wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościScania Super 460R z BDF-em: Supermoce

Scania Super 460R z BDF-em: Supermoce

Modułowa konstrukcja pojazdów Scania ułatwia adaptację ciągników i podwozi do różnorodnych zastosowań. Tym razem mamy do czynienia z zestawem, który nie dość, że dobrze wypełnia swoje zadania, to pomaga kierowcy na kilka sposobów: Scania Super 460R z zabudową dostosowaną do nadwozi wymiennych.

Trzyosiowe podwozie Scania z przyczepą centralnoosiową i zabudową to transportu nadwozi wymiennych firmy GT Trailers wykorzystuje znany już na rynku układ napędowy Super. To podstawa, która umożliwiła stworzenie pojazdu tak wyspecjalizowanego jak to konieczne i tak wszechstronnego, jak to możliwe. Duży nacisk został położony na bezpieczeństwo jazdy i łatwość obsługi. Scania ma najnowsze, zaawansowane systemy wspomagające jazdę oraz dodatki ułatwiające załadunek i rozładunek.

Scania Super 460R – Super Szwed

Zupełnie nowy silnik wysokoprężny skonstruowany od podstaw – takie premiery nie zdarzają się często w świecie samochodów ciężarowych. Producenci skupiają uwagę na nowych napędach, wciąż alternatywnych. I wciąż nie wiadomo, w którym kierunku ostatecznie pójdzie rozwój silników dla transportu dalekobieżnego. W tym wszystkim nowy silnik Scanii pokazany dwa lata temu, to wciąż sensacja na miarę dekady. Szwedzkim inżynierom udało się bowiem osiągnąć sprawność cieplną na poziomie 50%. Uzyskano to, optymalizując procesy wymiany ładunku w cylindrach, chłodzenia, doładowania czy obniżając tarcie, czyli zmniejszając straty. Efekt jest imponujący, średnie spalanie spadło o 8% w stosunku do tego, jakim legitymuje się poprzednia generacja „trzynastek” Scanii. Silnik wyposażono też w system Twin-SCR z podwójnym dozowaniem AdBlue tak, by spełniał nie tylko obecne, ale przyszłe normy emisji.

Testowy egzemplarz napędza druga z czterech wersji mocy. Do dyspozycji kierowcy jest 460 KM i aż 2500 Nm maksymalnego momentu dostępnego w niemal pełnym zakresie użytecznych obrotów. Za przekazywanie napędu odpowiada nowa zautomatyzowana skrzynia G25 o 12 przełożeniach podstawowych z dodatkowym biegiem pełzającym oraz nadbiegiem. Podczas cofania biegów jest aż osiem. Aby dopełnić obrazu zmian, dodam, że silnik współpracuje z nową osią napędową R756 oferującą w tym wypadku przełożenie 2,31:1, a przez to zapewniającą niskie obroty przy prędkości przejazdowej. Układ przeniesienia napędu zaprojektowano tak, by wydłużyć interwały przeglądów, nie rezygnując z trwałości, a wręcz obiecując zwiększenie żywotności.

Nowe systemy wspomagające jazdę oferowane w ramach pakietu ADAS Komfort obejmują m.in. aktywny system zapobiegający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu, a także wykrywania niechronionych uczestników
ruchu będących w pobliżu pojazdu

ADAS Komfort

Scania Super 460R jest przygotowana nie tylko na trudy eksploatacji, ale też na potencjalne zagrożenia pojawiające się na drodze. Dlatego samochód wyposażono w pakiet ADAS Komfort. W jego skład wchodzi szereg systemów bezpieczeństwa. W manewrowaniu pomaga system kamer. Aktywny tempomat dostosowuje prędkość do pojazdu jadącego przed nami, utrzymując zadaną odległość.

System utrzymania pojazdu w pasie ruchu jest teraz aktywny. Nie tylko ostrzega o jego opuszczaniu, ale steruje ciężarówką przy użyciu elektrohydraulicznego układu kierowniczego. Jeśli kierowca nie dostrzeże pojazdu znajdującego się w martwym polu, diody na słupkach A poinformują go o tym fakcie. System ten jest przy okazji doskonałym asystentem wyprzedzania, pokazuje bowiem, kiedy możemy już wrócić bezpiecznie na prawy pas. Tegoroczną nowością jest system wykrywający pieszych i rowerzystów, np. podczas skrętu w prawo w warunkach miejskich. W razie wykrycia przeszkody na drodze i braku reakcji ze strony kierowcy system hamowania awaryjnego AEB automatycznie zatrzyma zestaw. Jeśli już dojdzie do wypadku, kierowca może liczyć na poduszkę powietrzną oraz kurtynę boczną.

Ekran multimediów w pojeździe Scania Super 460R jest podłączony do kamer zamontowanych na końcu podwozia i przyczepy. Dodatkowy monitor pokazuje obraz z kamery skierowanej na sprzęg firmy Rockinger i ułatwia połączenie ciężarówki z przyczepą.

Część wspomnianych systemów wejdzie wkrótce do obowiązkowego wyposażenia ciężarówek. Scania uprzedzając ustawodawcę, oferuje je już teraz z myślą o bezpieczeństwie jazdy.

Scania Super 460R – Jazda premium

W naszym kraju zabudowy BDF kojarzą się przede wszystkim z firmami kurierskimi, gdzie bogato wyekwipowane kabiny sypialne nie są często spotykane. Scania poszła pod prąd i nie poskąpiła wyposażenia, zatem w kabinie R Highline (z tunelem środkowym) znalazły się m.in. skórzany fotel kierowcy typu Premium z ogrzewaniem i wentylowaniem, obrotowy fotel pasażera z podnoszonym siedziskiem, z którego można oglądać telewizję na ekranie zamontowanym nad dolną leżanką, lodówka, mikrofalówka ukryta w środkowym górnym schowku, ekspres do kawy, składany stolik, oświetlenie ambientowe, klimatyzacja postojowa oraz zupełna nowość w szwedzkiej marce – elektrycznie opuszczana roleta przeciwsłoneczna przedniej szyby. Oczywiście jest to kabina sypialna wyposażona w dwie leżanki, dolną o regulowanej szerokości (80–100 cm) i górną (70–80 cm).

Nad leżanką telewizor, a w schowkach kuchenka mikrofalowa i ekspres do kawy. Ta Scania Super 460R ma pełny zestaw udogodnień do wypoczynku

W tak komfortowych warunkach aż miło zasiąść do pracy. Fotel regulowany jest w wielu położeniach, osobiście najbardziej doceniam „łamane” oparcie umożliwiające dostosowanie profilu do własnych upodobań, czy raczej fizjonomii własnych pleców. Panel wskaźników nie jest jeszcze w pełni elektroniczny, choć przedstawiciele marki zdradzają, że ma się to niedługo zmienić. Trudno uznać to za mankament. Obecna „hybryda” klasycznych zegarów z wyświetlaczami jest przejrzysta, czytelna i bardzo estetyczna. Multimedia obsługuje dotykowy 7-calowy kolorowy ekran serii Premium. Zabrakło w nim nawigacji, ale charakterystyka pracy z zabudowami BDF, czyli częsta jazda na stałych trasach powoduje, że nie jest ona konieczna. Na szczęście tempomat predykcyjny korzysta z map topograficznych w sposób niezależny.

Specjalne wymagania

Nadwozie do BDF-ów wymaga w pełni pneumatycznego zawieszenia. Korzysta na tym komfort jazdy, do którego trudno mieć zastrzeżenia. W połączeniu z lekko pracującym układem kierowniczym i bardzo przyzwoitym wyciszeniem kabiny tworzy to wyjątkowo przyjazne środowisko pracy.

Podwozie wyposażono w dwa sprzęgi: niższy dla przyczep centralnoosiowych i wyższy dla przyczep z obrotnicą, zasłonięty na zdjęciu przez uniesioną belkę przeciwnajazdową. Podwójny jest również zestaw złączy elektrycznych i pneumatycznych.

Największym mankamentem tego testu okazały się… puste kontenery. Jazda bez ładunku nie pozwala odpowiedzieć, jak nowy silnik radzi sobie z obciążeniem, ani jakie jest realne spalanie podczas jazdy z towarem. Za to wyjątkowo ciekawie przedstawia się konstrukcja skrzyni biegów i sterowania jej pracą.

Podczas normalnej jazdy z wykorzystaniem tempomatu skrzynia używa 12 biegów. Ale kiedy warunki na to pozwalają, np. podczas zjeżdżania ze wzniesienia, układ stara się wykorzystać zgromadzoną energię, a jednocześnie minimalizować zużycie paliwa. Oznacza to, że w zależności od tego, co jest bardziej uzasadnione ekonomicznie, komputer odłącza silnik od skrzyni i pozwala pojazdowi „żeglować”, bądź też włącza nadbieg, by zminimalizować obroty. Wszystko dzieje się błyskawicznie, a kierowcy pozostaje jedynie trzymać kierownicę i ufać, że elektronika wie, co robi. Scania wyposaża swoje auta w retarder o mocy 200 kW, ale na życzenie można domówić hamulec dekompresyjny CRB o mocy hamującej aż 354 kW. Obydwa urządzenia sterowane są za pomocą jednej pięciostopniowej dźwigni pod kierownicą. Za pomocą przesuwnych przycisków można je pojedynczo aktywować, lub rezygnować z ich pomocy.

Zabudowa GT Trailer jest staranna i dopracowana. Nad dyszlem jest składana blokada, która ułatwia ustawienie
nadwozia wymiennego na przyczepie i ogranicza jego ruch

Podczas jazdy na pusto komputer pokładowy zaraportował średnie spalanie na poziomie 18,6 l/100 km. Nie kasowaliśmy jego wskazań podczas wielokrotnie powtarzanych manewrów na placu, co tylko pokazuje jak duży potencjał drzemie w tym napędzie. W tym konkretnym zastosowaniu, czyli podczas przewozu ładunków o umiarkowanym tonażu można oczekiwać realnego spalania poniżej 20 l/100 km.

Niemieckie myto po nowemu

Superwydajne obchodzenie się z paliwem przez silnik Super daje podwójne oszczędności. Po pierwsze przy dystrybutorze, po drugie podczas naliczania opłat drogowych. Już 1 grudnia tego roku zmieni się sposób naliczania myta za przejazd samochodami ciężarowymi przez terytorium Niemiec. Do trzech dotychczasowych czynników w postaci maksymalnej masy całkowitej, liczby osi oraz spełnianej normy Euro dojdzie trzeci w postaci ilości faktycznie emitowanego CO2. Określono pięć klas dopłat do dotychczasowych stawek, pierwsza, w której zawrą się wszystkie pojazdy zarejestrowane przed 2019 rokiem, w tym także te spełniające Euro 6, druga zawierająca pojazdy o emisji niższej o ponad 5% od wartości odniesienia (średnia z roku poprzedniego), trzecia o emisji o ponad 8% niższej oraz czwarta i piąta faktycznie zarezerwowane odpowiednio dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Zakwalifikowanie do klasy drugiej lub trzeciej ma być ważne przez 6 lat od daty pierwszej rejestracji. Normę emisji CO2 wylicza Toll Collect dla konkretnego pojazdu. Scania z silnikiem Super mieści się w kategorii trzeciej, co w praktyce oznacza o 10% niższe od standardowych opłaty częściowe, jakie będą obowiązywały mniej oszczędne pojazdy spełniające Euro 6 za emisję CO2 i to niezależnie od kategorii wagowej.

Zamki typu kontenerowego są przystosowane do współpracy z różnymi typami nadwozi wymiennych.

GT Trailers i Scania Super 460R zabiorą wszystko

Przygotowując testowy zestaw Scania sięgnęła po zabudowę firmy GT Trailers. Składa się ona z zabudowy na podwoziu ciężarówki oraz centralnoosiowej przyczepy ze stałym dyszlem podpinanym do dolnego sprzęgu. Co ciekawe Scanię wyposażono także w górny sprzęg dla przyczep z dyszlem umieszczonym na obrotnicy. W związku z tym złącza elektryczne i pneumatyczne znalazły się po obydwu stronach. Z prawej umieszczono jeszcze dodatkowe złącze siedmiopinowe fabrycznych kamer monitorujących sytuację za podwoziem i przyczepą. Pomagają też one podczas podjazdu pod kontenery. Obraz z kamer wyświetlany jest na monitorze systemu multimedialnego i można go przełączać pomiędzy widokiem z jednej bądź drugiej kamery. Trzecia kamera jest już akcesoryjna. Umiejscowiono ją nad dolnym sprzęgiem, a wyświetlane na dodatkowym monitorze linie ułatwiają szybkie spinanie zestawu bez konieczności opuszczania kabiny. Scania dołożyła wszelkich starań, by wykazać, że oszczędność czasu można uzyskać na niemal każdym etapie pracy z zestawem.

Podwozie z napędem 6×2 i przyczepa centralnoosiowa to wydajny zestaw, którym można stosunkowo łatwo manewrować.

Zabudowa GT Trailers jest wyjątkowo uniwersalna i daje możliwość przewożenia różnorodnych nadwozi wymiennych. Standardowo są to kontenery BDF o długości 7,45 lub 7,82 m, które można odstawić na wysokości 1,12, lub 1,32 m. Dostosowanie nadwozia do danej konfiguracji jest szybkie i proste. Oczywiście cały zestaw wyposażono w pneumatyczne zawieszenie. Oś pierwsza, trzecia i osie w przyczepie, obsługują dwa miechy, zaś oś napędową – cztery.

Zdalnie

Sterowanie wysokością zestawu odbywa się z kabiny, lub za pomocą pilota z przewodem i magnesem. Dzięki temu można go przyczepić wygodnie do kabiny (panel sterowania zawieszeniem przyczepy jest też z jej lewej strony). Każdą osią można sterować oddzielnie lub unosić i opuszczać cały zestaw jednocześnie. Na pilocie są też cztery przyciski pamięci, dzięki czemu po zaprogramowaniu możemy skorzystać z gotowych ustawień. Nadwozie ma zderzaki określające właściwe ustawienie kontenerów na nadwoziu, stały na aucie i składany na przyczepie. Co ważne, pneumatyczne zawieszenie wykonuje wyłącznie ruch w pionie, co ułatwia precyzyjne odstawianie i ładowanie nadwozi wymiennych.

Na potrzeby prezentacji zestaw wyposażono w kontenery BDF typu skrzyniowego, ładowane od tyłu przez dwuskrzydłowe drzwi. Oczywiście można zamiast nich przewozić nadwozia kurtynowe czy chłodnicze. Do podstawowych zalet systemu należy szybkość przeładunku. Zostawia się pełne kontenery, a zabiera puste, stąd m.in. popularność BDF-ów w firmach kurierskich. Dodając do tego systemy wspomagające załadunek, rozładunek i jazdę, można spodziewać się nie tylko super-oszczędności paliwa, ale i czasu.

Tekst: Marcin Lewandowski

Zdjęcia: Michał Kij

Scania 460R Super 6×2 + GT Trailers ZW-BDF
Dane techniczne 
Wymiary i masy 
Dmc (t)26 + 18 (40)
Masa własna (t)10 370 (podwozie) + 3500 (przyczepa)
Rozstaw osi (mm)4750
Układ napędowy 
Typ silnikaDC13 175
Liczba i układ cylindrów6, rzędowy
Pojemność (dm3)12,74
Maksymalna moc (KM/kW/obr/min)460/338/1800
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)2500/900–1290
Skrzynia biegówzautomatyzowana 14-biegowa G25CM1 Opticruise
Przełożenie przekładni głównej2,31:1
Gwarancja i przeglądy 
Przeglądymaksymalnie co 90 tys. km
Gwarancja1 rok
   

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź