W Pradze wystartowała kolejna edycja Bus Euro Test, co zaowocuje wybraniem najlepszego autobusu miejskiego na rok 2025. Do walki o tytuł „Bus of the Year 2025” stanie pięciu kandydatów, w tym Solaris. Marka z Bolechowa zaproponuje przegubowy autobus wodorowy, Urbino 18 hydrogen.
Tym co wyróżnia prezentowanego Solarisa jest zeroemisyjny napęd, duży zasięg na jednym tankowaniu i doskonały komfort dla kierowcy i pasażerów. Bus Euro Test to branżowy konkurs organizowany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata, i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki, jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu. Znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.
Ładowanie do pełna w 20 minut
Urbino 18 hydrogen powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem. Technologia wodorowa oraz zwiększona liczba nowych, lekkich zbiorników na wodór (łączna pojemność 51,2 kg), sprawiają, że autobus doskonale radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania. Wykorzystywane są np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.
Więcej miejsca dla podróżnych
Solaris Urbino 18 hydrogen nie posiada konwencjonalnej komory silnika. Wyposażono go w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską do 140 osób. Poprawie uległ także komfort serwisowania oraz parametry jezdne autobusu.
Solaris zwyciężył w konkursie w 2016 roku autobusem bateryjnym Urbino 12 electric. Model ten zdobył tytuł Bus of the Year 2017 jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu Bus Euro Test.