakości, bezpieczeństwa i płynnej integracji między właściwościami technologicznymi modelu bazowego a konkretną zabudową zamówioną przez klienta. Zabudowy wykonywane we własnym zakresie w fabryce dopełniają rozwiązania opracowane we współpracy z siecią ponad 550 certyfikowanych partnerów na całym świecie. Nowy program wzmacnia dobrze znaną zdolność adaptacji gamy Stellantis Pro One. Zapewnia profesjonalne pojazdy zaprojektowane pod kątem zaspokojenia specyficznych potrzeb każdego klienta.
Xavier Peugeot, wiceprezes Stellantis Commercial Vehicles Business, powiedział: „W 2024 roku Stellantis Pro One potwierdził swoją wiodącą pozycję na rynku europejskim przez cały rok, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych (BEV), osiągając udział w rynku na poziomie 32,8% (YTD narastająco do listopada). Udział w targach motoryzacyjnych Brussels Motor Show to niepowtarzalna okazja, aby zaprezentować cechy, które przyczyniły się do sukcesu Pro One: nową gamę produktów, portfolio BEV i ofertę zabudowy, spełniające potrzeby wszystkich typów klientów biznesowych – od indywidualnych użytkowników, przez małe i średnie firmy, aż po duże floty.”