5 stycznia rozpoczyna się Rajd Dakar. W tym roku startuje w nim 418 pojazdów, w tym 47 ciężarówek. Prolog już za nami.
Pierwszą próbą sportową na trasie był 29-kilometrowy prolog. Zawodnicy wystartowali do niego z miasta AlUla. Teraz czeka ich 12 etapów o łącznej długości 7500 km. Szczególnie trudny będzie dwudniowy, szósty etap, gdy zawodnicy będą zdani wyłącznie na siebie i nie będą mogli korzystać z pomocy serwisu. Rajd zakończy się 19 stycznia w Yanbu nad Morzem Czerwonym.
Holendrzy kontra Czesi
W kategorii ciężarówek wszyscy liczą na emocjonujący pojedynek między Czechami i Holendrami. W rajdzie bierze udział zwycięski zespół z ubiegłego roku z kierowcą Janusem van Kasterenem, polskim pilotem Darkiem Rodewaldem i mechanikiem Marcelem Snijdersem, wszyscy w barwach Teamu de Rooy. W tym roku znów pojadą ciężarówką IVECO i będą musieli się zmierzyć między innymi z rodakami Martinem i Mitchelem van den Brinkami, ojcem i synem którzy dali się już poznać z jak najlepszej strony. Jedyny, kobiecy zespół startujący w tym roku ciężarówką: Anja van Loon, Floor Maten i Marije van Ettekoven ściga się w barwach Ladies Team de Rooy FPT. Podobnie jak van Kasteren i Brinkowie, panie startują IVECO Powerstarem.
W gronie faworytów są również Czesi. Na zwycięzcę typowany jest Aleš Loprais, bratanek Karela Lopraisa, który niegdyś sześciokrotnie wygrywał w Dakarze Tatrą. Loprais jedzie ciężarówką marki Praga. Ma opinię „łowcy etapów”, często je wygrywa, ale tylko dwa razy stanął na podium zajmując trzecie miejsce w 2007 i 2008 roku.
Dlatego nadzieję budzi również innych zawodnik z Czech, Martin Macík. Odniósł cztery zwycięstwa etapowe w Dakarze 2023 i był wicemistrzem w klasyfikacji generalnej. Podczas swojego dziesiątego Dakaru w ciężarówce 34-latek będzie chciał po raz siódmy ukończyć rajd w pierwszej dziesiątce, najlepiej na pierwszym miejscu.
Kibice będą także uważnie obserwować ciężarówki Tatra z zespołu Buggyra Racing i ich kierowców, Jaroslava Valtra i Martina Šoltysa, którzy ostatnio zajęli odpowiednio piąte i siódme miejsce.
Niezawodny i niezmordowany Japończyk Teruhito Sugawara, który w 2023 r. był dziesiąty, być może zamierza osiągnąć podobny wynik w swoim dziewiętnastym starcie za kierownicą Hino. Natomiast Vaidotas Paškevičius po zwycięstwie ostatnim etapie w 2023 r. zaznaczył obecność Litwy w stawce ciężarówek, co może być początkiem nowego układu sił w tej kategorii.
Rajd Dakar: Mission 1000
Dakar przewiduje również nową formę rywalizacji dla pojazdów z napędem alternatywnym. Nie będzie to typowe sportowe współzawodnictwo. Uczestnicy Mission 1000 będą walczyć o punkty codziennie na dystansie około 100 kilometrów zgodnie ze specjalnie opracowanym regulaminem. W rywalizacji bierze udział sześć motocykli, cztery samochody i ciężarówka. Ta ostatnia z dwupaliwowym silnikiem spalinowym zasilanym HVO i wodorem startuje już po raz drugi w rajdzie. Powstała na bazie MAN-a z napędem 6×6. Poprowadzi ją Hiszpan Jordi Juvanteny.
Z ostatniej chwili…
Prolog w kategorii ciężarówek wygrała załoga Janus van Kasteren, Darek Rodewald i Marcel Snijder. Drugie miejsce zajęli Aleš Loprais, Jaroslav Valtr i Jiri Stross, a trzecie Mitchel van den Brink, Moises Torrallardona i Jarno Van De Pol.