Od układów hamulcowych oczekuje się najwyższej wydajności i niezawodności działania niezależnie od warunków jazdy. Wymaga to długotrwałych testów, ale także precyzji na każdym etapie tworzenia materiałów ciernych. Dlatego należąca do TMD Friction marka Textar każdego roku inwestuje coraz więcej w rozwój innowacyjnych technologii, badania oraz analizę danych zebranych w czasie jazd testowych.
W dążeniu do precyzji nie ma mowy o standardowych rozwiązaniach. Z tego powodu każdy produkt cierny Textar jest opracowany dla konkretnego pojazdu, jego układu hamulcowego i przeznaczenia. W ostatnich 30 latach, eksperci i inżynierowie marki stworzyli ponad 50 tysięcy unikalnych mieszanek ciernych. Takie podejście gwarantuje najwyższą wydajność tarcz, klocków czy okładzin hamulcowych z żółto-czarnym logo.
– Przy tworzeniu składu mieszanki ciernej najważniejsze jest uwzględnienie rodzaju pojazdu, do którego projektowany jest klocek czy tarcza hamulcowa. SUV z napędem na cztery koła zachowuje się podczas hamowania inaczej niż mały samochód z przednim napędem. Oprócz różnic dotyczących rodzaju auta, dochodzą jeszcze niuanse dotyczące składów mieszanek ciernych. Mimo, że zaciski hamulcowe tych pojazdów będą takie same, materiał cierny zastosowany w przypadku auta z przednim napędem będzie inny niż w przypadku samochodu z napędem tylnym – wyjaśnia Joanna Krężelok, dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Bezpieczne składniki mieszanki ciernej
Skrupulatne badania materiałów ciernych są istotne z jeszcze jednego powodu. Podczas eksploatacji samochodu, do powietrza trafia pył hamulcowy – drobinki materiału ze ścieranych okładziny ciernej oraz tarczy hamulcowej. Pod wpływem ciśnienia, wysokiej temperatury czy zmieniających się warunków zewnętrznych, składniki pierwotnie bezpieczne mogą ulegać reakcjom chemicznym, które prowadzą do powstania nowych, groźnych dla zdrowia i środowiska substancji. Dlatego TMD Friction, właściciel marki Textar, stosuje w mieszankach wyłącznie surowce będące przyjazne dla środowiska również po zużyciu.
Jakość części przeznaczonych na oryginalny montaż (OE) jak i na rynek części zamiennych musi być zweryfikowana w długotrwałych i kosztownych testach. Firma TMD Friction, do której należy marka Textar, inwestuje ponad 30 milionów euro rocznie, aby zapewnić swoim klientom jak najszerszy asortyment produktów z nawiązką spełniających normy takie jak ECE-R90.
Terabajty danych do analizy
Kierowcy floty TMD Friction spędzają na testach drogowych 38 tysięcy godzin rocznie. W efekcie intensywnego rozwoju i testów firma pozyskuje rocznie 11 terabajtów danych. To odpowiednik 5500 godzin filmów w jakości HD, 71,5 miliona stron dokumentów w formie plików elektronicznych albo 14 300 szafek na dokumenty wypełnionych papierami.
Stosowanie tanich, nie przetestowanych albo nie spełniających norm produktów ciernych może negatywnie wpływać na skuteczność hamowania i bezpieczeństwo na drodze. Takie części mogą szybciej się zużywać, przegrzewać, mogą mieć ograniczoną odporność na pękanie. Mogą również generować wibracje, prowadzące do awarii układu hamulcowego, jak i innych podzespołów samochodu, na przykład zawieszenia.
– A przecież klocki czy tarcze hamulcowe są również istotne dla działania systemów bezpieczeństwa, na przykład ESP. Dlatego tworzenie i wprowadzanie na rynek skutecznej mieszanki ciernej jest długotrwałym i skomplikowanym, precyzyjnym procesem, w którym należy uwzględnić wiele różnych czynników i zmiennych. W Textar wiemy, że każdy szczegół jest ważny, a naszym punktem odniesienia jest doskonałość. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by ją osiągnąć – podkreśla Joanna Krężelok.
Elastyczna i precyzyjna dystrybucja
Dążenie do precyzji w przypadku marki Textar nie odnosi się tylko do samych produktów, ale obejmuje także asortyment, dystrybucję i kompleksowe wsparcie klientów. Textar oznacza pokrycie rynku w 99,7%, również jeśli chodzi o nowe modele samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. W 2022 roku Textar przedstawił nowe lub zaktualizował 111 referencji do ponad 50 modeli. Wiele tarcz i klocków marka wprowadza na niezależny rynek części zamiennych jako pierwsza, wyróżniając je symbolem „First to market”.
Textar dba również o dostępność oferowanych rozwiązań. Zakłócone łańcuchy dostaw podczas kryzysów wywołanych przez pandemię Covid-19 i wojnę na Ukrainie wyraźnie pokazały, jak ważne jest utrzymanie ciągłości dostaw. Fabryka w Rumunii oraz centralny magazyn części w niemieckim Leverkusen oznaczają optymalizację szlaków transportowych, skrócenie czasu oczekiwania na produkty i większą elastyczność. Przekłada się to na usprawnioną dystrybucję oraz daje pewność, że właściwy klocek hamulcowy Textar znajdzie się we właściwym miejscu i we właściwym czasie.