Scania i Celtech podpisały kontrakt, w ramach którego dostarczą 288 cystern paliwowych dla Wojska Polskiego. Zgodnie z podpisanymi dokumentami, do wojskowych garaży trafią pojazdy w dwóch wersjach o oznaczeniu CD10 i CD27 Kayman.
Sprawny transport paliw jest kluczowy dla zapewnienia sukcesu operacji wojskowych. W tym kontekście wybór właściwego rozwiązania transportowego odgrywa istotną rolę. Jednym z najbardziej efektywnych narzędzi w transporcie paliw dla wojska jest zastosowanie nowoczesnych cystern paliwowych.
Pojazdy o specjalnej konstrukcji
Jednym z przygotowanych przez Scania Polska i Celtech rozwiązań dla wojska jest cysterna paliwowa z dystrybutorem paliwa na podwoziu 6×6 ze zbiornikiem paliwa, 10 000 litrów o podwyższonej mobilności terenowej.
Cysterny paliwowe stanowią nieodzowny element w strategii logistycznej każdej armii. Przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności i elastyczności operacyjnej wojska.
Scania XT w wersji terenowej spełnia wymagania do pracy w najbardziej wymagającym terenie. Pojazd posiada osłony chroniące elementy konstrukcyjne narażone na uszkodzenia podczas jazdy terenowej. Dlatego, filtry mostów zostały umieszczone w górnej części podwozia, co zapobiega ich urwaniu podczas najechania na kamień. W pojeździe zastosowano również stalową osłonę silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego oraz zderzak stalowy o wytrzymałości 20 t.
Kolejnym ważnym elementem konstrukcyjnym są prześwity pojazdu, umożliwiające poruszanie się po przeszkodach drogowych. Cysterna posiada również jedne z najwyższych na rynku parametrów kąta natarcia i zejścia. Parametry kąta podjazdu cysterny sięgają min. 22 stopni. Scania została wyposażona w układ hamowania z kontrolą zjazdu i EBS Offroad.
Mocny silnik i sporadyczny serwis
Układ napędowy pojazdu stanowi 13-litrowa jednostka napędowa Euro 3. 460-konny silnik współpracuje z 14-biegową skrzynią automatyczną, skrzynią rozdzielczą i mechanizmami różnicowymi na każdej osi, co sprawdza się podczas pracy w terenie.
Zbiorniki o łącznej pojemności 630 l umożliwiają przejechanie dużego dystansu na jednym tankowaniu. W jednostce napędowej mogą być wykorzystywane różne rodzaje paliwa. Może to być FAME, biosiesel do 100%, RME (uwodornione lub nie), a nawet oleje roślinne lub zwierzęce. Serwisowanie układów napędowych jest proste, a rekomendowana częstotliwość wymian olejowych wynosi 30 000 km, co ogranicza liczbę zatrzymań serwisowych.
Kabina komfortowa i bezpieczna
Kabina CP20L pomieści dwóch członków załogi. Posiada też leżankę. Scania zapewnia dużą widoczność z siedzenia kierowcy. Jednocześnie jej kabina jest bezpieczna, spełniająca wymagania wytrzymałości w przypadku zderzeń lub dachowania.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy zapewniają urządzenia automatyczne i elektryczne znane z cywilnych Scanii do transportu długodystansowego. Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zapewnia ledowe oświetlenie.
Pojazdy wojskowe to także systemy jazdy w zaciemnieniu i noktowizja. Cysterny wyposażono w oświetlenie do jazdy w zaciemnieniu i kolumnach oraz jazd przy użyciu systemów noktowizji. Pojazdy mogą poruszać się w strefach skażonych i są wyposażone w system filtro-wentylacji kabiny.
Pojazd do skutecznego transportu paliwa
Drugim typem pojazdu przygotowanym przez Scania i Celtech dla Wojska Polskiego jest Kayman CD-27. Składa się z ciągnika siodłowego 6×4 z dystrybutorem paliwa i naczepy cysterny o pojemności 27 000 l. Samochód posiada niemal identyczne wyposażenie, jak pojazdy 6×6.
Ciągniki z naczepami służą do dostaw paliwa na duże odległości i tankowania sprzętu bojowego. Posiadają udogodnienia umożliwiające poruszanie się w większości po drogach asfaltowych i utwardzonych oraz odpoczynek w kabinie.
W dłuższej perspektywie, inwestycja w nowoczesne i niezawodne cysterny paliwowe może przynieść znaczące oszczędności kosztów operacyjnych. Zarówno poprzez efektywniejsze wykorzystanie paliwa, jak i zmniejszenie ryzyka utraty zasobów.