sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościMaciej Borecki, Autosan: Jesteśmy przygotowani na wiele scenariuszy

Maciej Borecki, Autosan: Jesteśmy przygotowani na wiele scenariuszy

Autosan w 2023 dostarczył w Polsce 74 miejskie autobusy, osiągając wzrost na poziomie 118%. Jak udało się tak zwiększyć sprzedaż? Dlaczego napęd gazowy jest coraz mniej popularny? Czy autobusy wodorowe mają szansę się przebić na rynku? O to wszystko pytamy Macieja Boreckiego, dyrektora HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku.

W roku 2023 rynek autobusów zanotował spory wzrost rejestracji +60%, osiągając poziom 1821 szt. Czy to zapowiedź normalizacji na tym rynku, czy tylko odrabianie strat po trzech bardzo trudnych latach?  

Rynek autobusów w Polsce wychodzi na prostą i zaczyna się normalizować. Od początku ubiegłego roku obserwowaliśmy wzrosty liczbowe rejestracji autobusów. Analogicznie do okresów ostatnich 3 lat i to zarówno w zakresie autobusów miejskich, jak i międzymiastowych oraz turystycznych. Nie udało się jeszcze wrócić do poziomu sprzedaży nowych autobusów sprzed pandemii, ale to kwestia najbliższych 2–3 lat.

W 2023 r. udział elektrycznych autobusów w segmencie miejskim zaczął rosnąć. Zwiększyła się też po raz kolejny liczba dostarczonych hybryd. Czy mamy do czynienia z nowym trendem na rynku?

Podmioty odpowiadające za komunikację miejską od kilku lat wykazują coraz większe zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi. Główną przyczyną tej sytuacji jest wsparcie ze strony funduszy unijnych oraz proekologicznej polityki poszczególnych samorządów i przedsiębiorstw eksploatujących autobusy miejskie.

Rośnie zapotrzebowanie na autobusy elektryczne i hybrydowe. W 2023 roku po raz pierwszy polscy operatorzy kupowali autobusy z napędem wodorowym. W skali całego roku stanowiły one ponad 5% udziału w rynku. Zdecydowana większość ubiegłorocznych przetargów dotyczących autobusów eksploatowanych w miastach dotyczyła pojazdów elektrycznych i wodorowych.

Dlaczego miejskie przedsiębiorstwa decydują się na autobusy wodorowe? Jak one wypadają w porównaniu z autobusem elektrycznym – bateryjnym?

Aktualnie właśnie wodór rozpatrywany jest jako przyszłość komunikacji i transportu. Ma wiele zalet, między innymi jest czystym i odnawialnym źródłem energii. Nie emituje żadnych zanieczyszczeń ani gazów cieplarnianych, w przypadku jego produkcji poprzez elektrolizę lub uzyskiwanie z odnawialnych źródeł energii. Jedynym produktem „spalania” wodoru jest para wodna. Jest również lekki, składowalny i efektywny, co oznacza, że można go łatwo transportować i magazynować. Jest też w stanie zapewniać wysoką wydajność energetyczną. Może być wykorzystywany do zasilania różnych rodzajów pojazdów i urządzeń. Takich jak autobusy, samochody osobowe i ciężarowe, pociągi, statki, samoloty, i inne. Nie bez znaczenia jest też to, że jest kompatybilny i integracyjny. Może być łatwo połączony z istniejącymi systemami energetycznymi i infrastrukturą, taką jak sieci elektryczne, gazowe i wodne. Może współpracować z innymi źródłami energii, jak energia słoneczna, wiatrowa czy biomasa.

Dodatkowo, co bardzo ważne, tankowanie trwa tylko 15 minut. Prawie tyle samo, co tankowanie paliwa kopalnego na standardowej stacji benzynowej.

Wodór ma potencjał, aby zakończyć naszą zależność od paliw kopalnych i pomóc osiągnąć cele klimatyczne. Może też zapewnić zmniejszenie emisji CO2 w transporcie.

Zmniejszyło się natomiast zainteresowanie autobusami napędzanymi CNG. Czy gazowe autobusy mają jeszcze rację bytu, czy raczej będzie odchodzić się od tego napędu?

Ma to swoje wytłumaczenie w realizowanych programach krajowych i unijnych. Dla przykładu program „Zielony Transport Publiczny” prowadzony przez NFOŚiGW wspiera zakupy jedynie elektryków i wodorowców.

Rośnie zapotrzebowanie na autobusy elektryczne i hybrydowe.
W 2023 roku po raz pierwszy polscy operatorzy kupowali autobusy
z napędem wodorowym.

Maciej Borecki, Autosan

Niskoemisyjne autobusy gazowe ciągle są jednak zdecydowanie tańsze od ich zeroemisyjnych odpowiedników. Tańsza jest eksploatacja i niezbędna infrastruktura. Decyzje co do kierunków rozwoju i wyboru taboru należeć będą do poszczególnych operatorów i ich jednostek nadrzędnych. Z pewnością poprzedzone będą dogłębną analizą wszystkich za i przeciw.

W minionym roku Autosan odnotował spory wzrost. Jakie pojazdy były najczęściej zamawiane?

W 2023 r. na rynku zarejestrowano 74 sztuki nowych autobusów Autosan. W porównaniu z 34 sztukami z roku 2022 stanowi to wzrost niemalże 118-procentowy. Wynikał on z realizacji umów na dostawy autobusów do komunikacji miejskiej. Były to bezemisyjne, elektryczne SANCITY 10LFE dla Częstochowy. Były także niskoemisyjne, gazowe: dla Warszawy – przegubowe zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG oraz dla Rzeszowa – dwunastometrowe, zasilane gazem ziemnym CNG.

W ofercie handlowej HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku znajdują się autobusy z różnymi rodzajami napędów. Jesteśmy przygotowani na wiele scenariuszy, jakie w 2024 r. realizował będzie rynek autobusowy w Polsce.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź