Firma Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH (FES) wykorzystywać będzie osiem ciężarówek eEconic do odbioru odpadów komunalnych z domów w regionie Ren-Men.
Przez kilka miesięcy frankfurckie przedsiębiorstwo FES miało możliwość testowania przedseryjnego egzemplarza eEconica. Po okresie udanej eksploatacji praktycznej we Frankfurcie przekazano pierwsze uroczyście sześć z łącznie ośmiu zamówionych egzemplarzy seryjnego eEconica. FES to największe przedsiębiorstwo gospodarki odpadami w regionie Ren-Men. Spółka należy w 51% do Frankfurtu i w 49% do firmy Remondis. Elektryczny eEconic został po raz pierwszy zaprezentowany w maju 2022 roku na targach IFAT i wszedł do produkcji seryjnej w drugiej połowie 2022 r.
Dawka zaufania
– Pozytywne wrażenia z eksploatacji pojazdu przedseryjnego oraz spora dawka zaufania, wynikająca z wieloletnich, solidnych relacji biznesowych, zachęciły nas, jako przedsiębiorstwo specjalizujące się w zrównoważonej gospodarce odpadami, do włączenia seryjnej wersji eEconica do naszej floty pojazdów. Pojazd ten doskonale wpisuje się w nasze wymogi operacyjne, jak również w nasz system ładowania, w którym śmieciarki ładowane są w bazie: energią elektryczną wytwarzaną przez zasilaną odpadami elektrociepłownię. W przyszłości będziemy nadal stawiać na strategiczne partnerstwo z firmą Daimler Truck – powiedział Dirk Remmert, dyrektor zarządzający FES.
Econic jest dobrze znany przedsiębiorstwom komunalnym. Wprowadzając wersję elektryczną, producent zapoczątkował nową erę dla tego typoszeregu. Bateryjny eEconic ma dopuszczalną masę całkowitą 27 ton, a napędza go oś elektryczna z dwoma, zintegrowanymi z nią silnikami elektrycznymi i dwustopniową przekładnią. Szczytowa moc silników wynosi 400, a ciągła 330 kW, czyli odpowiednio 544 i 449 KM.
Prąd ze śmieci
Akumulatory eEconica składają się z trzech pakietów. Każdy z nich ma zainstalowaną pojemność 112 kWh i użyteczną ok. 97 kWh. W pracy jednozmianowej elektryczna ciężarówka może bez dodatkowego ładowania, obsłużyć większość tras zbiórki odpadów typowych dla spalinowego Econica. Wiele energii odzyskuje się dzięki rekuperacji. Sprzyjają jej warunki pracy pojazdu z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem. Montowany standardowo w eEconicu interaktywny kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) stale informuje m.in. o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów.
Ciężarówkę można ładować z mocą do 160 kW. Przy ładowaniu prądem stałym o natężeniu 400 A uzupełnienie energii w trzech pakietach akumulatorowych z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę . W bazie FES pracują ładowarki firmy ABB. Niezbędna energia elektryczna jest wytwarzana w ramach grupy przedsiębiorstw. W tym celu w zasilanej odpadami elektrociepłowni w Heddernheim spala się odpady z Frankfurtu i okolicznych powiatów Hochtaunus i Maintaunus. Spalarnia należy w równych częściach do FES i frankfurckiego dostawcy energii Mainova.
Zabudowa też elektryczna
eEconic ma cechy konwencjonalnego Econica, w tym nisko umieszczony fotel kierowcy i bogate przeszklenie kabiny. Podgrzewanie przedniej szyby Thermocontrol przeciwdziała jej zaparowaniu. Ponadto szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza od słońca.
Elektryczny układ napędowy ułatwił uzyskanie płaskiej podłogi kabiny, co jest wygodne, gdy kierowca chce przejść w poprzek i wysiąść od strony chodnika, gdzie są drzwi składane „typu autobusowego”. Wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. asystenta martwego pola S1R, zwiększającego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo, oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Do tego dochodzi standardowo i zgodnie z przepisami prawa zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), zwiększający słyszalność pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów.
Wszystkie osiem eEconiców eksploatowanych przez FES wyposażonych jest w zabudowy Zöller Medium X4 22,5 Clean Drive. Zabudowa Clean Drive została zaprojektowana specjalnie do montażu w ciężarówkach elektrycznych i jest wyposażona w przyłącze wysokiego napięcia. Ładownia ma pojemność 22,3 m sześć. i jest napędzana elektrohydraulicznie.