poniedziałek, 13 października, 2025
Strona głównaAktualnościRozwój e-commerce służy polskim przedsiębiorcom

Rozwój e-commerce służy polskim przedsiębiorcom

Rozwój e-commerce i AI to wiodące tematy roku 2025. Takie wnioski płyną z zaprezentowanej właśnie pierwszej, biznesowej edycji raportu E-commerce Trends 2025. Raport zaprezentowało DHL eCommerce. Najważniejsze, że polskie firmy radzą sobie doskonale.

Polskie firmy wykorzystują zarówno innowacje technologiczne, możliwości handlu międzynarodowego, a także sprzedaż wielokanałową. Opracowanie powstało na bazie badania 4050 firm z 19 rynków w Europie, obu Amerykach oraz regionie Azji i Pacyfiku. W raporcie szczegółowo omówiono wiele aspektów funkcjonowania branży e-commerce, a wśród najważniejszych wniosków znalazły się m. in:

  • Coraz szybsza adopcja rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI): prawie połowa firm integruje AI w swoich operacjach, w Polsce 39% badanych deklaruje jej wykorzystanie.
  • Social commerce rośnie w siłę: 87% firm jest obecnych w mediach społecznościowych, z Tik Tokiem i Instagramem na czele. Polscy przedsiębiorcy deklarują wykorzystanie platform społecznościowych na tym samym poziomie.
  • Rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju: 85% firm uważa go za ważny aspekt działalności – wielu sprzedawców ogranicza użycie plastiku, zajmuje się odsprzedażą (reselling) i przechodzi na model cyrkularny. Polskie firmy również w czołówce – 80% badanych deklaruje, że zrównoważony rozwój jest istotny w ich działalności.

Nasz raport pokazuje jak ewoluuje e-commerce: od personalizacji napędzanej sztuczną inteligencją i social commerce po wzrost znaczenia handlu transgranicznego oraz zrównoważonego rozwoju. Nie chodzi tu tylko o trendy – zauważamy potężne procesy transformacyjne, które mają swoje odzwierciedlenie zarówno na lokalnym, jak i globalnym poziomie” – powiedział Pablo Ciano, CEO DHL eCommerce. „Widzimy, że firmy skalują się szybciej, sprzedają mądrzej i priorytetyzują zrównoważony rozwój jak nigdy dotąd, a DHL, jako dostawca usług logistycznych, jest integralną częścią tych procesów” – podsumował Pablo Ciano.

Polskie firmy potrafią wykorzystać moment

W ramach pierwszej edycji raportu DHL eCommerce Trends 2025 Business Edit zbadano 300 firm z branży e-commerce z Polski. Polscy przedsiębiorcy bardzo sprawnie posługują się możliwościami jakie dają im różne platformy sprzedażowe. 32% z nich deklaruje prowadzenie działalności na dwóch, 27% na trzech, a 29% na czterech i więcej marketplace’ach.

Z naszego badania wyłania się bardzo ciekawy obraz polskiego biznesu e-commerce: firmy prowadzą działalność handlową praktycznie na całym świecie, wykorzystując różne platformy, a także są obeznane z najnowszymi trendami i innowacjami. To przedsiębiorcy, którzy rozumieją cyfrowy świat, prowadzą dialog ze swoimi klientami w social mediach i potrafią wykorzystać potencjał usług logistycznych” – powiedziała
Agnieszka Świerszcz, CEO DHL eCommerce Polska.

Rozwój e-commerce czyli sprzedaż bez granic

Po pierwsze logistyka. 96% sprzedawców detalicznych twierdzi, że ich oferta logistyczna jest kluczowa dla finalizacji transakcji (w Polsce 97%). 86% uważa, że bezpłatna dostawa i zwroty pozytywnie wpływają na sprzedaż. Polscy przedsiębiorcy ufają temu rozwiązaniu w większym zakresie, aż 89% respondentów potwierdziło tę tezę. Co więcej, coraz ważniejsze dla polskich firm e-commerce są usługi subskrypcyjne, które zmieniają dotychczasową lojalność klientów. W skali globalnej 52% firm oferuje subskrypcje produktów, a w Polsce 41% firm deklaruje wykorzystanie tego typu modelu współpracy. Na świecie 14% przedsiębiorstw oferuje subskrypcje na dostawę i zwroty, w Polsce na razie tylko 11%.

Polskie firmy e-commerce są aktywne w handlu międzynarodowym. 61% zbadanych podmiotów realizuje część swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych. W tym aspekcie Polska goni średnią światową, która wynosi 64%. Globalne rynki stają się naturalną alternatywą i pozwalają na dalszy dynamiczny rozwój biznesów. 67% badanych podmiotów z Polski zadeklarowało eksport produktów do Niemiec, 42% do Francji, 31% do Wielkiej Brytanii, 30% do Czech, a 24% do USA. DHL eCommerce Polska wspiera polskie firmy w ekspansji międzynarodowej. W ostatnim czasie uruchomiło nową funkcjonalność w aplikacji Mój DHL. Użytkownicy mogą wysłać paczkę zarówno do Polski, jak i 27 innych krajów europejskich bez konieczności drukowania etykiet. Dzięki temu można bardzo łatwo nadać przesyłkę do ponad 150 000 punktów i automatów DHL w całej Europie.

Punkty odbioru przesyłek poza domem to must-have. Punkty odbioru przesyłek poza domem są niezbędne dla dużych firm i praktyczne dla mniejszych podmiotów. 96% dużych i średnich sprzedawców internetowych twierdzi, że mają one kluczowe znaczenie dla zwiększania sprzedaży i powtórnych zakupów. 53% jednoosobowych przedsiębiorców polega na nich w największym stopniu przy wysyłaniu paczek. Dlatego DHL eCommerce stale rozwija swoją sieć w Polsce, która obejmuje obecnie ponad 7000 automatów DHL BOX oraz 16000 punktów DHL POP.

Cyfrowa transformacja trwa

Polska należy do najbardziej zaawansowanych krajów, jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych rozwiązań płatniczych. 45% polskich firm oferuje już BNPL (ang. „buy now, pay later”). To czyni nasz kraj wiceliderem tej formy płatności w UE, za Holandią (48%). Na świecie wyprzedzają nas tylko Australia (56%), Malezja (54%) czy Indie (50%).

Nowa generacja wchodzi do gry. W globalnym ujęciu pokolenia Gen Z i Millennialsi dominują w cotygodniowych zakupach online. Sprzedawcy zauważają, że Gen Alpha staje się nowym i istotnym czynnikiem wpływającym na zakupy w gospodarstwach domowych. Polska nie odbiega tu od uśrednionych wyników globalnych.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź