30 marca podczas pierwszego dnia targów Poznań Motor Show odbył się kolejny Kongres MOVE 2023, podczas którego dyskutowano o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego i jego współpracy z innymi gałęziami gospodarki, przede wszystkim z branżą energetyczną.
– Spotykamy się tutaj, by wspólnie z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego, paliwowego, przedstawicielami rządu i samorządów lokalnych oraz uczelni wyższych rozmawiać o wyzwaniach, które stoją dziś przed branżą motoryzacyjną – mówił podczas otwarcia Kongresu MOVE i Poznań Motor Show Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
Elektromobilność w centrum uwagi
Głównym tematem kongresu była elektromobilność. Producenci samochodów podkreślali, że do osiągnięcia „zeroemisyjności” niezbędna jest tania i czysta energia oraz dostęp do energii odnawialnej. W rozmowach ze stroną rządową mówiono także o konieczność wprowadzenia programów wsparcia i specjalnych rozwiązań, po to, aby zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego.
Kongres MOVE, w tym roku dalece wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Paneli dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnych prób przeciwdziałania oczekiwanym zmianom klimatu.
– Ważne, abyśmy przeszli przez tę zmianę jako kraj, który jest jednym z najważniejszych miejsc, jeżeli chodzi o produkcję pojazdów – podkreślał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rząd zapowiada współpracę
Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8% polskiego PKB i ponad 21% eksportu polskiego przemysłu:
– Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektryczne znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał.
Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040.
– Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych.
– Najwięksi gracze na rynku elektromobilności są dziś w Polsce. Chcemy podtrzymywać tę passę – mówił wiceminister rozwoju i technologii Grzegorz Piechowiak, wskazując na programy pomocy publicznej. – Przyznajemy granty dla tych wszystkich firm, które ubiegają się o te inwestycje.
– Polska na pewno nie chce utracić bycia pozycji lidera w zakresie rynku motoryzacyjnego. Jesteśmy na to gotowi zarówno politycznie, ale także wykonawczo. Stąd obecność w Poznaniu zarówno przedstawicieli polskich sieci elektroenergetycznych jak i największych wytwórców prądu, którzy starają się odpowiedzieć na wyzwanie: czy będziemy i kiedy będziemy w stanie dostarczyć do tych fabryk, które dziś już są w Polsce oraz tych które są w planach, czysty i tani prąd.
Konieczna infrastruktura
– Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W roku 2022 na europejskim rynku producenci oferowali już 100 różnych modeli samochodów elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kilkadziesiąt nowych modeli – mówił podczas kongresu Sven Stein, członek zarządu i dyrektor finansowy w Volkswagen Group Polska. – W 2030 roku 80% wszystkich rejestrowanych przez nas samochodów będzie samochodami elektrycznymi. W 2033 Volkswagen zamierza zaprzestać produkcji samochodów z silnikami spalinowymi.
Stein dodał, że Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami: pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim jakim jest obecny miksu energetyczny Polski.
Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją że system i sieć elektroenergetyczna będą warunkować możliwość budowy ładowarek i towarzyszącej im infrastruktury.
– Do 2030 roku chcemy zainwestować 70 mld złotych w rozwój zielonej energii – mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen. Zapewnił, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych.
– Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW. Chcemy także inwestować w wodór, w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych.
Logistyka i transport na prąd
Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki, mówili goście kongresu.
– Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to żeby, zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych – mówił Jakub Faryś.
– Bezemisyjna motoryzacja jest przyszłością. Również przyszłością dla logistyki – mówiła Agnieszka Olenderek, członkini zarządu ds. finansów, zakupów i IT w Volkswagenie Poznań. Flota samochodów Volkswagen Poznań obsługująca codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu, wzbogaciła się właśnie o pierwsze elektryczne rozwiązanie transportowe Scania 25P. Samochód wykonywać będzie na co dzień wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku.
– Wdrożenie do użytku w naszym przedsiębiorstwie pierwszego elektrycznego samochodu ciężarowego jest naszym krokiem w tę właśnie przyszłość. W ten sposób nie tylko realizujemy cele zrównoważonego rozwoju i wpisujemy się w prośrodowiskową strategię Grupy Volkswagen goTOzero. Zielony transport, to bowiem także mniej emisji i mniej hałasu emitowanych dla otoczenia – mówiła Olenderek.
Zapewniał, że spółka jest gotowa pod względem produkcji i opracowania nowych konstrukcji. Wskazał jednak, że nie jest to tylko kwestia podaży ale również popytu:
– Wspieramy wszystkie działania, które pomagają te nowoczesne rozwiązania transportowe kupować. Zielona tania energia i infrastruktura ładowania są kluczowymi elementami – podkreślał.
Program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wszystkich kluczowych gałęzi przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego.