poniedziałek, 26 lutego, 2024
Strona głównaAktualnościNaczepy z ruchomą podłogą

Naczepy z ruchomą podłogą

Naczepy z ruchomą podłogą są coraz częściej używane w polskich firmach i wiele wskazuje, że nadal będą zwiększać swój udział w przewozach.

Wynika to z trendów ogólnoświatowych, których współtwórcą jest Polska. Dużo mówi się o wdrażaniu gospodarki o obiegu zamkniętym, w której logistyka, w tym tzw. logistyka odwrócona będzie miała newralgiczne znaczenie.

Naczepy z ruchomą podłogą - Fliegl
Fliegl oferuje naczepę z ruchomą podłogą X-Tra Long, o objętości 101 m3.

Naczepy z ruchomą podłogą są niezwykle wszechstronne i od dawna zadomowiły się w transporcie ładunków masowych, z powodzeniem zastępując i wypierając wywrotki. Można nimi transportować również ładunki w belach, workach, na paletach, a bogate wyposażenie dodatkowe pozwala wykorzystywać je jeszcze szerzej. Np. odpowiednio wzmocnione naczepy mogą przewozić złom, a uszczelnione – osady ściekowe. Tego typu „trudne” ładunki będą zapewne pojawiać się coraz częściej. Oprócz ochrony środowiska deklarowanej przez inicjatorów gospodarki o obiegu zamkniętym, ten sposób dysponowania zasobami zwiększa szansę na zysk, gdyż obok konsumpcji, źródłem zarobkowania będzie w coraz większym stopniu usuwanie jej śladów. Trywializując, można powiedzieć, że rynek produktów i usług powiększa się dzięki temu o 100%, a z takiej okazji inwestorzy nie zamierzają rezygnować.

Naczepy z ruchomą podłogą - Kraker
Naczepa chłodnicza z ruchomą podłogą firmy Kraker przygotowana dla firmy Kimco, zajmującej się dostawą warzyw, głównie marchwi.

Produkt i pozostałość

Naczepy z ruchomą podłogą równie dobrze sprawdzają się przy transporcie płodów rolnych, co powstającej z nich biomasy. Dla użytkownika wykazują wiele zalet praktycznych. Ładownia ma regularny kształt i dużą objętość, dochodzącą w Europie w typowych pojazdach do 100 m3. Można do niej wkładać ładunek z góry lub przez tylne drzwi, np. wózkiem widłowym. W niektórych konstrukcjach dodatkowo można otworzyć ścianę boczną. Rozładunek nie wymaga wychylania skrzyni. Zestaw zachowuje stabilność niezależnie od tego, w jaki sposób ustawiono ciągnik względem naczepy, a także „skąd wieje wiatr” i jak jest silny. Ponadto można rozładować zestaw pod zadaszeniem, podjeżdżając – czasem dosłownie – na sam początek linii technologicznej i zrzucając ładunek np. na taśmociąg. Czas opróżniania skrzyni, podczas którego ruch desek podłogi jest wspomagany płytą wypychającą, wynosi najwyżej 10 minut. Jest zatem stosunkowo krótki. W niektórych zastosowaniach można wykorzystywać systemy zapewniające rozładunek w ciągu zaledwie 3 minut!

Naczepy z ruchomą podłogą - Knapen
Unoszony dach i otwierana ściana boczna ułatwiają załadunek naczepy Knapen Excide. Na życzenie instalowana jest demontowana belka nad tylnymi drzwiami, która pozwala wkładać niepodzielne, duże ładunki od góry przy pomocy żurawia.

Cena za tę wygodę to podwyższona masa własna naczepy. Wynosi ona w zależności od konstrukcji i wyposażenia około 8 ton. Wyższy jest też koszt zakupu w porównaniu z naczepą wywrotką. Rekompensuje to wspomniana uniwersalność, która sprawia, że ruchome podłogi rzadko stoją bezczynnie.

Specjalność Beneluksu?

Zagłębiem producentów naczep z ruchomą podłogą są kraje Beneluksu. Tam też powstają najbardziej wyrafinowane rodzaje tych pojazdów. Nie tylko zabudowa, ale i podwozie bywa dobierane do przewidywanego sposobu eksploatacji z niebywałą precyzją. Np. poprzez rozmieszczenie i liczbę osi oraz zastosowanie osi unoszonej i kierowanej. Ponieważ główny komponent takiej naczepy, czyli układ hydrauliczny, wraz z profilami podłogowymi (tzw. deskami) pochodzi od wyspecjalizowanych dostawców, ośmiela to producentów z innych krajów do wzbogacania oferty o ruchome podłogi. Przykładem Bodex, Fliegl czy Schwarzmüller. Czytaj dalej… w magazynie fleetLOG 5/2023.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź