Na początku czerwca 2023 roku na zlecenie DHL Parcel i DHL Freight w Łodzi przetestowano najnowsze, elektryczne Volvo.
DHL przyjął strategię GoGreen, której częścią jest elektryfikacja floty. Testuje w związku z tym przydatność różnych typów pojazdów we własnej pracy.
Pomyślne wyniki
– Ciężarówka Volvo zasilana elektrycznie okazała się wydajnym, ale także ekologicznym rozwiązaniem – mówi Arkadiusz Stasiak, dyrektor ds. operacyjnych w DHL Parcel Polska. W dalszym etapie firma planuje zainwestowanie w elektryczne ciągniki siodłowe.
Ciągnik siodłowy Volvo ma zasięg, który wynosi około 300 km. To ważna cecha dla firm z branży logistycznej, które oczekują, że ich pojazdy będą mogły pokonywać dłuższe trasy bez częstego ładowania. Podczas siedmiodniowego testu pojazd ładowany był jedynie dwa razy, a każde ładowanie od poziomu 30% do pełna zajęło średnio tylko 2 godziny. Volvo zebrało pozytywne opinie kierowców, dla których jest intuicyjne i wygodne.
DHL: również rowery
Volvo FM Electric ma 2 lub 3 silniki elektryczne, dwunastobiegową skrzynię I-Shift i typowy most napędowy. Zastosowanie skrzynki I-Shift pozwoliło wyposażyć pojazd w tempomat topograficzny I-See. Jazdę ułatwia system utrzymania pasa ruchu, stabilizacji toru jazdy, wykrywania niechronionych użytkowników dróg oraz tempomat adaptacyjny z układem ostrzegającym o niebezpieczeństwie kolizji i funkcją hamowania awaryjnego.
– Dzięki testom ze sprawdzonymi partnerami, takimi jak DHL Parcel Polska, udowadniamy, że elektryczne samochody ciężarowe znajdują zastosowanie w transporcie już dziś. Testowane Volvo FM ma również radary boczne, których strefa skanowania, tzw. strefa bezpieczna, to 30 m w tył i 7 m w przód, co podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dodatkowo samochód ma kamerę narożną w podstawie lusterka oraz kamerę tylną cofania – mówi Marek Gawroński, dyrektor elektromobilności i zrównoważonego rozwoju w Volvo Trucks Polska.
W ramach testów DHL każdego dnia dostarczał towar do wybranych klientów. Wśród nich była m.in. firma H&M. Elektryczna flota to nie tylko samochody, ale też jednoślady. DHL Parcel prowadzi testy elektrycznego roweru kurierskiego.