wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościMarco Polo skończył 40 lat

Marco Polo skończył 40 lat

Kempingowy Mercedes-Benz Marco Polo jest produkowany od 1984 roku. W tym czasie zaprezentowano cztery generacje.

Pierwszy Mercedes-Benz Marco Polo miał premierę w 1984 roku. Za bazę posłużył dostawczy T1 nazywany od miejsca produkcji „Bremer”, a w Polsce bardziej swojsko „kaczka”, od kształtu kabiny.

Nowy model nosił imię weneckiego kupca i podróżnika, który w drugiej połowie XIII wieku wyprawiał się między innymi do Indii, Mongolii i Chin. Nawiasem mówiąc w tym roku przypada 770 rocznica urodzin słynnego podróżnika, który przemierzył od początku do końca jedwabny szlak.

Pierwszy z mniejszych

W latach osiemdziesiątych pierwszy Marco Polo był jednym z pionierskich, stosunkowo małych i poręcznych kamperów. Nosił się w „podróżniczych” beżach, miał beżowy lakier Bahama i beżowo-brązowe wnętrze, bardzo wtedy modne. Pierwszy Marco Polo miał wysokość całkowitą 2,97 m. W 1988 roku przeszedł lifting.

Zarys budowy części mieszkalnej Marco Polo pozostał niezmieniony do dziś. Tworzy go łóżko dachowe, kanapę zmieniana w łóżko z tyłu, obrotowe fotele kierowcy i pasażera, aneks kuchenny ze zlewem, kuchenką i lodówkąoraz szafki i moduły z szufladami.

Przesiadka do do Vito

W 1996 roku zmniejszenie wysokości do niecałych dwóch metrów i wprowadzenie podnoszonego dachu sprawiło, że druga generacja Marco Polo na podwoziu Vito łatwiej mieściła się w typowych garażach. Jednocześnie wnętrze zyskało na funkcjonalności: kanapę z tyłu zamontowano na prowadnicach i można ją było przesuwać. Szafy wyposażono w praktyczne rolety zamiast drzwiczek. Stół można było schować w panelu przesuwanych drzwi, a przechodzenie z przodu do tylnej części nadwozia ułatwiał nożny hamulec postojowy. Model przeszedł lifting w roku 1999.

Marco Polo

Od 2003 roku Marco Polo bazował na Viano. Miał elektrycznie podnoszony dach, wygodne łóżko dachowe z punktowo rozmieszczonymi elastycznymi sprężynami, nagrodzone znakiem jakości „Aktion Gesunder Rücken” za konstrukcję przyjazną dla pleców oraz kanapę z elektrycznie składanymi oparciami i elektropneumatycznym systemem regulacji poziomu napompowania poduszek bocznych i siedziska. W 2010 roku i tę wersję poddano liftingowi.

W końcu klasa V

Od 2015 roku aż do dziś Marco Polo powstaje na bazie Klasy V. Czwarta generacja kampera Mercedesa-Benza prezentuje się w środku jak wygodny salonik. Do najbardziej atrakcyjnych elementów należy, obecne już wcześniej, jachtowe wykończenie podłogi, a także nastrojowe oświetlenie wnętrza LED, w tym opcjonalne oświetlenie otoczenia oraz szeroki wybór wysokiej jakości dekoracyjnych elementów wykończeniowych i tapicerki. Od liftingu w 2019 r. i po kolejnych modernizacjach Marco Polo oferuje również innowacyjny system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) i zaawansowaną jednostkę sterującą funkcjami nadwozia kempingowego MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control), która przekształca pojazd w inteligentny dom dla podróżników i cyfrowych nomadów.

Marco Polo

Nowa Klasa V Marco Polo, która została zaprezentowana latem 2023 roku i w tym roku będzie mieć premierę rynkową, rozwija wcześniejsze pomysły. Ulepszono wystrój wnętrza, a także systemy MBUX i MBAC, które oferują teraz nowe funkcje, takie jak inteligentne sterowanie poziomem zawieszenia AIRMATIC w trybie kampera. Nowy model pozwala zatem na niezrównane wrażenia z przygód glampingowych. „Glamping” powstał z połączenia słów „glamour” i „camping”, co ma oznaczać kempingowanie w wielkim stylu, obcowanie z naturą bez porzucania luksusu.

W przyszłości Mercedes planuje budować kampery z użyciem elektrycznej architektury VAN.EA przeznaczonej dla samochodów na baterie. W produkcji będzie od 2026 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź