Amazon kupuje elektryczne ciężarówki i nie są to symboliczne liczby. Firma jeszcze nigdy nie zamówiła tylu ciężarówek elektrycznych, ale podpisana umowa również dla Mercedes-Benz Trucks jest to ponadprzeciętna. Pojazdy zasilą flotę Amazona w roku 2025 i będą jeździć w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Łącznie każdego roku przewiozą ponad 350 milionów paczek.
Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym ruszą w trasy o dużym przebiegu, które tworzą sieć Amazon Middle Mile. Będą transportować kontenery ładunkowe do i z centrów realizacji, centrów sortowania i stacji dostawczych Amazon. Dzięki ponad 140 ciężarówkom w Wielkiej Brytanii i ponad 50 w Niemczech pojazdy bezemisyjne przewiozą prawdopodobnie ponad 350 milionów paczek bez emisji spalin. Zamówienie poprzedzają testy praktyczne prototypu eActrosa 600 w jednym z centrów logistycznych Amazon w Niemczech.
Amazon kupuje, wszyscy zadowoleni
Karin Rådström, prezes zarządu Daimler Truck AG, podkreśla: „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Amazon, pionier transformacji w kierunku napędów alternatywnych, wybrał eActrosa 600, który zmienia zasady zrównoważonego transportu”.

Stina Fagerman, szefowa marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks, dodaje: „Amazon jest dla nas ważnym klientem na drodze do transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Już przed rozpoczęciem produkcji seryjnej Amazon przetestował prototyp eActrosa 600 zbliżony do seryjnego. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z tego dużego zamówienia na eActrosa 600.”

Andreas Marschner, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju globalnego
w Amazon, powiedział: „Zamówienie ponad 200 eActrosów 600 podkreśla nasze zobowiązanie do bycia liderem w elektryfikacji naszej sieci transportowej w Europie. Jest to największe dotychczasowe zamówienie na ciężkie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym Amazon na świecie i jest to ważny krok w realizacji naszego zobowiązania Climate Pledge do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich naszych działaniach do 2040 roku.”
eActros 600, czyli co?
Typoszereg 600 wiąże się z wysoką pojemnością akumulatora wynoszącą ponad 600 kilowatogodzin. Do tego nowo opracowana, szczególnie wydajna oś napędowa Electric Drive. Wszystko to umożliwia ciężarówce elektrycznej osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg można osiągnąć w bardzo realistycznych i praktycznych warunkach przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton. Można ją znacznie przekroczyć w zależności od stylu jazdy i trasy. Mercedes eActros 600 pokonuje nawet ponad 1000 kilometrów dziennie. Ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw w jeździe (również bez ładowania megawatowego) jest możliwe, o ile dostępne są opcje ładowania. Oprócz ładowania CCS o mocy do 400 kW eActros 600 umożliwi również ładowanie megawatowe.
Od strony wizualnej ciężarówka charakteryzuje się całkowicie nowym, minimalistycznym designem z czystymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Pod względem rentowności dla operatorów flot elektryczna pojazd wyznacza nowe standardy. W dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego. Podstawą koncepcji akumulatorowego transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks jest oferowanie klientom kompleksowego rozwiązania transportowego. Obejmuje ono technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi pod nową marką TruckCharge.
Elektryczny model flagowy Mercedes-Benz Trucks już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych. W eksploatacji klienta i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, 15 000 kilometrów w pełni elektrycznej podróży przez łącznie 22 kraje o masie całkowitej zestawu 40 ton. Ponadto eActros został „International Truck of the Year 2025”. Nagroda jest najważniejszą nagrodą w branży. Jest przyznawana co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 dziennikarzy ds. pojazdów użytkowych z Europy. Elektryczny eActros 600 jest produkowany seryjnie w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth am Rhein od końca 2024 roku.