wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaTransport 4.0MOVE 2023: jak utrzymać konkurencyjność polskiego transportu?

MOVE 2023: jak utrzymać konkurencyjność polskiego transportu?

30 marca podczas pierwszego dnia targów Poznań Motor Show odbył się kolejny Kongres MOVE 2023, podczas którego dyskutowano o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego i jego współpracy z innymi gałęziami gospodarki, przede wszystkim z branżą energetyczną.

– Spotykamy się tutaj, by wspólnie z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego, paliwowego, przedstawicielami rządu i samorządów lokalnych oraz uczelni wyższych rozmawiać o wyzwaniach, które stoją dziś przed branżą motoryzacyjną – mówił podczas otwarcia Kongresu MOVE i Poznań Motor Show Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.

Elektromobilność w centrum uwagi

Głównym tematem kongresu była elektromobilność. Producenci samochodów podkreślali, że do osiągnięcia „zeroemisyjności” niezbędna jest tania i czysta energia oraz dostęp do energii odnawialnej. W rozmowach ze stroną rządową mówiono także o konieczność wprowadzenia programów wsparcia i specjalnych rozwiązań, po to, aby zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego.

Kongres MOVE, w tym roku dalece wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Paneli dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnych prób przeciwdziałania oczekiwanym zmianom klimatu.

– Jesteśmy świadkami ogromnej zmiany, jeśli chodzi o techniki napędów, które z kolei spowodowały całkowitą zmianę konstrukcji samochodu. Dla naszej produkcji jest to ogromne wyzwanie, ponieważ do tej pory produkty wytwarzane w Polsce, są przeznaczone w całości dla platform, dedykowanych samochodom spalinowym. Teraz najważniejszą rzeczą dla nas jest to, by platformy, które służą produkcji samochodów elektrycznych lub ich komponentów zaczęły być robione także u nas w kraju. Walczymy o to, ponieważ są to dla nas miejsca pracy oraz wysokodochodowe inwestycje, które będą wspierały także innowacyjność – mówiła Ilona Antoniszyn, dyrektor ds. strategii Volkswagen Group Polska.

– Ważne, abyśmy przeszli przez tę zmianę jako kraj, który jest jednym z najważniejszych miejsc, jeżeli chodzi o produkcję pojazdów – podkreślał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rząd zapowiada współpracę

Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8% polskiego PKB i ponad 21% eksportu polskiego przemysłu:

– Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektryczne znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał.

Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040.

– Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych.

– Najwięksi gracze na rynku elektromobilności są dziś w Polsce. Chcemy podtrzymywać tę passę – mówił wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak, wskazując na programy pomocy publicznej. – Przyznajemy granty dla tych wszystkich firm, które ubiegają się o te inwestycje.

– Polska jest trzecim krajem Unii Europejskiej jeżeli chodzi o liczbę osób pracujących w sektorze motoryzacyjnym. W samych fabrykach w Polsce pracuje ponad 220 000 osób, a w całym sektorze to jest ponad milion osób. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Francja – podkreślała podczas kongresu Jadwiga Emilewicz, poseł na Sejm RP.

– Polska na pewno nie chce utracić bycia pozycji lidera w zakresie rynku motoryzacyjnego. Jesteśmy na to gotowi zarówno politycznie, ale także wykonawczo. Stąd obecność w Poznaniu zarówno przedstawicieli polskich sieci elektroenergetycznych jak i największych wytwórców prądu, którzy starają się odpowiedzieć na wyzwanie: czy będziemy i kiedy będziemy w stanie dostarczyć do tych fabryk, które dziś już są w Polsce oraz tych które są w planach, czysty i tani prąd.

Konieczna infrastruktura

– Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W roku 2022 na europejskim rynku producenci oferowali już 100 różnych modeli samochodów elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kilkadziesiąt nowych modeli – mówił podczas kongresu Sven Stein, członek zarządu i dyrektor finansowy w Volkswagen Group Polska. – W  2030 roku 80% wszystkich rejestrowanych przez nas samochodów będzie samochodami elektrycznymi. W 2033 Volkswagen zamierza zaprzestać produkcji samochodów z silnikami spalinowymi.

Stein dodał, że Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami: pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim jakim jest obecny miksu energetyczny Polski.

Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją że system i sieć elektroenergetyczna będą warunkować możliwość budowy ładowarek i towarzyszącej im infrastruktury.

– Jesteśmy przygotowani do tego, żeby w 2030 roku móc przesyłać około 100 terawatogodziny zielonej energii elektrycznej i to niezależnie od tego, jaka będzie nowa polityka energetyczna. Mamy już wykonalne plany i czekamy na to, aż będziemy mogli je realizować – mówił Maciej Przybylski, dyrektor departamentu rozwoju systemu w PSE .

– Do 2030 roku chcemy zainwestować 70 mld złotych w rozwój zielonej energii – mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen. Zapewnił, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych.

– Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW. Chcemy także inwestować w wodór, w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych.

Logistyka i transport na prąd

Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki, mówili goście kongresu.

– Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to żeby, zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych – mówił Jakub Faryś.

– Elektryfikacja flot niesie pewne wyzwania. Klienci flotowi, którzy przechodzą transformację oczekują, nie tylko dostarczenia zewnętrznego źródła finansowania, ale także doradztwa i pomocy w uzyskiwania dotacji – mówił Maciej Zwiewka, dyrektor sprzedaży flotowej, Volkswagen Financial Services.

– Bezemisyjna motoryzacja jest przyszłością. Również przyszłością dla logistyki – mówiła Agnieszka Olenderek, członkini zarządu ds. finansów, zakupów i IT w Volkswagenie Poznań. Flota samochodów Volkswagen Poznań obsługująca codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu, wzbogaciła się właśnie o pierwsze elektryczne rozwiązanie transportowe Scania 25P. Samochód wykonywać będzie na co dzień wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.

– Wdrożenie do użytku w naszym przedsiębiorstwie pierwszego elektrycznego samochodu ciężarowego jest naszym krokiem w tę właśnie przyszłość. W ten sposób nie tylko realizujemy cele zrównoważonego rozwoju i wpisujemy się w prośrodowiskową strategię Grupy Volkswagen goTOzero. Zielony transport, to bowiem także mniej emisji i mniej hałasu emitowanych dla otoczenia – mówiła Olenderek.

– W 2030 roku 50% naszej globalnej produkcji będzie to produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych. To oznacza, że więcej niż 60% samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 roku będzie elektrycznych – zapowiadał Wojciech Rowiński, dyrektor generalny, Scania Polska S.A.

Zapewniał, że spółka jest gotowa pod względem produkcji i opracowania nowych konstrukcji. Wskazał jednak, że nie jest to tylko kwestia podaży ale również popytu:

– Wspieramy wszystkie działania, które pomagają te nowoczesne rozwiązania transportowe kupować. Zielona tania energia i infrastruktura ładowania są kluczowymi elementami – podkreślał.

Program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź