„Tour d’Europe” to projekt zrealizowany w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. W trakcie jego trwania samochody osobowe i ciężarowe zasilane odnawialnymi paliwami ciekłymi pokonały 77 500 kilometrów w 16 krajach. W 84% przebiegu trasy korzystały z paliw w 100% odnawialnych. Wyniki pokazują, że pozwoliło to na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 67%. Projekt ten udowadnia istotny potencjał paliw odnawialnych w procesie dekarbonizacji transportu.
Pokonanie 77 500 kilometrów to rzeczywisty dowód na to, że paliwa te zapewniają znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) i powinny stanowić integralny element działań Unii Europejskiej na rzecz dekarbonizacji transportu.
„Tour d’Europe” – trzy miesiące obserwacji
Oszczędności emisji GHG w ramach projektu „Tour d’Europe” potwierdzono przy użyciu narzędzia cyfrowego „Digital Fuel Twin” (DFT). Umożliwia ono weryfikację zastosowania paliw odnawialnych oraz powiązanych redukcji emisji CO₂.
Zebrane dane przeanalizował Uniwersytet Techniczny w Darmstadt oraz Instytut Technologii w Karlsruhe. Następnie podsumowano je w raporcie, w którym stwierdzono, że paliwa odnawialne mają „prosty i realny potencjał redukcji emisji CO2 już dziś, przy rzeczywistej i weryfikowalnej redukcji emisji CO2 nawet o 77% w całym cyklu życia (well-to-wheel – od źródła do koła)„. Raport ponadto jasno stwierdza, że podejście UE powinno być otwarte pod względem technologicznym i lepiej wykorzystywać paliwa odnawialne. Są one bowiem już teraz dostępne w całej Europie. Ponadto są w pełni kompatybilne z dzisiejszą technologią pojazdów oraz infrastrukturą do tankowania.
Czym tankowano pojazdy?
Pojazdy – 11 samochodów osobowych i 5 pojazdów ciężarowych – przejechały 77 500 km pięcioma różnymi trasami w całej Europie. Zatankowano je 289 razy szeroką gamą paliw odnawialnych. Były to: HVO i B100 do silników wysokoprężnych, E85 i benzyna odnawialna do silników benzynowych i hybrydowych, BioLNG do pojazdów ciężarowych napędzanych paliwami gazowymi. Gdy nie było dostępne paliwo w 100% odnawialne, stosowano różne mieszanki.
Raport jasno pokazuje, że paliwa odnawialne oferują elastyczną, dostępną już dziś i otwartą technologicznie ścieżkę do dekarbonizacji transportu drogowego. Stanowi uzupełnienie dla takich rozwiązań jak elektryfikacja czy wodór. Partnerzy projektu „Tour d’Europe” są zgodni co do jednego: paliwa odnawialne mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych. Już dziś pozwalają na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w istniejących pojazdach. Pozostaną ważnym elementem napędzającym nowe pojazdy oraz zrównoważony transport w przyszłości.