czwartek, 9 października, 2025
Strona głównaAktualnościCzłowiek czy maszyna? Kto wygrywa starcie w logistyce?

Człowiek czy maszyna? Kto wygrywa starcie w logistyce?

Człowiek nie zawsze jest niezbędny, jednak są branże, w których do pracy wciąż niezbędne są ludzkie ręce. Przykładem logistyka – w Polsce co miesiąc pojawia się około 28 000 ofert. Nie oznacza to jednak, że pracodawcy szukają kogokolwiek. W erze automatyzacji i cyfryzacji  coraz częściej potrzebni są ci, którzy łączą znajomość technologii z kompetencjami miękkimi i umiejętnością budowania relacji.

– Automatyzacja i cyfryzacja procesów w logistyce nie zmniejszają znaczenia ludzi, lecz zmieniają zakres i charakter ich działań. Spada zapotrzebowanie na pracowników operacyjnych, wykonujących rutynowe zadania, takie jak proste czynności magazynowe czy manualna obsługa dokumentacji. W to miejsce rośnie liczba stanowisk związanych z koordynacją, analizą danych, krytycznym myśleniem czy planowaniem strategicznym i holistyczną obsługą klientów – podkreśla Dorota Wójcik, HR Manager w Geis PL.

Różnorodność o kompetencje miękkie

W praktyce oznacza to, że innowacyjne narzędzia i człowiek muszą współgrać, aby tworzyć efektywną i sprawnie funkcjonującą sieć procesów. Nowoczesna logistyka to system naczyń połączonych. Z jednej strony wymaga zaawansowanych technologii (systemy WMS, TMS, narzędzia AI do optymalizacji tras), z drugiej – ludzi, którzy potrafią je wdrażać i przekładać na realne rozwiązania dla klientów.

Jak zauważa Dorota Wójcik, algorytmy mogą wspierać planowanie. Nie zastąpią jednak umiejętności budowania relacji z klientami czy zarządzania zmianą w procesach i zespołach. W logistyce 4.0 szczególnie cenne są komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie, adaptacja do zmiennych warunków oraz empatia.

W tym kontekście warto podkreślić, że sektor logistyki w Polsce odgrywa istotną rolę w gospodarce. Generuje 7% PKB i odpowiadając za 6,5% zatrudnienia w kraju. Jednocześnie branża mierzy się z niedoborami kadrowymi. To sprawia, że inwestowanie w rozwój i przekwalifikowanie pracowników staje się koniecznością. Programy reskillingu i upskillingu obejmują dziś nie tylko naukę obsługi nowych technologii, ale także rozwój zdolności komunikacyjnych, kreatywnego rozwiązywania problemów czy pracy w zespole. Równolegle rośnie rola wellbeingu i dojrzałej, wspierającej kultury organizacyjnej. W szybkim tempie pracy to one decydują o zaangażowaniu i stabilności kadr.

Człowiek humanista w sam raz dla logistyki

Zaskoczeniem może być fakt, że do logistyki coraz częściej trafiają absolwenci kierunków humanistycznych i społecznych. Zasilają przede wszystkim obszary HR, sprzedaży oraz obsługi klienta. Liczy się tam empatia, relacyjność oraz zdolność interpretowania potrzeb biznesowych partnera. Takie przygotowanie daje podstawę do analizy społecznego i kulturowego kontekstu biznesu. Ma to coraz większe znaczenie w sektorze, w którym sukces zależy nie tylko od kosztów i terminowości, ale również od jakości doświadczeń klienta. Pokazuje to, że osoby z wykształceniem humanistycznym nie tylko odnajdują się w logistyce, ale wręcz wzmacniają obszary strategiczne dla przyszłości branży.

„Dominującym profilem edukacyjnym w Geis pozostają kierunki logistyczne, ekonomiczne i techniczne – szczególnie w obszarach operacyjnych takich jak transport, magazynowanie, planowanie. Jednak obserwujemy stopniowy wzrost udziału osób z kierunków społecznych i humanistycznych. Dzięki temu nasz firma staje się bardziej zróżnicowana kompetencyjnie, co wspiera zarówno innowacyjność, jak i odporność na zmiany” – dodaje Dorota Wójcik.

Ten trend wpisuje się w szersze zjawiska widoczne na rynku pracy. Multikulturowość zespołów, transformacja ESG i rosnące znaczenie Employee Experience oraz Customer Experience sprawiają, że umiejętności społeczne stają się strategiczne. Firmy logistyczne inwestują więc w rozwój kompetencji. Tak aby łączyć technologię z człowiekiem i budować przewagę konkurencyjną opartą nie tylko na cenie czy terminowości, ale również jakości doświadczeń klientów.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź