MTD Skuratowicz wygrywa europejski konkurs ESTA Awards of Excellence 2023 na najbardziej spektakularny transport powyżej 120 t. Nagrodzony został transport elementów maszyny TBM, realizowany pod koniec ub. roku.
To już druga nagroda tego przewoźnika, pierwszą otrzymał w 2017 r. również w kategorii „Transport powyżej 120 t” za przewóz reaktora w Białorusi. Warto też dodać, że rok później, nagrodę ESTA Awards of Excellence 2018 otrzymała firma Ol-Trans za transport 26-metrowej choinki do Watykanu.
Już prawie pół wieku
Konkurs ESTA Awards of Excellence organizowany od 1976 r, to najbardziej prestiżowy konkurs w branży transportu ciężkiego w całej Europie. Jest niejako uhonorowaniem trudu, jaki firmy włożyły w realizację transportu gigantycznych ładunków nienormatywnych i spektakularnych projektów dźwigowych.
Tegoroczna gala odbyła się 20 kwietnia br. w Noordwijk aan Zee w Holandii. Wyróżnienia przyznane zostały w 10 kategoriach: połączone techniki transportowe, zadanie transportowe do i powyżej 120 t, praca przy użyciu teleskopowego żurawia samojezdnego poniżej i powyżej 120 t, rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo w transporcie ponadnormatywnym, innowacja – z myślą o użytkowniku końcowym, praca przy użyciu żurawia z wysięgnikiem kratowym, innowacja – w odniesieniu do producentów sprzętu oraz praca przy użyciu samojezdnej platformy modułowej.
OSPTN: zwycięzcy wśród nas
Polskim odpowiednikiem jest konkurs Giganci Transportu organizowany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN).
– Jestem dumny, że firma MTD Skuratowicz zrzeszona w stowarzyszeniu OSPTN po raz kolejny wygrała ze światowymi potentatami, m.in. z Allelys i potwierdziła tylko, że potrafimy realizować transporty na najwyższym, europejskim poziomie. Druga firma nominowana w tym roku, Silvasti z oddziałem w Polsce, również jest członkiem naszego stowarzyszenia, co tylko daje nam dalszą motywację do pracy – mówi Łukasz Chwalczuk, prezes OSPTN. – Chciałbym też podziękować wszystkim zaangażowanym w ten projekt, a w szczególności Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i jej oddziałom oraz Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego za świetną organizację i dbałość o szczegóły w zakresie procedur i bezpieczeństwa, a politechnikom za wsparcie przy obliczeniach mostowych. Gratulacje dla DB Schenkera, a w szczególności dla Tomasza Kwapisa za świetną organizację transportu, spółce Mostostal Warszawa za nieocenioną wiedzę i wsparcie, Patrycji Wróblewskiej i Julii Sowie za dogłębną analizę prawną oraz firmie Goldhofer za światowej klasy sprzęt do transportu ponadgabarytowego, a laureatowi MTD Skuratowicz raz jeszcze brawa za bezpiecznie i profesjonalnie wykonany przejazd.
MTD Skuratowicz: 499 ton
MTD Skuratowicz to firma rodzinna. W realizację transportu elementów maszyny TBM zaangażowała się cała rodzina Skuratowiczów. Senior rodu i założyciel firmy Kazimierz, ojciec Roberta, jechał w konwoju i osobiście monitorował transport przez 2 miesiące. Dzieci właściciela, Paulina i Arkadiusz, pomagały przy organizacji transportu i jego zabezpieczeniu oraz na bieżąco rozwiązywały pojawiające się utrudnienia.
Transport elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi S19 Rzeszów–Babica, realizowany był w dwóch konwojach. Największy element maszyny TBM – nazwany przez internautów Karpatką – wyruszył jako pierwszy z Opola 11 listopada 2022 r.
– Ten transport, jego organizacja i realizacja, był dużym wyzwaniem. Oczywiście były obawy, żeby coś się nie zepsuło, nie zsunęło. Jednak każdy z pracowników obsługujących ten transport pilnował, by wszystko na każdym etapie trasy odbyło się według planu. Dowieźliśmy oba elementy, pierwszy – największy element TBM – czyli głowicę maszyny, dostarczyliśmy z końcem listopada, następnie na początku grudnia załadowaliśmy drugi, cięższy element, czyli napęd maszyny, i dostarczyliśmy do celu 22 grudnia, dwa dni przed wigilią – powiedział Robert Skuratowicz, właściciel MTD Skuratowicz.
Masa zestawu z największym elementem TBM wynosiła 488 t, a masa zestawu z najcięższym elementem 499 t. Do pokonania każdorazowo była trasa 760 km i m.in. 396 obiektów mostowych.