MAN jest jednym z liderów na rynku globalnym. Natomiast Polska jest dla tej marki drugim najważniejszym rynkiem na świecie. W Europie firma zajmuje czołowe miejsca w wielu segmentach. To potwierdza jej silną pozycję i zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach rynkowych.
MAN Truck & Bus należy do grupy Traton. Jak podkreśla Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska, przynależność do tak dużej i silnej grupy pozwala firmie utrzymywać konkurencyjność i optymalizować koszty. W obecnie trudnym otoczeniu biznesowym ma to niebagatelne znaczenie.
Wzrost udziałów MAN mimo słabej koniunktury
W 2024 roku MAN odnotował wzrost sprzedaży w różnych segmentach rynku. Mimo słabej koniunktury, firma zwiększyła swój udział w polskim rynku pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t do 17%. Natomiast w sumie dostarczyła na nasz rynek 4661 pojazdów ciężarowych.
– Jesteśmy liderem w segmencie podwozi powyżej 16 ton z udziałem 21,6%. To pokazuje, że nasze produkty są dobrze dopasowane do potrzeb klientów – zauważa Claus Wallenstein.
MAN w minionym roku dostarczył również 207 autobusów, zdobywając 18% tego rynku. Wśród dostarczonych pojazdów 7 szt. miało napęd elektryczny. Zamówiono też 33 e-busy, których dostawy są przewidziane na lata 2025–2026. Ponadto od 2021 r. w Polsce zarejestrowano 70 autobusów MAN z napędem elektrycznym. Natomiast w segmencie pojazdów dostawczych, firma dostarczyła 1131 szt., co oznacza, że należało do niej 2,9% rynku. Na rynek trafiło 66 szt. MAN-ów TGE z napędem elektrycznym. Od 2020 roku zarejestrowano w Polsce już ponad 340 tych pojazdów. Pod względem sprzedaży w poszczególnych segmentach Polska jest 6. rynkiem dla firmy w Europie. Zarówno ciężarówek, autobusów, jak i samochodów dostawczych.

Dzięki inwestycjom w nowe technologie i rozwojowi sieci serwisowej, firma jest dobrze przygotowana na przyszłe wyzwania i gotowa sprostać rosnącym wymaganiom rynku. W czerwcu 2024 roku wystartowało MAN Financial Service, czyli spółka zapewniająca fabryczne finansowanie. Obecnie wskaźnik penetracji rynku wynosi 43%, co jest bardzo dobrym wynikiem
– Na rynku widać wyraźne turbulencje. Dużo się zmienia. Mieliśmy dwa rekordowe lata 2022 i 2023, po których nastąpił bardzo wyraźny spadek. Nawet jeżeli udało nam się nasz udział w rynku zwiększyć, to nie jesteśmy w stanie tej zmiany skompensować. Tak uważa Claus Wallenstein.
Dekarbonizacja inwestycją w przyszłość
MAN inwestuje również w nowe technologie, takie jak systemy zarządzania energią i zaawansowane rozwiązania telematyczne, które zwiększają efektywność pojazdów i komfort użytkowania. Nowe systemy umożliwiają monitorowanie i analizę danych dotyczących pojazdów w czasie rzeczywistym, co pozwala na lepsze zarządzanie flotą i szybsze reagowanie na ewentualne problemy. Sprawiają też, że wykorzystanie energii jest bardziej efektywne, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji i większą wydajność pojazdów… Całość czytaj w magazynie fleetLOG 4/2025.