Na 130-lecie transportu Mercedes-Benz Vans tworzy pomost między przeszłością a przyszłością. Prezentuje najstarszy na świecie sprawny furgon dostawczy Benz oraz obecnego eSprintera.

Mercedes-Benz Vans wspomina swoją historię, która rozpoczęła się w 1896 roku. To historia pełna rozwiązań transportowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Pojazdy dostawcze firmy zawsze postrzegane jako solidne i niezawodne narzędzia biznesowe. I tak pozostanie w przyszłości. Symbolem tej wizji jest „BOuLDER” – rzeźba przypominająca głaz, która przynosi pierwszy wgląd w to, jak Mercedes-Benz ponownie unowocześnia vana. Rzeźba o długości 650 cm, wysokości 275 cm i szerokości 250 cm w fascynujący sposób łączy sztukę i kunszt rzemieślniczy. Stanowi też zapowiedź kolejnej generacji Sprintera. Wyfrezowana z litego kawałka materiału, ujawnia pierwsze zarysy, detale i daje wyobrażenie o unikatowym designie nadwozia. Rzeźba daje również pojęcie o wymiarach przyszłego vana Mercedes-Benz.
„Od prawie 130 lat konsekwentnie służymy naszym klientom biznesowym całą naszą wiedzą i doświadczeniem. Ich korzyści i wartość dodana są naszym najwyższym priorytetem. Satysfakcja klienta i innowacyjne rozwiązania są głęboko zakorzenione w naszym korporacyjnym DNA i stanowią fundament naszych pojazdów dostawczych premium”.
Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans
– Następna generacja vanów Mercedes-Benz będzie koncentrować się na innowacyjnych układach napędowych, łączności i zaawansowanych usługach cyfrowych. Funkcjonalność i potrzeby klientów leżą u podstaw naszego rozwoju. Jestem przekonany, że nasz przyszły Sprinter będzie flagowym modelem w swoim segmencie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – Andreas Zygan, szef rozwoju w Mercedes-Benz Vans
Furgon Benz z 1899 r.
Historia sukcesu pojazdów dostawczych Mercedes-Benz rozpoczęła się pod nazwą Benz & Cie. w 1896 roku. Wtedy Carl Benz wynalazł samochód użytkowy. Opracował dwa modele, aby sprostać różnym potrzebom klientów. Pierwszy to furgon dostawczy Benz jako „powóz z zamkniętym nadwoziem”. Drugi to natomiast pojazd łączący funkcje samochodu dostawczego i osobowego Benz jako „mały powóz stangreta z odłączanym nadwoziem”. Dzięki odłączanemu nadwoziu można go było przekształcić w dwumiejscowy samochód osobowy, co czyniło go szczególnie wszechstronnym. Był to w efekcie pierwszy pojazd wielofunkcyjny.
Oba modele napędzane zamontowanym z tyłu, jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem o pojemności skokowej 2,7 litra w furgonie dostawczym i 1 litra w pojeździe wielofunkcyjnym. Ładowność 300 kilogramów (plus kierowca) wystarczała do transportu w obrębie centrum miasta. Moc wyjściowa od 2,75 do 6 KM pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 15-20 km/h przy pełnym obciążeniu. Nowe pojazdy były zatem szybsze niż dwukonny powóz i mogły przewozić około trzy razy więcej ładunku. Tak narodził się nowy segment rynku, a Carl Benz udowodnił, że jest wizjonerem i wynalazcą. 5 grudnia 1896 roku firma z Mannheim przekazała pierwszy egzemplarz furgonu dostawczego domowi towarowemu Du Bon Marché w Paryżu za cenę sprzedaży 4500 marek.


Obecnie najstarszym sprawnym pojazdem dostawczym jest wielofunkcyjny pojazd Benz z 1899 roku z kolekcji Mercedes-Benz Classic. Pieczołowicie odrestaurowany i przebudowany z okazji obchodów 130-lecia transportu. To model zbudowany przez firmę Hewetson’s Ltd., oficjalnego przedstawiciela Benz w Wielkiej Brytanii. Znany jako Ideal Van.




30 lat Sprintera
Około 100 lat po wynalezieniu samochodu dostawczego, Mercedes-Benz Vans ponownie zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych, wprowadzając na rynek Sprintera. Firma wypełniła lukę między samochodami osobowymi a ciężarówkami. W ciągu trzech dekad wyprodukowano egzemplarze w różnych wariantach, przeznaczonych do różnych celów. Sprinter jest niezawodnym partnerem dla szerokiej gamy branż na całym świecie. W 2024 roku 77% klientów w Europie ponownie wybrało ten właśnie model.
Sprinter przyszłości
Nadchodząca generacja pojazdów dostawczych będzie kontynuować tradycję Sprintera, ale też zdefiniuje segment vanów przyszłości.

Nowa architektura pojazdów stanowi podstawę wszystkich nowo opracowywanych średnich i dużych vanów Mercedes-Benz. Umożliwia to rozróżnienie między przestronnymi limuzynami przeznaczonymi do użytku prywatnego (VLE i VLS), a pojazdami dostawczymi segmentu premium, przeznaczonymi do użytku komercyjnego. Od 2026 roku modele Van Electric Architecture (VAN.EA) wprowadzone będą dla klientów indywidualnych. Na rynku zadebiutuje VLE, później pojawią się elektryczne pojazdy użytkowe. Najnowocześniejsze vany z silnikami spalinowymi uzupełnią przyszłą ofertę samochodów do użytku prywatnego i komercyjnego.



Przyszły Sprinter będzie dostępny z różnymi układami napędowymi, w licznych wariantach długości, rozstawu osi i masy. Jest on zatem produkowany na wymiar i adaptowany dla danej branży. Od usług kurierskich przez pojazdy chłodnicze, serwisowe, karetki pogotowia, budowlane i służące do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, aż po kampery.
Aktualizacje bezprzewodowe na wiele lat
Następna generacja vanów wyznaczy też nowe standardy w zakresie łączności i oprogramowania. Działanie w całości na firmowym systemie operacyjnym Mercedes-Benz (MB.OS). Dzięki temu staną się najinteligentniejszymi pojazdami dostawczymi Mercedes-Benz w historii. Integracja architektury chip-to-cloud z pojazdem umożliwia sterowanie wszystkimi funkcjami. Od informacyjno-rozrywkowych i komfortu po ładowanie. To także nowe możliwości zapewniające więcej łączności. Cyfrowe dodatki, takie jak Mercedes-Benz Van Uptime Monitor lub nawigacja dla przyczep i pojazdów ponadgabarytowych, sprawiają, że eksploatacja i serwis są jeszcze bardziej wydajne.
Dzięki MB.OS każdy samochód dostawczy jest wyposażony w wydajny komputer połączony z inteligentną chmurą Mercedes-Benz. Umożliwi to bezprzewodową aktualizację całego oprogramowania pojazdu. Każdy van będzie na bieżąco aktualizowany przez wiele lat – podobnie jak smartfon. MB.OS oferuje elastyczność, bezproblemową integrację treści od zewnętrznych dostawców. Dzięki temu klienci biznesowi mogą korzystać z własnych aplikacji i niezbędnych narzędzi na jednostce głównej. Typowy interfejs użytkownika Mercedes-Benz pozostaje niezmieniony – zapewniając znane i cenione funkcje.













