czwartek, 10 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościRenault 4 E-Tech: Czy będzie kolejny hit?

Renault 4 E-Tech: Czy będzie kolejny hit?

Renault 4 wraca w nowej odsłonie. Łączy dziedzictwo kultowego „Quatrelle” z nowoczesnością i zaawansowaną technologią, oferując wszechstronność, komfort i innowacje. W latach 60. XX wieku miał być samochodem dla każdego i do wszystkiego. Symbolem wolności. Czy ta idea przetrwała do dziś?

Nową „Czwóreczkę” zbudowano na nowoczesnej platformie AmpR Small, stworzonej z myślą o elektrykach segmentu B, tej samej co w Renault 5 E-Tech. Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi (2,62 m), zwiększonemu prześwitowi (18,1 cm) oraz kompaktowym wymiarom (4,14 m długości), Renault 4 E-Tech jest zwinne w mieście i przestronne w środku.

renault 4

Dwa warianty, jeden cel

Renault 4 dostępny jest w dwóch konfiguracjach napędu. Silnik o mocy 120 KM łączony jest z baterią o pojemności 40 kWh. Pozwala ona przejechać ponad 300 km. Natomiast silnik o mocy 150 KM łączony jest z baterią o pojemności 52 kWh. Wówczas na jednym ładowaniu można przejechać do 400 km (WLTP). Ten drugi wariant przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy. Baterię można ładować prądem stałym z mocą do 80 kW w przypadku mniejszej pojemności. Natomiast do 100 kW – większej. Oznacza to, że od 15 do 80% uzupełnimy energię w 30 minut. Renault 4 E-Tech wyposażone jest też w ładowarkę pokładową prądu zmiennego o mocy 11 kW. Pozwala to na pełne naładowanie akumulatora z domowej lub publicznej stacji AC w 3,5–4,5 godziny – w zależności od wersji.

Platforma AmpR Small oferuje nie tylko stabilność, ale także wygodę jazdy. Baterie umieszczono w podłodze, dzieki czemu samochód ma nisko położony środek ciężkości, więc prowadzi się stabilnie i dobrze trzyma się drogi nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Wielowahaczowe tylne zawieszenie, rzadko spotykane w tym segmencie, zapewnia płynność prowadzenia i większą stabilność na zakrętach. Podczas pokonywania miejskich nierówności jest jednak dość twarde.

Renault 4

Wiele możliwości

Renault 4 E-Tech ma pięć trybów jazdy: standard, eco, sport oraz snow i all-terrain – specjalne tryby systemu Extended Grip, zwiększające przyczepność na śliskich i nierównych nawierzchniach (np. śnieg, błoto, żwir). Tryb eco ma oczywiście oszczędzać energię w baterii, więc wpływa na dynamikę auta, ale też maksymalną prędkość, ograniczając ją do 115 km/h.

Energię zgromadzoną w baterii pozwala oszczędzać też czterostopniowy system rekuperacji. Steruje się nim za pomocą łopatek przy kierownicy. Kierowca może samodzielnie wybrać siłę hamowania regeneracyjnego – od niemal swobodnego „żeglowania” po wyraźne wytracanie prędkości, które pozwala niemal całkowicie nie używać pedału hamulca.

Nowością w gamie Renault jest funkcja „one pedal”, dostępna od wersji techno. Umożliwia ona płynne zwalnianie i zatrzymanie auta po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia. Wpływa też na odzyskiwanie energii podczas hamowania i pozwala zatrzymać auto bez konieczności użycia hamulca. System automatycznie dezaktywuje się podczas jazdy na wstecznym biegu oraz przy prędkości poniżej 12 km/h. Np. podczas manewrowania na parkingu – dla większej precyzji i płynności.

renault 4

Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra. Szyba z tylu, podobnie jak w Renault 5 jest zamontowana pod kątem, więc w lusterku wstecznym widoczność jest ograniczona. Za to zastosowano dodatkowe okno przy słupku C, które polepsza widoczność z boku. Oczywiście manewrowanie w ciasnych miejscach ułatwia kamera cofania z czujnikami z przodu i z tyłu. Obraz nie jest najlepszy, ale linie pomocnicze pokazują skręt kół.

Wnętrze Renault 4 E-Tech – recykling, styl i pomysłowość

Wnętrze Renault 4 to udane połączenie nostalgicznej duszy klasyka z nowoczesnością. Jest również bliźniaczo podobne do wcześniej pokazanego w Renault 5 – różni się detalami. Tablica rozdzielcza, kierownica, wybierak trybów jazdy – są identyczne. Podobnie też można indywidualnie dostosować jego wygląd poprzez zastosowanie rożnych nakładek. Jednym z takich elementów jest plastikowa podkładka, dostępna w różnych wzorach, którą można przykryć uchwyty na napoje. Twórcy pojazdu postawili nie tylko na oryginalny styl. Ważne były też ekologiczne materiały, modułowość i praktyczne detale, które ułatwiają codzienne użytkowanie.

W Renault 4 może być wyposażone w 10,1-calowy elektroniczny kokpit w wyższych wersjach wyposażenia (np. techno, iconic) lub 7-calowy w wersji podstawowej (evolution). System openR link z usługami Google i nowoczesnym awatarem Reno wspierany jest przez ChatGPT. W konsoli środkowej zamontowano 10-calowy ekran multimediów, za pomocą którego można również zaplanować trasę i zarządzać ładowaniem.

Tapicerki i wykończenia bazują na surowcach z recyklingu – w niektórych wersjach wykorzystano tkaniny powstałe w 100% z przetworzonych butelek PET. Renault szczyci się, że aż 26,4% materiałów we wnętrzu pochodzi z obiegu zamkniętego. Na podłodze, drzwiach czy podsufitce znajdziemy nowoczesne tworzywa z recyklingu, a dywaniki czy okładziny drzwiowe wykończone są recyklowanymi polimerami.

Renault 4
Renault 4 i 5 po latach znowu razem!

Renault 4 E-Tech dostępne jest w trzech głównych wersjach wyposażenia wnętrza:

  • Evolution – jasna tablica rozdzielcza kontrastuje z szarą tapicerką, a subtelne stebnowania w kolorach francuskiej flagi dodają smaku.
  • Techno – hołd dla pierwowzoru i Pierre’a Dreyfusa, który porównał Renault 4 do dżinsów. Tapicerka przypomina klasyczny denim, ze stylizowanymi miedzianymi nitami i pikowaniem w romby. Wzór tkaniny imituje różne strony materiału, tworząc złudzenie tekstylnej różnorodności.
  • Iconic – sportowa elegancja. Boki drzwi i elementy fotela wykończono materiałem w pepitkę – wygląda to bardzo dobrze. Dodatkowo zastosowano żółte przeszycia oraz elementy ze skóry ekologicznej, pozyskanej częściowo z biopochodnych źródeł – niestety nie przypomina ona skóry naturalnej. Dodatkowo w różnych miejscach mamy żółte wstawki z wkomponowaną flagą francuską. Na tablicy rozdzielczej znajduje się laserowo grawerowany, podświetlany napis „Renault 4” – taki sam jak w Renault 5. W sumie całość robi bardzo dobre wrażenie.
renault 4

Pomysłowo i praktycznie

Wnętrze ma sporo pomysłowych funkcji. Wśród nich jest składany fotel pasażera oraz zestaw schowków – m.in. kieszenie na smartfony w oparciach foteli, kieszenie w drzwiach, które mieszczą półlitrowe butelki, uchwyty na butelki i głęboka przestrzeń w tylnej części konsoli środkowej – w której też można schować półlitrową butelkę. Przed pasażerem jest mały zamykany schowek, w którym zmieści się format B5. Łączna pojemność schowków: 23,3 litra.

Z tyłu mogą podróżować trzy osoby. pod warunkiem, że będą średniej postury. Miejsce środkowe ma miękkie siedzisko i dość wygodne oparcie, a podłoga jest płaska. W konsoli środkowej znajdują się dwa gniazda USB C, natomiast w suficie – bliżej bagażnika zamontowano dwie lamki, które zapalamy delikatnym dotknięciem. Takie samo rozwiązanie zastosowano z przodu.

Pod koniec roku będzie dostępna wersja Renault 4 z otwieranym, materiałowym i sterowany elektrycznie dachem Plein Sud. Można go niemal w pełni otworzyć, odsłaniając przestrzeń nad pasażerami z przodu i z tyłu. Dach zapewnia wysokie właściwości akustyczne i szczelność. Wersje z dachem Plein Sud nie mają klasycznej anteny – zintegrowano ją z szybą. Renault zastosowało materiał Smart Cocoon do wyciszenia kabiny od strony akumulatora oraz układ tłumienia wibracji silnika z wykorzystaniem masy ładowarki. Poprawia on komfort jazdy i zmniejsza hałas o 10 dB.

Renault 4

Renault 4 E-Tech oferuje technologie V2L i V2G. Umożliwia ona zasilanie urządzeń z gniazda 220 V oraz oddawania energii do sieci elektrycznej. Systemy Mobilize, w tym aplikacja My Renault, pozwalają planować ładowanie i optymalizować koszty. W ramach ekosystemu użytkownik zyskuje dostęp do ponad 800 tys. stacji ładowania w Europie.

Renault 4 ma 26 asystentów bezpieczeństwa. Dostępna jest m.in. jazda autonomiczna na poziomie 2. Można też skorzystać z wygodnej funkcji „My Safety Switch”, która umożliwia dostosowanie działania systemów do własnych preferencji.

Bagażnik i wnętrze – przestrzeń, która zaskakuje

Bagażnik jest dwupoziomowy, co ułatwia przewożenie kabli, zakupów i sprzętu. Jest on foremny i mieści 420 l. Do dyspozycji są uchwyty do mocowania bagażu, gumy mocujące na ścianach, uchwyty na torby, lampka i gniazdo 12-voltowe. Dzięki składanej tylnej kanapie oraz możliwości złożenia przedniego fotela pasażera maksymalna długość przewożonych przedmiotów może wynosić 2,20 m. Całkowita objętość przestrzeni bagażowej po złożeniu siedzeń to 1334 litry. Niski próg załadunku (61 cm) i szeroko otwierana tylna klapa ułatwiają dostęp nawet z ciężkimi torbami.

Renault 4
Z przodu znajduje się listwa świetlna, która łączy dwa reflektory. Pośrodku jest podświetlane logo Renault.

Renault 4 E-Tech 100% electric – dane techniczne

Masy i wymiary

Wersja 110 kW / 52 kWh90 kW / 40 kWh
Dmc (kg)ok. 2000ok. 1900
Masa własna (kg)<1500<1450
Ładowność (kg)ok. 500ok. 450
Pojemność bagażnika za 2./1. rzędem foteli (l)420 / 1334420 / 1334
Rozstaw osi (mm)26202620
Długość / szerokość / wysokość (mm)4140 / 1800 / 15704140 / 1800 / 1570
Masa całkowita holowanej przyczepy (t)0,750,75
Średnica zawracania (m)10,810,8
Liczba miejsc55
Prześwit (mm)181181

Układ napędowy

Wersja110 kW / 52 kWh90 kW / 40 kWh
Napędprzedniprzedni
Silnikelektrycznyelektryczny
Moc maksymalna (KM / kW)150 / 110120 / 90
Maks. moment obrotowy (Nm)245225
Typ skrzyni biegówjednostopniowajednostopniowa
Prędkość maksymalna* (km/h)150145
Przyspieszenie 0–100 km/h (s)*<8,5ok. 9,5
Średnie zużycie energii WLTP (kWh/100 km)*ok. 15,5ok. 14,5
Pojemność baterii (kWh)52 (NMC)40 (NMC)
Zasięg WLTP (km)do 400powyżej 300
Moc ładowania (kW)AC: 11 / DC: 100AC: 11 / DC: 80

Przeglądy i ceny

Parametr 110 kW / 52 kWh 90 kW / 40 kWh
Przeglądy co 2 lata (przewidywane) co 2 lata (przewidywane)
Cena brutto wersji evolution/techno/
iconic (zł)
od 142 900/151 900/
160 900
od 129 900/brak/brak
     

* dane producenta, przed zakończeniem homologacji

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź