poniedziałek, 17 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościNissan Micra 6. generacja. Już tylko elektryczna

Nissan Micra 6. generacja. Już tylko elektryczna

Po ponad 40 latach obecności na rynku i zdobyciu całej rzeszy fanów, Nissan Micra powraca. Szósta generacja zrywa z tradycją. To model, który wkracza na rynek, oferując tylko napęd elektryczny. Za to w dwóch wariantach.

Nowy Nissan Micra łączy odważną stylistykę z zaawansowanymi technologiami. Zbudowano go na platformie AmpR Small, którą dzieli m.in. z Renault 5. Ale czy to jedyne podobieństwo?

Sercem nowej Micry jest elektryczny układ napędowy, oferowany w dwóch odmianach. Wariant podstawowy to silnik o mocy 120 KM i momencie obrotowym 225 Nm, natomiast mocniejsza wersja ma moc 150 KM i 245 Nm momentu obrotowego. Elektryki słyną z dynamicznej jazdy, tu jest nie inaczej, osiągi jednak nie są spektakularne. Nissan Micra od 0 do setki, w zależności od wersji, przyspiesza 8 lub 9 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono do 150 km/h.

Nissan Micra

Do wyboru są również akumulatory o dwóch pojemnościach: 40 kWh, co zapewnia zasięg do 317 km  wg WLTP, oraz 52 kWh – 416 km. Nissan zadbał o wydajność i komfort użytkowania. Standardem w każdej wersji jest pompa ciepła oraz zaawansowany system chłodzenia i ogrzewania baterii, co optymalizuje jej pracę w różnych temperaturach i skraca czas ładowania. Pokładowa ładowarka prądu zmiennego ma moc 11 kW, natomiast prądem stałym można ładować Micrę z mocą do 80 kW – w przypadku mniejszej baterii, lub do 100 kW – większej. Uzupełnienie energii od 15 do 80% zajmuje zaledwie 30 minut. Wyższe wersje wyposażenia oferują inteligentne planowanie trasy z automatycznym przygotowaniem baterii przed dojazdem do zaplanowanej ładowarki, co gwarantuje maksymalną efektywność procesu i skraca czas ładowania.

Nissan Micra ma również funkcję V2L (Vehicle-to-Load), umożliwiającą zasilanie zewnętrznych urządzeń oraz jest przygotowana do przyszłej integracji z technologią V2G (Vehicle-to-Grid), która zamienia samochód w bank energii.

Nissan Micra: wygodnie i bezpiecznie

Nowy Nissan Micra prowadzi się pewnie i komfortowo, co jest zasługą przemyślanej konstrukcji. Akumulatory umieszczone pod podłogą sprawiają, że środek ciężkości jest nisko, co sprawia, że Micra jest stabilna na drodze, także na zakrętach. Sprzyja temu również duży w stosunku do długości auta rozstaw osi wynoszący 2,54 m. Rzadkim w tym segmencie rozwiązaniem jest tylne zawieszenie wielowahaczowe, które znacząco poprawia komfort jazdy i prowadzenie, szczególnie na nierównościach.

Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Pracuje lekko podczas manewrów w mieście, a przy wyższych prędkościach wystarczająco się usztywnia, dając poczucie pełnej kontroli.

Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby jazdy: Comfort, Sport, Eco oraz Perso (indywidualny). W zależności od wyboru zmienia się reakcja na przyspieszenie i siłę wspomagania. Jeżeli chcemy oszczędzać energię w baterii, warto skorzystać z trybu Eco. Ogranicza on moc do 68 KM i prędkość do 110 km/h, maksymalizując zasięg, co jest idealnym rozwiązaniem do jazdy miejskiej.

Nissan Micra

Do zatrzymania

Energię zgromadzoną w bateriach możemy też oszczędzać, stosując tryby rekuperacyjne. Jest ich trzy i zmieniamy je za pomocą łopatek przy kierownicy. Ostatni, czwarty stopień to funkcja e-Pedal (one pedal), która umożliwia jazdę przy użyciu jednego pedału – po zdjęciu nogi z gazu samochód hamuje aż do całkowitego zatrzymania, co znacznie upraszcza poruszanie się w gęstym ruchu miejskim. Tryb ten wymaga jednak przyzwyczajenia i umiejętnego posługiwania się pedałem gazu: gdy lekko odpuszczamy nogę – samochód lekko zaczyna hamować, gdy całkowicie zdejmiemy – zwalnia z większą siłą. Moc hamowania jest też zależna od prędkości, z jaką się poruszamy. Czyli inaczej będzie to działać na autostradzie, a inaczej w mieście. Choć producenci przeważnie ten system zalecają do stosowania w mieście, można z niego korzystać cały czas, ale trzeba się nauczyć go obsługiwać.

Nissan Micra

Widoczność zza kierownicy, podobnie jak w Renault 5 jest trochę ograniczona. Szyba z tyłu jest zamontowana pod sporym skosem, co sprawia, że niewiele w niej widać. Dodatkowo zagłówki skutecznie ją zasłaniają. Słupek C jest szeroki, za to szyby po bokach, jak na auto tej wielości dość duże. Podczas wyjeżdżania z ciasnych miejsc przydaje się kamera cofania, w tym wypadku mamy też widok z przodu oraz czujniki wokół auta. Dodatkowo chroni nas też system, który w razie potrzeby wyhamuje auto, zapobiegając stłuczce.

Deja Vu

Wewnątrz Nissan Micra wygląda praktycznie identycznie jak Renault 5. Samochody różnią się detalami. Przede wszystkim kolorystyka – Micra ma bardziej stonowane barwy tapicerki i wykończenia wnętrza. Na tablicy rozdzielczej, bokach drzwi czy fotelach zastosowano skórę ekologiczną połączoną z materiałem. Jaskrawe przeszycia nadają jej lekkości i trochę rozweselają wnętrze. Ekoskóra jest dość dobrej jakości, ale nie pomylimy jej z naturalną.

Renault 5 oferowało sporo elementów, które miały bardziej personalizować auto, jak np. nakładki na dźwignię zmiany biegów. W Micrze umieszczono w konsoli środkowej i na słupku z tyłu przy bagażniku górę Fudżi, symbol Japonii. Ciekawy akcent, który nadaje wyjątkowości.

Nissan Micra

Centralnym punktem tablicy rozdzielczej są dwa ekrany o przekątnej 10,1 cala – jeden to elektroniczny kokpit, drugi, dotykowy – systemu multimedialnego. Konsola środkowa jest lekko zwrócona w stronę kierowcy. Znajdują się tam fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji, nawiewów itp. System multimedialny działa w oparciu o Google, więc nie trzeba podłączać telefonu, żeby korzystać np. z Google Maps. Co nie oznacza, że nie można. System łączy się z telefonem bezprzewodowo, co umożliwia korzystanie z Android Auto i Apple Carplay. Google Maps pozwala zaplanować trasę z postojami na ładowanie.

Sporo jest też schowków. Duży znajduje się w podłokietniku, jest też zamykany przed pasażerem oraz kieszenie w drzwiach – które jednak mogłyby być większe. Półlitrowa butelka się tam nie zmieści. Butelki można umieścić w uchwytach, które znajdują się między fotelami.

Generalnie wnętrze jest przyjemne i ergonomiczne, dostosowane bardziej do osób, które wolą spokojniejszą kolorystykę.

Nissan Micra: przestronnie

Do środka prowadzą drzwi, które zarówno z przodu, jak i z tyłu otwierają się o dość szeroki kąt, na tyle, żeby wygodnie zająć miejsce. Spora jest też regulacja fotela kierowcy. Zarówno pozioma, jak i pionowa, co w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą, daje możliwość zajęcia wygodnej pozycji zarówno przez wysokie, jak i bardzo niskie osoby.

Pomimo kompaktowych wymiarów Micry (niespełna 4 m długości), wnętrze jest zaskakująco przestronne. Ponieważ auto powstało na platformie dostosowanej do pojazdów elektrycznych, z tyłu jest płaska podłoga. Mogą tam podróżować trzy osoby, pod warunkiem, że będą drobnej postury. Środkowe miejsce jest wygodne, jeżeli chodzi o siedzisko i oparcie, ale mimo braku tunelu między nogami, trzeba siedzieć „okrakiem”, bo jest zbyt mało miejsca na stopy między kanapą a konsolą środkową.

Nissan Micra

Bagażnik o pojemności 326 l pozwala zapakować się dwóm osobą w podróż lub zrobić większe zakupy. Po złożeniu tylnej kanapy, która jest dzielona w proporcji 60:40, do dyspozycji mamy 1106 l. Nie brakuje tu praktycznych rozwiązań, jak haczyki na torby czy podwójna podłoga, która ułatwia przewożenie kabli czy zestawu naprawczego do kół.

Nissan Micra: dobre wzorce

Micra została wyposażona w pełen pakiet systemów bezpieczeństwa i asystujących kierowcy, w tym ProPILOT Assist z adaptacyjnym tempomatem i asystentem pasa ruchu. Do dyspozycji kierowca ma też system monitorowania martwego pola, automatyczne hamowanie awaryjne (również podczas cofania) oraz asystenta parkowania. Podobnie jak we wszystkich modelach z grupy Renault, po lewej stronie od kierownicy znajduje się przycisk, którym możemy aktywować wcześniej ustawione funkcje systemów asystujących, szczególnie przydaje się to w przypadku ostrzeżenia o przekroczeniu prędkości.

Nissan Micra

Nowy Nissan Micra czerpie całymi garściami z Renault 5, ale czy to źle? Obydwa modele nawiązują do przeszłości i grają na emocjach fanów, dając im nowoczesne auto z ciekawym dizajnem. Micra z zewnątrz jest równie interesująca jak Renault 5 – i to też je zbliża, choć każdy ma wyraźny, własny styl. A co z cenami? Micrę będzie można zamówić już w połowie października. Ceny mają się zaczynać od 124 900 zł.

Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: K. Dziewicka, Nissan

Nissan Micra 2025

Dane techniczneWersja z baterią 40 kWhWersja z baterią 52 kWh
SILNIK
TypElektryczny synchronicznyElektryczny synchroniczny
Maksymalna moc (kW/KM)90 / 120110 / 150
Maksymalny moment obrotowy (Nm)225245
Akumulator trakcyjny
TypLitowo-jonowyLitowo-jonowy
Pojemność energetyczna (kWh)4052
Napięcie (V)400400
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)150150
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s)ok. 9ok. 8
Zasięg w cyklu mieszanym (km)ok. 317do 416
Ładowarka pokładowa (AC)11 kW11 kW
Maksymalna moc ładowania (DC)80 kW100 kW
Czas ładowania DC (15%–80%)ok. 30 minok. 30 min
Czas ładowania AC o mocy 11 kW (10%–100%)3,45 godz.ok. 4,5 godz.
Przednie zawieszenieMcPhersonMcPherson
Tylne zawieszenieWielowahaczoweWielowahaczowe
Wymiary
Długość (mm)39203920
Rozstaw osi(mm)25402540
Przedni zwis(mm)749749
Tylny zwis(mm)633633
Szerokość całkowita bez lusterek bocznych / z rozłożonymi lusterkami1774 / 20201774 / 2020
Rozstaw kół przednich (mierzony po podłożu)15481548
Rozstaw kół tylnych (mierzony po podłożu)15321532
Wysokość15981598
Wysokość samochodu z otwartą tylną klapą20412041
Wysokość progu bagażnika774774
Prześwit samochodu nieobciążonego145145
Wysokość od siedzenia do dachu w pierwszym rzędzie siedzeń881881
Wysokość od siedzenia do dachu w drugim rzędzie siedzeń848848
Masy  
Masa własna samochodu gotowego do jazdy (kg)14001524
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) (kg)19201920
Dopuszczalna masa całkowita zestawu (kg)24202420
Masa maksymalna przyczepy hamowanej (kg)500500
Masa maksymalna przyczepy niehamowanej (kg)500500
UKŁAD HAMULCOWY
Przód: tarcze wentylowane ø / grubość (mm)296 / 26
Tył: tarcze pełne ø / grubość (mm)280 / 9,6
KOŁA I OPONY
Wymiary opon195/55 R18 (zależnie od wersji)
Koło zapasoweNie
UKŁAD KIEROWNICZY
TypZmienne elektryczne wspomaganie
Średnica zawracania kół (m)10,3
Całkowita liczba obrotów kierownicy2,6
Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź