Najnowszy DAF XB podnosi standardy w dystrybucji. Warianty z silnikiem wysokoprężnym mogą być zasilane biopaliwami, a w gamie są również podwozia elektryczne.
Nowy XB zastępuje DAF-a LF. Jest proponowany w wersjach o dmc od 7,5 do 19 ton, a ofertę uzupełnia seria XBC przeznaczona do trudnych warunków eksploatacji panujących np. w branży budowlanej czy komunalnej. Wariant elektryczny występuje w odmianach o dmc 12, 16 i 19 ton.
Debiut DAF-a XB jest zwieńczeniem wymiany całej gamy modelowej holenderskiego producenta, rozpoczętej w 2021 roku z chwilą debiutu wielokrotnie nagradzanej serii XF, XG i XG+, do której jesienią 2022 roku dołączył XD. Najnowszy XB został oficjalnie zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów Solutrans w Lyonie w październiku 2023 roku.
Wygodny w mieście
Nowy DAF nawiązuje stylem do cięższych modeli. Wewnątrz znajdziemy m.in. nową kierownicę i 12-calowy wyświetlacz, który zastępuje wskaźniki analogowe. Poza stale widocznym, podstawowym zestawem informacji, ekran daje dostęp do systemów pojazdu oraz licznych danych o eksploatacji. Kierowca może uporządkować podawane informacje zgodnie z własnymi preferencjami. Estetyczna tablica rozdzielcza jest charakterystyczna dla DAF-ów: przełączniki i pokrętła są stosunkowo duże i łatwo dostępne. Kabina oferowana jest w trzech typach: dziennej Day, dziennej wydłużonej Day Extended oraz sypialnej Sleeper Cab. Wewnątrz mogą być dwa lub trzy miejsca. Komfortowe fotele są obszyte w taki sam sposób jak w większych DAF-ach.
Kabina XB jest nisko zawieszona, co wraz z szeroko otwierającymi się drzwiami i wygodnymi stopniami jest najlepszym rozwiązaniem dla kierowcy, który musi często wsiadać i wysiadać z samochodu. Znakomitą widoczność można jeszcze zwiększyć, zamawiając opcjonalne okno krawężnikowe w dolnej części drzwi pasażera. Smukłe lusterka wsteczne dobrze spełniają swoje zadanie, a jednocześnie nie zakłócają widoczności do przodu i na boki, co ma szczególne znaczenie w intensywnym ruchu miejskim.
Kabina została dopracowana aerodynamicznie. W redukcji oporu powietrza i hałasu pomaga również doskonałe spasowanie elementów kabiny, czym XB dorównuje większym modelom, z XG+ na czele.
Mariusz Piszczek, dyrektor zarządzający, DAF Trucks Polska
W tym roku wprowadzamy na rynek model – DAF XB, który jest następcą modelu LF. Główną zmianą jest nowy układ napędowy. Nasi klienci mogli zamawiać LF-a z tym układem napędowym w ostatniej fazie jego produkcji. Zaprojektowano go z myślą o najnowszej gamie pojazdów. Mamy tu do czynienia z najnowocześniejszą, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Układ ten jest bardziej ekonomiczny, a jakość pracy – zdecydowanie lepsza. Biegi zmieniają się szybciej, płynność działania jest na bardzo wysokim poziomie.
Zmiany na zewnątrz są kosmetyczne, ale uwzględniają lepsze właściwości aerodynamiczne. Zmieniły się też pewne elementy w kabinie, co miało na celu poprawę komfortu pracy kierowcy.
Oferta poszerzyła się, podobnie jak w innych modelach, o wzmocnioną wersję XBC. Ten model doskonale sprawdzi się w trudniejszych warunkach pracy, np. zastosowaniach komunalnych.
Jesteśmy przekonani, że nasi klienci docenią wydajność, bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy, który charakteryzuje całą nową gamę naszych samochodów, w tym oczywiście również XB. Przed tego typu pojazdami stawiane są konkretne wymagania. Muszą być zwrotne, niezawodne i oszczędne. Istotnym aspektem jest również konstrukcja przyjazna dla firm zabudowujących. I pod tymi względami na pewno nie mamy się czego wstydzić. Nie odbiegamy od tego, co jest oferowane na rynku, a pod wieloma względami wyznaczamy wręcz trendy.
Nie należy też zapominać o stronie finansowej. Będziemy mieli bardzo interesującą ofertę w tym roku dla tego typu pojazdów.
Uwaga, piesi!
Na pokładzie DAF-a XB jest pakiet zaawansowanych układów wspomagających jazdę, które zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Model ten już dziś spełnia wszystkie wymagania odnośnie wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, a nawet je wyprzedza.
XB ma zaawansowany awaryjny układ hamulcowy (Advanced Emergency Braking System, AEBS). Współpracuje on z systemem Drive-off Assist, który korzystając z radaru i kamery, ostrzega kierowców o najbardziej wrażliwych użytkownikach dróg znajdujących się przed pojazdem, np. pieszych czy rowerzystach. Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia dotyczącego układu hamulcowego ABS, a DAF Turn Assist ostrzega o obecności rowerzystów czy pieszych w martwych polach pojazdu. Układ DAF Drowsiness Detection monitoruje czujność kierowcy i zaleca przerwanie jazdy, jeśli wykryje, że kierowca jest zmęczony.
Ponadto każdy DAF XB jest wyposażony w układ Speed Limit Recognition informujący kierowcę o ograniczeniach prędkości oraz układ Lane Change Assist, który ostrzega o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu.
Niska masa, wysoka wydajność
DAF XB jest dostępny jako podwozie 4×2 w wielu wariantach rozstawu osi od 3,15 do 6,9 m. Dodając do tego różne długości podwozia, można na nim montować zabudowy o długości przekraczającej 9 m. Podwozia XB mają nową siatkę otworów w ramie, co ułatwia montaż zabudów. Nowością są odmiany wstępnie przygotowane do określonych zastosowań np. poprzez przeniesienie układu wydechowego, akumulatora czy zbiorników paliwa i powietrza. W ten sposób nabywca otrzymuje pojazd, który z łatwością można zabudować wywrotką czy zamiatarką.
Dodatkowo DAF proponuje serię XBC, przystosowaną do jazdy po drogach nieutwardzonych pod wysokim obciążeniem. DAF XBC jest dostępny wyłącznie jako 19-tonowe podwozie o wyjątkowo dużym prześwicie 255 mm i kącie natarcia 25o. Pojazd ma ponadto stalowy zderzak oraz stalową płytę osłaniającą chłodnicę i silnik. Dzięki temu może z powodzeniem wykonywać różnorodne zadania w budownictwie czy pracować np. przy zimowym utrzymaniu dróg.
Wszystkie podwozia XB i XBC mają stosunkowo niską masę własną, co sprzyja podnoszeniu ładowności, a tym samym wydajności pojazdu i wprost przekłada się na wysoką rentowność eksploatacji.
Paliwa odnawialne
DAFa XB napędzają 4-cylindrowe silniki wysokoprężne Paccar PX-5 o mocy od 170 do 210 KM oraz 6-cylindrowymi Paccar PX-7 o mocy od 230 do 310 KM. Te nowoczesne i wydajne jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Silnik pracuje również ciszej, co podnosi komfort kierowcy.
Ekologiczne zalety układu napędowego nowego DAF-a można zwielokrotnić, tankując paliwa odnawialne. Silniki Paccar PX-5 i PX-7 może też napędzać uwodorniony olej roślinny (HVO). Jest to biopaliwo, które pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 90%, licząc „od źródła do koła”. W dobie opłat za drogi uzależnionych od emisji CO2 oraz stref niskoemisyjnych może to być ważny argument dla użytkowników.
Wspomniane jednostki napędowe mogą współpracować z 6- lub 9-biegowymi skrzyniami ręcznymi. Nowością jest 8-biegowa, automatyczna skrzynia PowerLine. Jest to klasyczny „automat” z przekładnią hydrokinetyczną, który zastępuje zautomatyzowane skrzynki ZF AS Tronic stosowane w DAF-ie LF. Dobór przełożeń tej skrzyni pozwala maksymalnie wykorzystać osiągi silników z korzyścią dla wysokiej wydajności i niskiego zużycia paliwa. Skrzynia PowerLIne płynnie zmienia biegi, utrzymując wysoki moment obrotowy silnika, co przekłada się na wygodną jazdę i sprawne przyspieszanie. Funkcja szybkiego ruszania po zwolnieniu pedału hamulca (urge-to-move) ułatwia manewrowanie i sprawną jazdę po zatłoczonych ulicach. Ponadto w pojazdach specjalnych zamówić automatyczną skrzynię Allison.
Cichy i czysty
Dla użytkowników zainteresowanych radykalną redukcją emisji DAF przewidział wariant XB Electric, który uzupełnia gamę elektrycznych pojazdów producenta, zawierającą już cięższe modele XD Electric i XF Electric. Najkrótsze podwozia XB Electric mają rozstaw osi 4,2 m. Zwinna w zakamarkach miast wersja 12-tonowa ma 17,5-calowe koła oraz kabinę z pojedynczym stopniem wejściowym.
Silnik elektryczny w XB Electric występuje w wersjach o mocy ciągłej 120 lub 190 kW. Ciągły moment obrotowy wynosi odpowiednio 950 i 1850 Nm (szczytowy 2600 i 3500 Nm). DAF stosuje bezpieczne, pozbawione kobaltu i magnezu, akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o wysokiej gęstości energii. Oferuje je w pakietach o pojemności nominalnej od 141 do 282 kWh. Zasięg DAF-a XB Electric dochodzi do 350 km.
Do zalet XB Electric należy możliwość ładowania prądem zmiennym (AC) ze zwykłej sieci elektroenergetycznej. To dobrze sprawdza się, gdy samochód wraca do bazy na noc. Dostępne jest również szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 150 kW przy napięciu 650 V. Pozwala ona uzupełnić poziom energii od 20 do 80% w czasie od 40 do 70 minut, zależnie od wielkości pakietu akumulatorów.
Idealny do miasta
Elektryczna wersja znakomicie sprawdzi się w terenie zurbanizowanym, zwłaszcza w strefach z ograniczeniami emisji spalin i hałasu. DAF wspiera nabywców XB Electric, oferując różnorodne rozwiązania do ładowania, porady dotyczące planowania tras oraz częstotliwości i metod uzupełniania energii. DAF organizuje także specjalne szkolenia dla kierowców, które pozwalają w pełni wykorzystać zasięg i możliwości pojazdów.
Nowy DAF XB jest interesującą propozycją pojazdu miejskiego, który z powodzeniem może realizować zadania związane z dystrybucją, pracami komunalnymi, remontowymi czy budowlanymi. Liczne systemy wspomagające jazdę oraz ekologiczne układy napędowe są ważnym atutem we współczesnych miastach, w których dużo uwagi poświęca się bezpieczeństwu ruchu i jakości powietrza.
DAF XB – silniki
Silniki wysokoprężne | ||||
Typ | Liczba cylindrów | Pojemność (l) | Moc (KM/kW/obr/min) | Moment obr. (Nm/obr/min) |
Paccar PX-5 | 4 | 4,5 | 170/124/2300 | 700/1100–1700 |
Paccar PX-5 | 4 | 4,5 | 190/139/2300 | 750/1200–1700 |
Paccar PX-5 | 4 | 4,5 | 210/153/2300 | 800/1300–1700 |
Paccar PX-7 | 6 | 6,7 | 230/167/1900 | 900/900–1800 |
Paccar PX-7 | 6 | 6,7 | 260/189/2100 | 1000/1000–1700 |
Paccar PX-7 | 6 | 6,7 | 290/212/1900 | 1100/1100–1600 |
Paccar PX-7 | 6 | 6,7 | 310/227/2200 | 1200/1200–1500 |
Silniki elektryczne | Moc ciągła (kW) | Moment obr. ciągły/szczytowy (Nm) | ||
120 | 950/2600 | |||
190 | 1850/3500 |