czwartek, 9 października, 2025
Strona głównaAktualnościPaliwo HVO pomoże zredukować CO2 w łańcuchu dostaw

Paliwo HVO pomoże zredukować CO2 w łańcuchu dostaw

HVO to skrót od Hydrotreated Vegetable Oil. W porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym paliwo HVO pozwala obniżyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90%. Ten ekologiczny olej powstaje ze źródeł odnawialnych, takich jak oleje roślinne i tłuszcze zwierzęce. Tym samym umożliwia przedsiębiorstwom realizację celów zrównoważonego rozwoju bez konieczności inwestowania w nową flotę.

AsstrA-Associated Traffic AG we współpracy z Renault Trucks Polska i Grupą UNIMOT konsekwentnie wdraża HVO w codziennych operacjach transportowych.

– Stawiamy na innowacje, które realnie przyczyniają się do redukcji śladu węglowego naszych klientów. Korzystając z nowego ekologicznego paliwa, nie tylko minimalizujemy zanieczyszczenie środowiska, ale również wspieramy transformację branży logistycznej – komentuje Dmitri Krõlov, manager ds. zrównoważonego rozwoju w AsstrA.

Paliwo HVO czyli ekologia bez wydawania milionów

–Paliwo HVO to efektywne rozwiązanie, które pozwala na redukcję emisji śladu węglowego bez potrzeby inwestowania w nową flotę czy jej modyfikację. Stanowi ono praktyczną i dostępną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, dzięki której nasi partnerzy mogą bez przeszkód realizować swoje cele środowiskowe – podkreśla Wojciech Iwulski, dyrektor ds. rozwiązań klimatycznych w UNIMOT S.A.

Na początku stycznia, na stacji AVIA w Myszęcinie, AsstrA wspólnie z Renault Trucks Polska przetestowała HVO100, tankując je do ciężarówki Renault Trucks T Diesel Turbo Compound. Rozwój takich inicjatyw to ważny krok w dekarbonizacji sektora transportu, który odpowiada za znaczną część globalnych emisji dwutlenku węgla.

–Współpraca firm takich jak AsstrA, Renault Trucks Polska i UNIMOT pokazuje, że połączenie innowacyjnych technologii i odpowiedzialnego podejścia do środowiska może przynieść realne efekty w walce ze zmianami klimatycznymi – Jarosław Zwoliński, manager ds. kluczowych klientów w Renault Trucks Polska.

Czym dokładnie jest HVO?

Wdrażanie paliw alternatywnych, takich jak HVO, to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania środowiskowe. To także szansa na wzmocnienie konkurencyjności firm transportowych.

HVO100 (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to zaawansowane technologicznie paliwo syntetyczne przeznaczone do pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W porównaniu
z tradycyjnym olejem napędowym ON-B0, HVO100 charakteryzuje się nawet do 90% niższą emisyjnością gazów cieplarnianych. W tym CO2, kalkulowaną z uwzględnieniem całego cyklu życia paliwa. Cykl ten liczony jest od produkcji, przez transport, po spalanie, co czyni HVO100 istotnym narzędziem w dekarbonizacji sektora transportu. Ten wynik potwierdzają np. wskaźniki konwersji przyjmowane przez administrację brytyjską w raportowaniu emisyjności (Department for Environment, Food and Rural Affairs UK).

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych wynika z zastosowania zasad gospodarki cyrkularnej, tj. wykorzystania odnawialnych surowców, takich jak np. zużyte oleje roślinne. Emisja CO2 generowana podczas spalania HVO100 jest uznawana za neutralną klimatycznie. To dlatego, że jest kompensowana na wcześniejszych etapach cyklu życia paliwa. W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych oraz unijnych regulacji dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, HVO100 zyskuje na znaczeniu, wspierając wysiłki na rzecz minimalizacji śladu węglowego transportu.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź