poniedziałek, 9 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościJakub Dolaniecki, Kässbohrer Polska: 2024 będzie rokiem innowacji

Jakub Dolaniecki, Kässbohrer Polska: 2024 będzie rokiem innowacji

Czy naczepy specjalistyczne są odporne na wahania koniunktury? O tegorocznych trendach na rynku naczep i przyczep oraz prognozach na przyszły rok rozmawiamy z Jakubem Dolanieckim, country managerem w Kässbohrer Polska.

W tym roku, zgodnie z danymi PZPM, rynek przyczep zmniejszył się o 4%. Mogłoby się wydawać, że jeszcze wszystko może się zdarzyć… Analizując jednak cały rok, wyraźnie widać trend spadkowy. Co spowodowało taki (13%) spadek sprzedaży w trzecim kwartale 2024 roku? Jak może wyglądać koniec tego roku?

Wszystko zależy od segmentu. Jesteśmy jedynym producentem w Europie, posiadającym kompetencje do zaspokajania potrzeb wszystkich sektorów branży transportowej. W przypadku specjalistycznych naczep do transportu ponadgabarytowego, a także towarów niebezpiecznych, sypkich i żywności, gdzie Kässbohrer jest wiodącym producentem pod względem różnorodności produktów, wydajności i trwałości sytuacja utrzymuje się na dobrym poziomie. Systematycznie otrzymujemy zapytania z rynku dotyczące naszych zaawansowanych produktów, które ostatecznie przekładają się na nowe zamówienia.

Do października Kässbohrer dostarczył o 56% mniej naczep niż w tym samym okresie w 2022 roku. To znaczący spadek sprzedaży, nawet biorąc pod uwagę trendy rynkowe. Co przyczyniło się do tego wyniku?

Oferujemy produkty dla różnych sektorów branży transportowej, które mają też różne udziały w rynku, a nasz sposób mierzenia sukcesu wykracza poza liczby rejestracyjne. Przez cały rok 2023 inwestowaliśmy w nasz zespół, obiekt i kanały posprzedażowe, a także byliśmy liderem innowacji w zakresie zrównoważonego transportu, oferując dłuższe i lżejsze pojazdy oraz rozwiązania dotyczące elektryfikacji. Ciągle się rozwijamy, aby sprostać potrzebom wszystkich naszych klientów, oferując najwyższej jakości, efektywne i pozwalające redukować koszty produkty.

Mniejszym popytem w tym roku cieszą się naczepy kurtynowe. Jakie czynniki na to wpływają?

Bezpośredni wpływ mają warunki rynkowe i gospodarcze. Sytuacja związana z zamknięciem wschodniej granicy wpłynęła na branżę transportową i jej zdolności inwestycyjne.

Rok 2023 to kolejny trudny rok dla branży transportowej. Po problemach z dostępnością pojazdów w 2021–2022 roku pojawiły się problemy z odbiorem już zamówionych pojazdów. Czy Kässbohrer również boryka się z takimi problemami?

Dla nas ten problem jest obcy. Do tej pory dostarczyliśmy 100% zamówionych jednostek, i nie mamy sygnałów o problemach z dostawami. Jest to wynik prowadzenia stabilnej, przewidywalnej i zrównoważonej działalności. Traktujemy naszych partnerów uczciwie i odpowiedzialnie, a oni się odwzajemniają.

Jak kształtuje się rynek naczep i przyczep niskopodwoziowych w Polsce? Jakie rozwiązania są obecnie cenione przez przewoźników?

To silny segment rynku, co cieszy nas jako lidera rynku. Obserwujemy ten trend na podstawie zamówionych jednostek. Przyczepy niskopodwoziowe z serii K.SPA.M i SLA, zarówno 3-, 4-, jak i 5-osiowe, nadal cieszą się dużą popularnością. Nasz najnowszy projekt, naczepa SLA RJ4, również okazała się hitem. Nasi klienci używają naszych jednostek do transportu maszyn budowlanych, dużych maszyn rolniczych, transportu sprzętu wojskowego i broni, autobusów hybrydowych, autobusów przegubowych, tramwajów i pociągów. Portfolio naczep do transportu ponadnormatywnego pozwala naszym klientom rozwijać swoje przedsiębiorstwa i zaspokajać ich potrzeby.

Często mówi się, że wysoko specjalizowane pojazdy są bardziej odporne na wahania gospodarcze. Jakie jest obecnie zapotrzebowanie na naczepy silosy i cysterny? Jaki Kässbohrer ma udział rynkowy w tych segmentach w Polsce?

Jesteśmy jednym z liderów rynku w tym segmencie. Wciąż widzimy zapotrzebowanie na cysterny. Naszą zaletą jest szerokie portfolio jednostek, jakie mamy do zaoferowania. Widzimy zainteresowanie w silosach kiprujących do transportu produktów spożywczych, w cysternach aluminiowych do transportu paliw płynnych, jak również mamy zapytania dotyczące naczep ze stali nierdzewnej – cystern bitumicznych, do przewozu adblue czy chemicznych. Również nasz najnowszy produkt – ciśnieniową cysternę spożywczą, klienci przyjęli z uznaniem. 

Na rynku pojawia się coraz więcej zmiennych, co utrudnia prognozowanie. Jednak trudno nie zapytać o szanse i zagrożenia, jakie niesie rok 2024 dla rynku naczep i przyczep?

Tak, to prawda, rynek jest bardzo wymagający, ale my w Kässbohrer jesteśmy na to przygotowani. Obserwujemy rynek, regularnie rozmawiamy z naszymi klientami i partnerami biznesowymi, i reagujemy proaktywnie. Rok 2024 będzie rokiem innowacji, z nowymi rozwiązaniami dla zrównoważonego transportu, regulacjami takimi jak VECTO oraz postępującą elektryfikacja.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź