Międzynarodowe Centrum Logistyczne, największa w Polsce jednostka DHL, która powstaje pod Poznaniem zostanie wyposażona w przyjazne dla środowiska rozwiązania.
Dzień Ziemi przypadający 22 kwietnia jest dobrą okazją do przypomnienia, jak ważne jest podejmowanie działań chroniących środowisko. DHL Parcel w ramach strategii GoGreen, wdraża rozwiązania, prowadzące do całościowego zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.
58% woli poczekać
Wśród konsumentów świadomość dotycząca wpływu biznesu, w tym branży logistycznej, na środowisko. Według raportu „The DHL Online Shopper Report 2022” w całej Europie aż 58% konsumentów woli poczekać dłużej na bardziej ekologiczną dostawę. Wniosek ten stoi sprzeczności z obiegową opinią, że czas otrzymania przesyłki jest najważniejszym kryterium wyboru dostawcy.
Odpowiadając na potrzeby środowiska oraz klientów DHL Parcel dąży do ograniczenia do zera emisji zanieczyszczeń powstających na skutek operacji logistycznych. Aby go osiągnąć firma inwestuje m.in. w zielony transport, zrównoważone zarządzanie łańcuchem dostaw oraz bezpieczne dla środowiska rozwiązania infrastrukturalne. Tych nie zabraknie również w powstającym pod Poznaniem Międzynarodowym Centrum Logistycznym.
Centrum oszczędza energię
Międzynarodowe Centrum Logistyczne będzie największą w Polsce jednostką DHL i jedną z największych w Europie. Obiekt będzie miał powierzchnię 32 000 m kw. i będzie wyposażony w wysokowydajny 3-poziomowy sorter. Choć każdego dnia będzie w nim wykonywanych tysiące operacji, DHL zadbał o to, aby było to miejsce przyjazne dla środowiska.
Panele solarne, które już wkrótce pojawią się przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym będą miały moc 1 mWp (megawatopiku) w szczycie produkcji. Zaspokoją 1/3 energetycznych potrzeb obiektu. Pozostałą część jednostka będzie czerpała z zakupionej zielonej energii, czyli takiej, do której nie zużywano paliw kopalnych lub ich udział był minimalny. W przyszłości DHL planuje również montaż małej elektrowni wiatrowej.
Zielony dach
Zielono będzie również na dachach Międzynarodowego Centrum Logistycznego. W pokryciu dachowym wykorzystana zostanie roślinność pochłaniająca dwutlenek węgla. Rośliny wytłumią także hałas urządzeń umieszczonych na dachu oraz zmniejszą nagrzewanie się wnętrza czy przenikanie zimna. To przyjazne i cieszące się w Europie popularnością rozwiązanie pozytywnie wpływa na akumulację wody deszczowej, dzięki czemu zmniejsza zjawisko osuszania terenów zurbanizowanych. Woda deszczowa będzie też zbierana i wykorzystywania np. do podlewania roślin. Dodatkowo, w obiekcie zainstalowany zostanie system ponownego wykorzystania tzw. szarej wody, pozwalający używać wody po myciu rąk, np. do spłukiwania toalet.
Jednostka zostanie wyposażona w pompy ciepła do ogrzewania całej powierzchni oraz chłodzenia powierzchni biurowej. Wykorzystana zostanie również automatyka BMS, która pozwala na zarządzanie oświetleniem i klimatyzacją, przy wsparciu analizy zużycia mediów, automatyki pogodowej, wykrywaniu ponadnormatywnych zużyć i awarii. Dodatkowym rozwiązaniem, wykorzystywanym w czasie występowania skrajnie niskich temperatur, będzie system kotłów gazowych. Nie wymaga on budowy sieci gazowej przyłączonej do odległej sieci publicznej, dzięki czemu zmniejsza wpływ na środowisko naturalne. Co ważne, kotły będą mogły pracować na biologiczny olej opałowy, który jest paliwem ekologicznym. Rozwiązaniem wpływającym na obniżenie zużycia energii latem będą szyby z filtrem promieniowania ultrafioletowego, które zapobiegają nagrzaniu pomieszczeń biurowych, a tym samym minimalizują wykorzystywanie klimatyzacji i zmniejszają zużycie energii.
Wdrożony zostanie też system chłodzenia hali, polegający na wietrzeniu wnętrza wykorzystującego grawitacyjny ruch chłodnego nocnego powietrza, bez użycia klimatyzacji i napędu elektrycznego wentylatorów.
Elektryczne ciągniki terminalowe
W Międzynarodowym Centrum Logistycznym nie zabraknie też przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Obiekt wyposażony zostanie w elektryczne ciągniki terminalowe. To pojazdy transportujące przyczepy i kontenery. Nie emitują spalin i są cichsze od spalinowych. W MCL będzie również ok. 40 punktów ładowania dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, oraz po 4 linie wjazdu i wyjazdu z automatyką zarządzania transportem, skracającą czas oczekiwania pojazdu na bramkach, co wpłynie na zmniejszenie ilości hałasu i spalin.