O polskim rynku autobusów oraz trendach i prognozach rozmawiamy z Tomaszem Jaroszewiczem, dyrektorem sprzedaży autobusów Scania Polska.
W roku 2022 rynek autobusów zanotował kolejny spadek, co jeszcze bardziej pogłębia kiepską sytuację branży po trudnych latach roku 2020 i 2021. Jak długo branża będzie jeszcze odczuwała skutki pandemii?
Rynek autobusów jest wciąż w trakcie odbudowy po pandemii. W segmencie autobusów turystycznych odnotowaliśmy wzrosty w 2022 roku w porównaniu do roku poprzedniego.
W 2022 r. udział elektrycznych autobusów w segmencie miejskim spadł w porównaniu do roku 2021, natomiast sporo wzrósł udział autobusów z napędem Diesla (56%) i hybryd (9%), również wzrosła liczba rejestracji autobusów z tymi napędami. Z czego wynika takie odwrócenie trendu od elektromobilności?
W 2022 r. 70% dostaw autobusów miejskich w Europie stanowiły pojazdy z napędem alternatywnym, głównie elektryczne i na gaz. W przetargach ogłaszanych na 2023 rok i kolejne lata dominują pojazdy niskoemisyjne. Dominująca sprzedaż autobusów miejskich o napędzie elektrycznym to trend widoczny w Polsce od wielu lat.
Warto podkreślić, że w firmie Scania skupiamy się na dostarczaniu naszym klientom kompleksowych elektrycznych rozwiązań transportowych: pojazdu, obsługi serwisowej finansowania oraz infrastruktury do ładowania.
Bardzo wysokie ceny gazu, wyraźnie wypłynęły na mniejsze zainteresowanie autobusami napędzanymi CNG. Czy spadek cen gazu ziemnego może ożywić ten segment rynku?
Spadek cen gazu zdecydowanie spowodowałby ożywienie tego segmentu.
W minionym roku pojawiły się na rynku nowe propozycje autobusów elektrycznych na ogniwa wodorowe i już są pierwsze zamówienia. Czy to jest kierunek, w którym będzie zmierzał segment miejski?
W Scanii testujemy zastosowanie każdego z napędów, wszystko po to, by jak najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Uważamy jednak, że obecnie najbardziej korzystne i efektywne z punktu widzenia klienta są elektryczne bateryjne rozwiązania transportowe.
W Słupsku znajduje się fabryka autobusów Scania. Jakie tam powstają autobusy?
W Słupsku znajduje się jedyna fabryka autobusów miejskich Scania w Europie. Powstają tam nie tylko autobusy miejskie, ale także międzymiastowe i długodystansowe. Jesienią 2022 roku uruchomiono nową linię, na której produkowane są podwozia autobusowe Scania. Tym samym obecnie w Polsce powstają kompletne autobusy. Kolejną korzyścią jest wzrost zatrudnienia w fabryce w Polsce.
Na jakie rynki trafiają autobusy ze Słupska?
Obserwujemy ożywienie w zamówieniach autobusów nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Autobusy produkowane w Słupsku są dostarczane głównie na europejskie rynki.
W 2021 r. zarejestrowano 24 autobusy turystyczne Scania, w tym roku tylko 4 szt. Ile z tych autobusów zarejestrowanych w 2021 r. to rejestracje własne i ile udało się sprzedać z tej puli w tym roku?
Scania Polska w 2022 dostarczyła klientom na polskim rynku 37 autobusów turystycznych. W ostatnich latach dostawy kilkudziesięciu pojazdów turystycznych rocznie, plasują nas jako jednego z liderów w tym segmencie rynku. Zaletą dostarczanych przez nas autobusów jest układ napędowy i niskie zużycie paliwa, a dodatkowym atutem rozwinięta sieć serwisowa Scanii.
Mimo spadku na rynku autobusów nowych, autobusy używane przeżywają hossę. Co napędza ten rynek?
Rynek autobusów używanych szybciej wraca do poziomów sprzed pandemii COVID-19. Wiąże się to z aktualnymi możliwościami finansowymi przewoźników.
Jak zapowiada się ten rok na rynku autobusów? Kiedy można się spodziewać pozytywnych zmian?
Na rynku autobusów miejskich spodziewane jest wyraźne ożywienie. Zgodnie z ogólnoeuropejskim trendem również rynek autobusów turystycznych powinien w najbliższych latach rosnąć.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała
Katarzyna Dziewicka