– Mamy za sobą rok zmian – powiedział Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska podczas konferencji podsumowującej rok 2023.
– Zaczynaliśmy niedoborem pojazdów. Klienci byli gotowi kupić każdą ich liczbę. Teraz mamy już normalną sytuacją. Popyt zrównoważył podaż. Rynek wrócił do normalności – stwierdził Wojciech Rowiński. – Do Scanii należy obecnie prawie 17% rynku pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 16 t. To jest dla nas bardzo dobry wynik. Prawie 5000 dostarczonych przez nas pojazdów to najlepsze świadectwo tego, jak nas postrzegają dziś klienci.
Scania w tym roku do listopada dostarczyła 4869 pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 16 t, czyli o 29% więcej niż przed rokiem. 827 to ciężkie podwozia, a 4042 to ciągniki siodłowe. W rankingu marek zajmuje obecnie 4 pozycję. Wśród dostarczonych pojazdów, są również akumulatorowe ciężarówki elektryczne.
Mocna w podwoziach
Ważne miejsce w ofercie mają ciężkie podwozia. Scania jest ceniona od lat przez polskich strażaków. 15,8% wszystkich pojazdów pożarniczych zbudowanych na podwoziu Scania trafiło do Polski. Przez ostatnie 15 lat Scania Polska dostarczyła 1500 takich wozów. Tylko w 2023 r. było ich 155. Jednocześnie w Polsce do Scanii należy 80% segmentu ciężkich pojazdów pożarniczych o dmc powyżej 16 t.
Jeszcze większy udział ma Polska w globalnych dostawach podwozi Scania z zabudowami dostosowanymi do wywozu śmieci – 29,3% wszystkich śmieciarek zbudowanych na podwoziu Scanii trafia do Polski. Jednocześnie do Scanii w Polsce należy 40% tego rynku.
W przedsiębiorstwach komunalnych sporym powodzeniem cieszą się śmieciarki Scanii zasilane metanem. Obecnie w testach u potencjalnych użytkowników są już elektryczne samochody do zbiórki i wywozu odpadów.
Scania w klasie 3
Zainteresowanie poziomem emisji CO2 wzrosło z chwilą, gdy od 1 grudnia Niemcy wprowadziły nowe opłaty drogowe. To do jakiej kategorii opłat zostanie zakwalifikowany pojazd, zależy właśnie od emisji dwutlenku węgla, na co w dużym stopniu wpływa specyfikacja. Scania Super z odpowiednim wyposażeniem spełnia wymogi kategorii 3, co pozwala zaoszczędzić na przejazdach względem klasy 1 nawet 3800 euro rocznie, w zależności od przebiegu.
Tzw. ślad węglowy pozwala też redukować program Ecolution by Scania. Z analiz danych 2000 pojazdów w okresie od stycznia 2022 r. do września 2023 r. wynika, że program pozwala zaoszczędzić do 2,1 l/100 km paliwa i 7,7% emisji CO2.
Zakupy przez internet
Pojazdy Scania można od jakiegoś czasu kupić online. Do tej pory zamówiono w ten sposób 11 pojazdów, ale do końca roku ich liczba jeszcze się zwiększy.
– Widzimy jak nasi klienci podążają za technologią. Naszą odpowiedzią na to jest m.in. możliwość zakupu pojazdu Scania za pomocą konfiguratora online. Oczywiście wierzymy w relacje międzyludzkie, ale chcemy już dziś być gotowi na zmieniające się oczekiwania naszych klientów. Coraz większym powodzeniem cieszy się też nasza aplikacja dla kierowców. Co istotne to globalne rozwiązanie, które powstało na podstawie konsultacji w Polsce. Obecnie korzysta z niej już 2000 osób w naszym kraju – Adam Łęczycki, dyrektor ds. digitalizacji Scania Polska S.A.
Sprzedaż internetowa działa przez całą dobę. Daje dostęp do szerokiej gamy pojazdów, opcji i usług obejmujących serwis i telematykę. Ułatwia porównywanie cen i modyfikowanie wyposażenia. Gdy tylko zamówienie zostanie złożone, rozpoczyna się produkcja pojazdu. W razie pytań, zawsze można skorzystać z pomocy specjalistów dostępnych online lub skontaktować się z handlowcem z najbliższego oddziału Scanii.
Raz, a dobrze
Scania stale wzbogaca usługi serwisowe. Przykładem obecny już od dłuższego czasu na rynku pakiet ProCare, który obejmuje dynamiczne plany obsługowe dostosowane do potrzeb konkretnego pojazdu oraz prewencyjną wymianę części. Coraz popularniejszy jest program Scania Classic, przeznaczony dla użytkowników starszych pojazdów Scania. Oferuje on rabaty na części i usługi w autoryzowanych serwisach Scania, a im starczy pojazd, tym wyższy rabat. Nowością są pakiety ubezpieczeń, które pozwalają ograniczyć koszty związane z wypadkiem lub awarią pojazdu. Pierwszy obejmuje koszty leczenia kierowcy, a dwa pozostałem dostępne w ramach umów obsługowych dotyczą kosztów pojazdu zastępczego oraz kosztów przestoju pojazdu.
Rośnie też liczba serwisów Scania oraz stanowisk naprawczych w oddziałach. W ciągu najbliższych dwóch lat ich liczba ma wzrosnąć z 250 do 300. Rozbudowane zostaną serwisy w Grajewie, Krakowie, Koszalinie i Poznaniu, a w Nadarzynie i Gliwicach powstaną centra napraw powypadkowych. Nowe serwisy powstaną w Słubicach, Słupsku i Tarnobrzegu.
– Wsłuchując się w potrzeby klientów, staramy się na bieżąco reagować. Duży nacisk kładziemy na szkolenia mechaników. Stworzyliśmy mechanizm samouczącej się organizacji. Dzięki temu nasi mechanicy ciągle podnoszą swoje kwalifikacje. Skupiając się na kompetencji mechaników, możemy spełniać oczekiwania naszych klientów – mówi Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych Scania Polska S.A.
Efekty tej pracy są widoczne w niezależnych badaniach satysfakcji klientów, które wypadają na bardzo wysokim poziomie.
– Z przeprowadzonych badań wynika, że dla klienta cena ma marginalne znaczenie. Najważniejsza jest jakość obsługi. Klient chce, żeby usterka była prawidłowo zdiagnozowana i naprawiona – raz a dobrze. To ma dla niego kluczowe znaczenie – mówi Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu Scania Polska.
Elastyczne podejście
Kompleksowa oferta Scanii obejmuje usługi finansowe. Fabryczny leasing Scania Finance ma spory udział w finansowaniu pojazdów – 46%. W tym roku podpisano umowy na sfinansowanie 2163 nowych i 300 używanych pojazdów Scania. To najlepszy wynik w historii Scanii Finance. Co trzeci ciągnik finansowany jest łącznie z naczepą.
– Rozumiejąc branżę transportową, mamy bardziej przyjazne i elastyczne podejście. Klienci to doceniają i coraz częściej decydują się na nasze rozwiązania finansowe – mówi Waldemar Cymerys, dyrektor generalny Scania Finance Polska Sp. z o.o.
Obecnie portfel leasingowy SF ma wartość 2,6 mld zł. Aktywne kontrakty dotyczą 12 tys. pojazdów.
Pora na zestawy 25,25 m
– Cały czas idziemy drogą zmiany. Zmienia się rynek, zmieniają się pojazdy i usługi – powiedział podczas dorocznej konferencji prasowej Paweł Paluch, dyrektor ds. marketingu Scania Polska.
Na 2024 r. Scania zaplanowała kolejną edycję Pomorskiej Miss Scania. Przy okazji będzie też świętowane 55-lecie silnika V8. Scania zapowiada również rozwiązania optymalizujące koszty i bezpieczeństwo oraz promowanie wydłużonych zestawów o długości 25,25 m i masie całkowitej 50 ton. Scania będzie tworzyć je przy użyciu ciągników 6×2. Pomimo wzrostu masy całkowitej, nacisk na pojedynczą oś zestawu spada, co oszczędza nawierzchnię. Wprowadzenie takich pojazdów na drogi to najprostszy sposób zwiększenia wydajności transportu i ograniczenia jego wpływu na środowisko naturalne, gdyż zupełnie dosłownie pozwala wozić „więcej za mniej”.