Webfleet opublikował wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród prawie 1000 europejskich kierowców samochodów dostawczych, z którego wynika, że najwyżej cenią bezpieczeństwo.
„Europejski raport 2023 o kierowcach samochodów dostawczych”, którego partnerem jest Polski Instytut Transportu Drogowego, pokazuje, że zawodowi kierowcy postrzegają bezpieczeństwo na drogach, korki i infrastrukturę drogową jako poważne problemy. Choć większość twierdzi, że chce korzystać z większej liczby rozwiązań cyfrowych, które mogą pomóc im zachować bezpieczeństwo, uniknąć korków i poprawić wydajność, każde z rozwiązań omówionych w ankiecie jest używane przeciętnie tylko przez jedną trzecią respondentów.
Korki szkodzą
Kierowcy europejskich samochodów dostawczych zapytani o to, co zwiększyłoby ich satysfakcję z wykonywanej pracy, najczęściej odpowiadali: „zwiększenie bezpieczeństwa na drogach”. Ponadto „bezpieczny powrót do domu” został uznany za drugą najważniejszą rzecz dla kierowców w ich pracy. Badanie wykazało, że kwestia ta jest szczególnie ważna we Włoszech, gdzie ponad połowa (51%) ankietowanych kierowców twierdzi, że najbardziej zależy im na bezpieczniejszych drogach. Drugie miejsce pod tym względem zajęły Niemcy, gdzie takiej odpowiedzi udzieliło 48% kierowców. Z kolei w Polsce taka deklaracja została udzielona przez 43% kierowców.
Całkowita liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie spadła od 2019 r., jednak wskaźnik ten nie jest jednakowy dla każdego regionu, a liczby w niektórych krajach utrzymują się na tym samym poziomie lub rosną. Polska ze statystyką na poziomie 77 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców znajduje się niestety w niechlubnej czołówce w Unii Europejskiej. 42% przedstawicieli flot komercyjnych twierdzi, że uczestniczy w 1-5 kolizjach drogowych rocznie, a raport Webfleet pokazuje, że zarówno menedżerowie flot, jak i kierowcy samochodów dostawczych są zaniepokojeni kwestią bezpieczeństwa.
Ponadto, na prośbę o ocenę potencjalnych problemów na drogach, 68% kierowców uznało zatory drogowe za niezwykle trudne lub wymagające, co czyni je drugim najbardziej problematycznym czynnikiem wymienionym w raporcie. Włochy również zajęły pierwsze miejsce pod tym względem, gdzie 80% kierowców oceniło korki jako bardzo trudne lub trudne. Zaraz za nimi uplasowała się Francja z wynikiem 77%. W Polsce podobnie odpowiedziało 71% respondentów.
Za mało cyfryzacji?
Kierowcy są zadowoleni, jednak większość z nich chciałoby większej digitalizacji procesów pracy. Zgłosili również, że mają ograniczony dostęp do rozwiązań cyfrowych przeznaczonych do wspierania ich w codziennej pracy. Zapytani o wybór z listy dziesięciu potencjalnych rozwiązań, we wszystkich przypadkach z wyjątkiem jednego, większość stwierdziła, że nie ma do niego dostępu. Przeciętnie wskazane narzędzia były używane tylko przez jedną trzecią badanych. Mimo to, większość kierowców zapytanych o chęć korzystania z poszczególnych rozwiązań stwierdziła, że chcieliby korzystać z każdego z nich.
Pomimo problemów stojących przed kierowcami, zadowolenie z pracy pozostaje wysokie, a zdecydowana większość z nich deklaruje, że są bardzo zadowoleni lub zadowoleni z pracy. Dla polskich kierowców wskaźniki satysfakcji są również na wysokim poziomie: 60% jest bardzo zadowolonych, a 34% zadowolonych. 48% europejskich kierowców samochodów dostawczych twierdzi, że „dobrze wykonywana praca” jest dla nich najważniejszym aspektem ich pracy. Polscy kierowcy vanów mają nieco inne zdanie w tej kwestii – najważniejszy jest dla nich bezpieczny powrót do domu (39% wskazań), dobrze wykonana praca znalazła się na drugiej pozycji (38%), a jako trzeci ważny czynnik były wymieniane dobre relacje z klientami (37%).
– Wyniki naszych badań dają jasny obraz specyfiki pracy, jaką wykonują kierowcy samochodów dostawczych, ich problemów i wsparcia, jakiego potrzebują – powiedział Dariusz Terlecki, dyrektor regionu Polski i Europy Wschodniej z firmy Webfleet. – Istnieją różnice między poszczególnymi krajami, ale wyraźnie widać, że natężenie ruchu drogowego, bezpieczeństwo i stan infrastruktury stanowią problem w całej Europie. Większość kierowców samochodów dostawczych nadal pracuje bez wsparcia czołowych technologii, takich jak profesjonalne nawigacje, szkolenia z jazdy czy kamery z wbudowaną sztuczną inteligencją. Dobrą wiadomością jest to, że większość kierowców chce wsparcia ze strony tego rodzaju rozwiązań cyfrowych. Jest to sprzeczne z błędnym, pokutującym w branży przekonaniem, że kierowcy są niechętni wobec nowych technologii. Usprawnienie pracy kierowców jest korzystne dla obu stron.
Nowy raport dostępny jest na stronie firmy Webfleet.