Nowe skrzynie biegów Scania G25CH oraz G33CH zostały zaprojektowane do ciężarówek pracujących w trudnych warunkach.
Mogą być używane w pojazdach używanych w przemyśle wydobywczym, przy transporcie ciężkich ładunków lub w terenie górzystym. Szersze elementy przekładni planetarnej mogą przenosić wyższy moment obrotowy i są trwalsze.
Wzmocnione i trwalsze
Dwa nowe modele G25CH i G33CH, gdzie H oznacza „heavy”, dołączają do skrzyń G25CM oraz G33CM. Wyposażono je w szersze elementy przekładni planetarnej, przystosowane do przenoszenia wyższego momentu obrotowego na wał napędowy. Jednocześnie skrzynie są trwalsze. Scania oferuje w ten sposób prawdopodobnie najlepsze na rynku połączenie wytrzymałości, płynnej zmiany biegów i wydajności paliwowej.
– Dodając nowe opcje, jeszcze wyraźniej zaznaczamy, że nasza gama XT i oferta dla przemysłu wydobywczego sprosta wykonywaniu najtrudniejszych zadań transportowych. Ich zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stają pojazdy ciężarowe w wymagających operacjach, będzie miała dla klientów znaczenie z punktu widzenia dyspozycyjności floty oraz obniżenia kosztów obsługi i napraw – mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Skrzynie biegów Scania do zadań specjalnych
Najnowsza generacja zautomatyzowanych skrzyń biegów Scania słynie z dopracowanej konstrukcji i doskonałych osiągów. Skrzynie zostały wprowadzone na rynek w 2020 roku, zapewniając najlepsze w swojej klasie wyniki w wydajności paliwowej, efektywność transportu, płynnej oraz szybkiej zmianie biegów i redukcji masy własnej. Jedną z ich głównych zalet jest szeroki zakres przełożeń, który wraz z odpowiednim przełożeniem tylnej osi pozwala utrzymywać silnik na niskich obrotach, zapewniając jednocześnie wysoki moment obrotowy.
– Oferta pojazdów ciężarowych Scania nigdy nie była tak bogata. Oferujemy pełną gamę silników, a nowe skrzynie biegów w połączeniu z szeroką gamą osi, oznaczają, że nasze pojazdy mogą jeszcze lepiej sprostać najbardziej wymagającym i ciężkim zadaniom transportowym – komentuje Eduardo Landeo, dyrektor produktu w Scania Trucks.
Skrzynie biegów Scania: idealna równowaga
Ciężkie zestawy o wysokiej ładowności i masie całkowitej zwykle mają napęd 6×4 z zespołem dwóch osi napędowych o dużym przełożeniu przekładni głównej (3,5:1 lub większym). W terenie górzystym lub przy dużych oporach ruchu powoduje to znaczne obciążenie wałka wyjściowego skrzyni biegów. Wysokie przełożenie, zwykle w połączeniu ze zwolnicami w piastach jest korzystne przy ruszaniu z miejsca, zwiększa moment obrotowy przekazywany do kół, ale zarazem podnosi obroty silnika przy prędkości przejazdowej.
Ponieważ Scania dąży do utrzymywania silnika na niskich obrotach, co przyczynia się do redukcji zużycia paliwa, należy znaleźć równowagę między przełożeniem tylnej osi i warunkami pracy pojazdu. Cechy wytrzymałych skrzyń biegów Scania sprawiają, że więcej pojazdów ciężarowych może teraz korzystać z szybszych przełożeń, zachowując jednocześnie wszystkie zalety ważne w ciężkich zastosowaniach.
Aluminiowe, ciche i wydajne
Gama skrzyń G ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise została wprowadzona w 2020 roku i od razu wyznaczyła nowy standard na rynku. Dzięki aluminiowej obudowie i mniejszym wymiarom nowa skrzynia jest o 60 kg lżejsza niż poprzedni model, a także gwarantuje niższy poziom hałasu.
Skrzynie biegów typu G przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa, dzięki niższym oporom wewnętrznym i ograniczeniu liczby synchronizatorów do dwóch, na co pozwoliło wprowadzenie sterowania skrzynią przy użyciu siłowników pneumatycznych i hamulców wałka pośredniego (łącznie trzech). W zestawieniu z dopracowanym systemem zarządzania silnikiem występującym w układzie napędowym Super, skrzynie serii G mają kluczowe znaczenie dla płynnej i szybkiej zmiany przełożeń.