czwartek, 14 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościPolski e-commerce jednym z najszybciej rosnących w Europie

Polski e-commerce jednym z najszybciej rosnących w Europie

Polski e-commerce należy do grona j rosnących w Europie. Tak wynika z najnowszego raportu ECDB „eCommerce in Europe 2025”. Jeżeli nic się nie zmieni, do 2028 roku wartość polskiego rynku e-commerce ma rosnąć średnio o 9,6% rocznie. To plasuje Polskę na 7. miejscu w Europie pod względem wysokości dynamiki.

Dla porównania wiele krajów Europy Zachodniej rozwija się wolniej, z tempem bliższym 4-5%. Eksperci Fulfilio wskazują, że głównym motorem tego wzrostu będą zarówno lokalne sklepy internetowe, jak i ekspansja chińskich gigantów e-commerce.

Jesteśmy w czołówce handlu internetowego

– E-commerce w Polsce przeszedł w ostatnich latach spektakularny etap szybkiego, dwucyfrowego wzrostu. Obecnie wchodzimy w fazę dojrzałości, w której tempo będzie bardziej stabilne, ale nadal wyraźnie powyżej średniej dla wielu krajów europejskich. To będzie jeden z największych wzrostów na kontynencie, napędzany zarówno przez dynamicznie rozwijające się polskie sklepy internetowe, jak i ekspansję chińskich platform. W przypadku pierwszych będziemy mogli liczyć częściej na wysoką jakość produktów, w przypadku drugich Polacy z pewnością kupią wiele rzeczy taniej – komentuje Arkadiusz Filipowski, prezes Fulfilio, firmy specjalizującej się w logistyce dla e-commerce.

Z raportu międzynarodowej platformy analitycznej ECDB „eCommerce w Europe 2025” wynika, że do 2028 roku europejska wartość rynku e-commerce ma wzrosnąć o 27%. Oznacza to wzrost z 709 mld USD w 2024 roku do 901 mld USD w 2028. Jednak to nie najwięksi gracze, a rynki rozwijające się takie jak między innymi Polska mają odpowiadać za największą część tego przyrostu.

Największy średnioroczny wzrost e-commerce w Europie w latach 2024–2028 prognozowany jest w Gruzji (15,8%), Bułgarii (13,6%) i na Malcie (11,3%). Wysoką dynamikę mają osiągnąć także Grecja, Hiszpania, Irlandia i Polska. Ta ostatnia ze średniorocznym wzrostem na poziomie 9,6% zajmuje siódmą pozycję na kontynencie. Za nią plasują się m.in. Białoruś, Turcja i Portugalia.

Polski e-commerce rozproszony i rozwojowy

Arkadiusz Filipowski wyjaśnia, dlaczego e-commerce ma u nas dobrą przyszłość. Rzecz tkwi w rosnącej sile nabywczej konsumentów, dalszej cyfryzacji zakupów, ekspansji chińskich marketplace’ów (Temu, Shein) oraz rozwoju infrastruktury logistycznej w Polsce. To wszystko razem sprawia, że e-commerce w naszym kraju ma przed sobą kilka bardzo dobrych lat. Do tego dochodzą zmiany w oczekiwaniach konsumenckich jak rosnąca popularność szybkich dostaw „same-day/next-day”, automatyzacja procesów magazynowych oraz rozwój kanałów omnichannel. Wszystko to będzie kształtować konkurencyjność polskiego e-commerce w najbliższych latach.

Najpopularniejszą kategorią zakupową w Europie pozostaje moda z przychodami rzędu 149 mld USD w 2024 roku. Wysokie udziały mają również AGD i elektronika (145 mld USD), artykuły związane z hobby (145 mld USD), żywność i napoje (72 mld USD) i wyposażenie domu (70 mld USD)

Prezezs Fulfilio zauważa, że podobne preferencje obserwujemy także w Polsce. Polski rynek jest nadal stosunkowo rozproszony, nie zdominowały go jeszcze największe platformy, co stwarza dobre warunki dla rozwoju mniejszych i średnich e-commerców. W krajach takich jak Włochy czy Hiszpania, top 5 sklepów odpowiada już za ponad 40% sprzedaży online.

W ujęciu globalnym Europa rozwija się wolniej niż inne regiony. ECDB prognozuje, że wzrost e-commerce w Europie wyniesie 27% w latach 2024–2028. Tymczasem Azja wzrośnie o 43%, a Ameryki o 36%. Najwięksi światowi gracze, tacy jak Amazon, JD.com, Pinduoduo czy Shein, generują przychody porównywalne z PKB średnich europejskich państw. Pomimo relatywnie niższego tempa wzrostu, Europa pozostaje ważnym rynkiem pod względem innowacyjności, jakości obsługi klienta oraz rozwiniętej infrastruktury dostaw.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź