4 lipca 2023 r. spotkali się w Berlinie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i infrastruktury cyfrowej Niemiec Volker Wissing.
Ministrowie rozmawiali o możliwości zwiększenia finansowania inwestycji w strategiczną infrastrukturę transportową podwójnego przeznaczenia (cywilnego i militarnego) w ramach unijnego funduszu CEF „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). Poruszyli również kwestię nowej normy emisji spalin Euro 7
Ważne szlaki
Minister Andrzej Adamczyk stwierdził, że śródokresowy przegląd perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 jest okazją, aby wzmocnić ten instrument finansowy, gdyż ramy finansowe Unii Europejskiej muszą szerzej uwzględniać środki na kluczowe inwestycje transportowe.
— Obecna sytuacja geopolityczna, agresja rosyjska na Ukrainie i nieprzewidywalność sytuacji za szeroko rozumianą wschodnią granicą Unii Europejskiej pokazała niezbicie, że niezbędne są inwestycje w infrastrukturę transportową, która będzie służyła nie tylko celom cywilnym, ale także mobilności wojskowej dla wspólnego europejskiego bezpieczeństwa. Inwestycja w te projekty jest inwestycją we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Polski, ale całej Unii Europejskiej — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W tym kontekście minister Adamczyk wskazał na znaczenie połączeń transportowych do Ukrainy oraz na osi Północ-Południe Europy, w tym tworzony przez Polskę i inne państwa regionu drogowy szlak Via Carpatia, jego przyszły kolejowy komponent Rail Carpatia oraz ważne z perspektywy geostrategicznej korytarze transportowe Via Baltica i Rail Baltica.
— Strategiczne inwestycje powinny mieć zagwarantowany odpowiedni poziom finansowania ze środków Unii Europejskiej. Każde dodatkowe pieniądze na rozwój infrastruktury transportowej podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania w Europie Środkowej to wzmocnienie bezpieczeństwa nie tylko Polski, regionu, ale i całej Unii Europejskiej — zaznaczył minister Adamczyk.
Uwaga na Euro 7
Ministrowie omówili także stan toczących się negocjacji na forum Unii Europejskiej w sprawie określenia norm emisji spalin Euro 7. Wprowadzenie tej nowej normy ma na celu zmniejszenie emisji do atmosfery zanieczyszczeń z transportu drogowego. Projekt rozporządzenia UE w tej sprawie Komisja Europejska opublikowała w lutym br.
— Realizacja celów klimatycznych w transporcie musi uwzględniać możliwości gospodarek poszczególnych państw. Narzucanie przez UE zbyt ambitnych celów klimatycznych może powodować zwiększenie wykluczenia komunikacyjnego — stwierdził minister Andrzej Adamczyk w dyskusji na temat nowej normy emisji spalin Euro 7.