Meiller Kipper ponownie wystąpił na targach 4Poland. Tym razem przedstawił rynnową wywrotkę tylnozsypową oraz bramowca.
Podczas tegorocznej, szóstej edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland, organizowanej przez Volvo Trucks Polska, firma Meiller Kipper przedstawiła dwa pojazdy, ściśle dopasowane do potrzeb nabywców.
Do pracy w zestawie
Pierwszym był bramowiec Tectris AK12 – MT. Oznakowanie identyfikuje go jako:
AK – urządzenie bramowe (niem. Absetzkipper),
12 – o obciążeniu nominalnym 12 ton, liczonym od poziomu jezdni,
M – z pomostem zabudowy o średniej długości oraz
T – ramionami z teleskopowym wysuwem.
Urządzenia bramowe Tectris o nośności od 7,4 do 18 ton należą do sztandarowych produktów Meillera. Są efektem wieloletnich doświadczeń i ciągłego doskonalenia produktu we współpracy z użytkownikami. Wyróżnia je przede wszystkim przemyślana konstrukcja, wysoka jakość materiałów i wykonania oraz własna, sprawdzona hydraulika Meiller-Kipper.
Użytkownicy doceniają sztywność ramion i podpór, które wykonano z profili pięcio- i sześciokątnych, gdy często spotykane na rynku profile czworokątne są tańsze lecz mniej wytrzymałe. Równie wytrzymały jest własny układ hydrauliczny obejmujący wszystkie komponenty: pompę, zbiornik, rozdzielacze i siłowniki. Atutem całej zabudowy jest wygodny w użyciu system sterowania radiowego i.s.a.r.-control 3, który pozwala na obsługę układu hydraulicznego bramowca oraz start i zatrzymanie silnika. Prezentowany podczas targów bramowiec miał niezależne sterowanie podporami (lewa/prawa) oraz niezależne sterowanie wysuwem ramion (lewe/prawe), co w połączeniu z proporcjonalnym sterowaniem ułatwia kierowcy załadunek kontenera.
Dla stałego klienta
Pokazywany egzemplarz Meiller wykonał na zlecenie firm zajmującej się transportem stłuczki szklanej, która od wielu lat kupuje pojazdy marki Meiller. Precyzyjne zdefiniowanie oczekiwań oraz pomoc doradcy technicznego Meiller Polska, umożliwiła dostarczenie pojazdu ściśle dopasowanego do potrzeb.
Zabudowę zainstalowano na 18-tonowym podwoziu Volvo. Zgodnie z potrzebami klienta, bramowiec wyposażono m.in. w stopnie do wchodzenia na zabudowę zarówno z tył jak i z boku. Pomaga to kierowcy zabezpieczyć ładunek i kontener. Ważnym elementem okazała się także opcjonalna, zabudowana ściana grodziowa chroniąca kabinę przed przypadkowymi uszkodzeniami przez ładowany kontener. Samochód przystosowano do pracy z przyczepą, dlatego oprócz płyty przyłączeniowej do przyczepy i zaczepu, bramowiec ma wysuwane ramiona, których zasięg roboczy wynosi aż 4,5m. Ułatwia to przeładunek kontenera z przyczepy na ciężarówkę. Do wyposażenia należą również oczywiście kosze na siatki, solidne haki przechylne, ruchome odboje do blokowania kontenera czy sterowanie awaryjne hydrauliką.
Przede wszystkim ładowność
Podczas targów 4Poland Meiller pokazał też czteroosiową wywrotkę tylnozsypową halfpipe P430, przygotowaną dla klienta z południa kraju. P430 oznacza:
P – kształt muldy „halfpipe” (rynnowa),
4 – liczba osi,
30 – maksymalne obciążenia techniczne.
Prezentowana na torze Jastrząb wywrotka jest ciekawym rozwiązaniem. Większość użytkowników stawia na konstrukcję o możliwie najwyższych parametrach wytrzymałościowych. Ta zabudowa natomiast oferuje jak najwyższą dopuszczalną na drogach publicznych ładowność kosztem masy własnej.
Z racji wykonywanych robót, firma zamawiająca potrzebowała zwrotny pojazd 8×4 do pracy w mieście o możliwie niskiej masie własnej i wysokiej ładowności. Praktyka pokazała, że auta w tej firmie nie są przeładowywane. Z tego powodu można było zastosować krótkie podwozie (rozstaw osi 4350 mm), a sama wywrotka to lekka seria P, o obciążeniu nominalnym 30 ton i pojemności muldy 17,2 m³. Wersja ciężka tego typu wywrotek może mieć nawet 50 ton nośności i 28 m³ pojemności.
Zabiegi obniżające masę
Aby obniżyć masę zabudowy ściany ramy pośredniej są o 1 mm cieńsze niż w wersji ciężkiej. Podobnie z burtami i z tylną klapą: ich grubość wynosi 4 mm (stal Hardox 450), zaś podłogę wykonano z arkuszy o grubości 6 mm. Przy wysokości burt 150 cm i długości skrzyni ładunkowej 540 cm, pojemność ładunkowa wynosi 17,2 m³. Zrezygnowano także z mocowania koła zapasowego, które podwyższa masę własną pojazdu. Plandeka wyposażona jest w ręczny mechanizm zwijania jej na bok z poziomu jezdni. To konstrukcja własna firmy Meiller, która dzięki specjalnej zębatce przy przednim prowadzeniu zwijadła, równomiernie roluje i rozwija plandekę. Aby uzyskać sztywność skrzyni i stabilność podczas rozładunku, Meiller montuje kleszczowy stabilizator wywrotu o trapezowym przekroju. Jest on o 30% bardziej odporny na siły skrętne niż obecne na rynku, prostokątne odpowiedniki. Całość zasila trwały, własny układ hydrauliczny Meiller.
Przedstawione na targach 4Poland pojazdy Meiller Kipper to przykład zindywidualizowanych rozwiązań, o charakterystycznej dla producenta wysokiej jakości, wytrzymałości i trwałości. Choć nie należą do najtańszych na rynku, są chętnie wybierane ze względu na możliwość bezproblemowej i długotrwałej eksploatacji.