Ekopol Górnośląski Holding SA zawarł umowę ze spółką BP Europa SE. Dzięki umowie będzie mógł oferować syntetyczny, odnawialny olej napędowy BP HVO100. Śląska spółka będzie miała możliwość stworzenia największej w Polsce sieci dystrybucyjnej HVO100 opartej o mikrostacje. Sprzedaż będzie możliwa jak tylko zostaną spełnione wszelkie wymogi związane z obowiązującymi przepisami.
– To oferta zarówno dla naszych aktualnych klientów, jak i tych, którzy dopiero rozważają inwestycję we własny punkt tankowania, czyli właśnie mikrostację paliw, która mogłaby zaopatrywać w paliwo ich pojazdy. W naszej ogólnopolskiej sieci funkcjonuje już 350 technologii mikrostacje.pl. Korzysta z nich ponad 21 000 różnego rodzaju pojazdów i maszyn. – powiedział Sebastian Pyka, wiceprezes zarządu spółki Ekopol Górnośląski.
Sebastian Pyka zaznaczył, że widzi potencjał i możliwości, aby obok już dziś dostarczanych klientom zbiorników na olej napędowy i AdBlue pojawił się także zbiornik na ekologicznego diesla.
Bez konieczności modyfikacji silnika
Ekologiczny olej napędowy jest produkowany z tłuszczów i olejów roślinnych w procesie jego hydrokrakingu lub uwodornienia. W porównaniu z klasycznym dieslem nie tylko pozwala na zredukowanie emisji dwutlenku węgla, ale także zmniejsza emisję cząstek stałych i tlenków azotu. Stosowanie tego paliwa nie wymaga modernizacji silników wysokoprężnych. A z kolei coraz bardziej wymagające cele klimatyczne w Unii Europejskiej, także w obszarze transportu powodują, że rośnie popyt na ten odnawialny olej napędowy.
Już teraz są firmy, które stosują to paliwo, bo chcą się wyróżnić na tle konkurencji redukując swój ślad węglowy. Przykładem takiego działania jest m.in. firma Action, która poinformowała, że 150 ciężarówek obsługujących jej centra dystrybucyjne będzie zasilane paliwem HVO100. Ma to pomóc w ograniczeniu negatywnego wpływu firmy na środowisko.
Na hydrorafinowany olej roślinny w procesie dekarbonizacji mocno stawia Schenker Åkeri. Z tego widać, iż zmiany na rynku paliw zachodzą niezwykle dynamicznie. To sprawia, że współpraca operujących na nim podmiotów jest absolutnie naturalnym rozwiązaniem.
Czas na Polskę
Według informacji dostępnych w mediach branżowych Volvo Trucks informował, że jego silniki są certyfikowane do pracy na tym paliwie. Podobnie jest w przypadku pojazdów Scanii z silnikami spełniającymi normy Euro 5 i 6. Z kolei DAF nie tylko potwierdza, że można stosować to paliwo, ale także dopuszcza mieszanie go ze zwykłym dieslem.
Warto dodać, że ubiegłym roku Toyota poinformowała o rozpoczęciu produkcji modeli Land Cruiser i Hilux w wersji europejskiej, których silniki wysokoprężne są kompatybilne z paliwem HVO100 wytwarzanym ze źródeł odnawialnych. Toyota zdecydowała się na taki ruch, bo z technicznego punktu widzenia paliwo HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych. Charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową (c80) niż standardowy olej napędowy. Według prognoz produkcja HVO100 wzrośnie do ok. 15,5 miliona ton w 2030 r.
Z kolei w Polsce HVO do tej pory pojawiało się jedynie w rządowych dokumentach. Tych, które opisywały politykę biopaliwową, jako potencjalne narzędzie realizacji celów z zakresie „zazieleniania” transportu. Nie stworzono jednak ram prawnych, które umożliwiałby bezproblemowe wprowadzenie biopaliwa opartego ma hydrorafinowanym oleju roślinnego do obrotu.
Spółka BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu jest obecna w Polsce od ponad 30 lat. Znajduje się w rankingu 500 największych przedsiębiorstw w Polsce. Z kolei Ekopol Górnośląski Holding SA jest liderem w zakresie wdrażania dla klientów biznesowych nowoczesnych technologii służących do zarządzania gospodarką paliwową w ramach autorskiej technologii Mikrostacje.pl.