Dekarbonizacja jest ważna dla 6 z 10 biznesów w Polsce. W ciągu roku jej znaczenie dla firm z branży, m.in. budownictwa i nieruchomości, TSL, handlu, energetyki, górnictwa czy finansów wzrosło o 60%. Tak wskazują dane PITD przytoczone podczas jednego z paneli dyskusyjnych na Targach TransLogistica 2024 w Warszawie.
W ramach cyklu „TSL Green day” rozmawiano o wyzwaniach związanych z przejściem firmy transportowych na bardziej „eco”. Mówiono także o metodach i rozwiązaniach, które mogą wspomóc przewoźników w tej transformacji. O tym, kto jest gotowy na ekologiczną rewolucję i co mogą zrobić przewoźnicy, by przygotować się do transformacji energetycznej transportu, opowiadali podczas wystąpienia eksperci Grupy Eurowag.
Dekarbonizacja poprzez zielony transport? Tak, ale rentowny i wydajny
Od wielu lat branża transportu drogowego mierzy się z tymi samymi wyzwaniami. To m.in. niska wydajność realizacji zleceń transportowych i zbyt duża liczba przejazdów na pusto. To duża złożoność operacyjna, a także mała rentowność biznesu na poziomie 3-5% marży. Jak przewoźnicy mogą poradzić sobie ze wszystkimi trudnościami? Jak mogą wziąć pod uwagę cele zakładane przez UE w dążeniu do zrównoważonego transportu? Czy dekarbonizacja branży jest w ogóle możliwa?
„To na co chcemy zwrócić szczególną uwagę firmom transportowym to kwestia dekarbonizacji transportu. Jest to trend, który już teraz kształtuje branżę TSL i będzie dalej to robić w przyszłości. Dlatego też nie można go ignorować, a należy skupić się na technologiach, które uproszczą i usprawnią operacje logistyczne oraz pozwolą sprostać wyzwaniom podyktowanym przez rynek. – zaznacza Grzegorz Wójcik, Country Manager Eurowag w Polsce.
Grzegorz Wójcik mówi, że takim narzędziem jest Eurowag Office, czyli platforma, na której dostępne są wszystkie rozwiązania z pakietu Eurowag. Dzięki temu przewoźnicy z poziomu jednego miejsca mogą zarządzać transportem na wielu płaszczyznach. Jest to nie tylko wygodne, ale przede wszystkim pozwala na budowanie rentowności firmy. Integracja danych z wielu źródeł daje wgląd do tego, jak opłacalność biznesu może rosnąć w przeliczeniu na każdy pojazd, wchodzący w skład floty.
Z kolei Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo z Grupy Eurowag podkreśla, że rentowność firmy przewozowej jest podstawą do budowy zielonego biznesu. Trzeba zadbać o dużą wydajność transportu i maksymalne wykorzystanie ciężarówek oraz skoncentrować się na szukaniu oszczędności. Tylko wtedy możemy myśleć o ekologii w biznesie. Punktem wyjściowym do redukcji kosztów jest telematyka, programy do rozliczania czasu pracy kierowców czy systemy klasy TMS. To jednak dopiero początek możliwości, które daje rozwój technologii dla branży TSL. Eurowag Office jest miejscem, w którym wszystkie nasze usługi są scentralizowane i dostępne zarówno dla właściciela firmy, spedytora i kierowcy w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Dzięki temu możemy, m.in. sprawdzić saldo naszych rozliczeń. Możemy też wyfiltrować pojazdy z naszej floty, które wymagają zatankowania w najbliższym czasie czy sprawdzić bieżący czas pracy kierowcy. To wszystko sprawia, że zarządzanie transportem staje się łatwiejsze i bardziej efektywne.
TSL Green day – zrównoważony rozwój w transporcie
Cykl paneli dyskusyjnych i wystąpień prelegentów 6 listopada był poświęcony głównym wyzwaniom związanym z dekarbonizacją transportu i ideą zrównoważonego rozwoju. Wśród najczęściej poruszanych kwestii można wymienić, m.in. opóźnienia we wprowadzeniu dyrektywy RED II dotyczącej odnawialnych źródeł energii. Problemem jest też brak polskich regulacji związanych z wprowadzeniem HVO100, źródeł jego pozyskiwania i zapotrzebowania dla transportu w UE.
„Mocno wierzymy w transformację energetyczną transportu, którą jedną ze ścieżek będzie dalsze umacnianie się na rynku i dostępność odnawialnego oleju napędowego HVO100. Już teraz widzimy, że rośnie zainteresowanie HVO100 i coraz częściej słyszymy zapytania od naszych klientów, czym jest to rozwiązanie“ – komentuje Julian Michański, Supplier and Operations Manager Poland, Grupa Eurowag.
Julian Michański dodaje, że obecnie „zielone” paliwo można zakupić w ponad 370 europejskich punktach z wybranej sieci akceptacji Eurowag. Pod względem technicznym Eurowag jest przygotowany do wprowadzenia go również na polski rynek, na stacje Truck Park Eurowag.
Uczestnicy „TSL Green day” rozmawiali również o konieczności rozbudowy infrastruktury w UE. Ta nadal stanowi jedno z największych wyzwań na drodze do elektryfikacji zgodnie z regulacjami zawartymi w rozporządzeniu AFIR. W debacie pt. „Czy przewoźnicy są gotowi na dekarbonizację?“ prelegenci powiedzieli również szerzej o różnych programach wsparcia dla branży TSL na drodze do ekologii, na które łącznie rządzący planują przeznaczyć 6 mld złotych. Podkreślono również rolę edukacji firm transportowych z racji tego, że polski rynek jest znacznie rozdrobniony, a część z nich może nie orientować się we wszystkich przepisach.