W grudniu 2023 Grupa CLIP testowała eActrosa 300. Okazała się przydatny w dostawach tzw. ostatniej mili.
Ciężarówka pracowała w firmie STS Logistic w Swarzędzu, przewożąc ładunki na zlecenie Grupy CLIP. Wykonywała transport wahadłowy na trasie ze Swarzędza do Wrześni trzy razy dziennie. Podczas testu eActros 300 pokonał łącznie 1335 km.
– Świat zmierza w stronę alternatywnych paliw środków transportu – uważa Bartosz Nowacki, dyrektor transportu STS Logistic. – Grupa CLIP jest tego świadoma, inwestuje np. w panele fotowoltaiczne, które produkują 8 MW energii, więcej niż obecnie wynosi zapotrzebowanie. Dzięki temu, kiedy pojazdy elektryczne dołączą do floty, ładowanie będzie mogło się odbywać szybko.
Blacha i moc
eActrosa 300 używano do przewozu zwojów blachy.
– Sprawdzaliśmy go pod różnym obciążeniem od 6 do 32 ton. Chcieliśmy zobaczyć, jak pojazd będzie się zachowywał i jak wpłynie to na jego wydajność – wyjaśnia Bartosz Nowacki. – Nasi kierowcy byli pod dużym wrażeniem dynamiki eActrosa: niezależnie od tonażu moc była od razu w pełni dostępna, pojazd spalinowy nie jest tak dynamiczny przy dużym obciążeniu.
Podczas testu firma STS Logistic korzystała z mobilnej ładowarki o mocy 40 kWh, udostępnionej przez dilera Mercedes-Benz Trucks, firmę MB Poznań.
– Była to obecnie jedyna możliwość, bo w bazie nie mamy na razie mocniejszej stacjonarnej ładowarki – mówi Bartosz Nowacki. – To oznaczało, że ładowanie trwało dłużej, niż by to miało miejsce z ładowarką 160 kWh. Trzeba też przyznać, że nasz test przypadł na okres zimowy, co także wpłynęło na większe zużycie energii. W połączeniu z mocniejszą ładowarką samochód mógłby jednak pracować nawet przy niskich temperaturach praktycznie non stop i pozwoliłoby to w pełni wykorzystać potencjał eActrosa.
Elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz Trucks została ciepło przyjęta przez kierowców.
– Oprócz wspomnianej już dynamiki, podkreślali przede wszystkim ciszę w kabinie, co bardzo podnosi komfort pracy – mówi Bartosz Nowacki.
Pomoc dilera
Nad przebiegiem testu czuwał Damian Rendzikowski, konsultant ds. elektromobilności z Daimler Truck Polska.
– Dzięki temu cały czas czuliśmy się pewnie, mimo że to nasze pierwsze doświadczenie z elektryczną ciężarówką – podkreśla Bartosz Nowacki. – Zarówno ze strony konsultanta, jak i zespołu dilera, czyli MB Poznań, mieliśmy zapewnione pełne wsparcie merytoryczne i organizacyjne. Również przeszkolony serwis zareagował błyskawicznie na drobną usterkę, która się pojawiła. Na początku odbyliśmy także szkolenie, które zdecydowanie poszerzyło naszą wiedzę na temat elektromobilności. Jestem przekonany, że eActros ma duży potencjał, zwłaszcza w zestawieniu z transportem intermodalnym, w którym specjalizuje się Grupa CLIP.