wtorek, 2 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościPectus.eu: Nowe realia płatnicze w sektorze B2B i transporcie

Pectus.eu: Nowe realia płatnicze w sektorze B2B i transporcie

Według Pectus.eu kultura płatnicza w polskich przedsiębiorstwach ewoluuje pod wpływem rosnących kosztów działalności. Także zmiennej koniunktury i coraz trudniejszych warunków prowadzenia biznesu. Firmy są dziś bardziej świadome znaczenia terminowych rozliczeń, jednak presja ekonomiczna powoduje, że opóźnienia w płatnościach pozostają jednym z najdotkliwszych wyzwań w relacjach B2B.

Branża transportowa, funkcjonująca na bardzo niskich marżach i przy wysokich kosztach bieżących, odczuwa te zmiany szczególnie mocno.

Jacek Dżumak, ekspert ds. windykacji w Pactus.eu. wyjaśnia, że w transporcie spóźniona płatność natychmiast wpływa na operacyjność firmy. Każde zlecenie generuje koszty od razu i nawet niewielkie opóźnienia mogą zaburzyć cały cykl finansowy.

Nowe uwarunkowania płynności i wydłużenie terminów płatności

W ostatnich latach wiele firm zmaga się z okresowymi problemami z płynnością. Rosnące koszty pracy, usług i prowadzenia działalności sprawiają, że przedsiębiorstwa coraz częściej przesuwają swoje napięcia finansowe na partnerów biznesowych. W praktyce oznacza to wydłużanie terminów zapłaty. W wielu branżach termin ten przekracza nawet 50–60 dni.

Dla sektora transportowego to zaburzenie równowagi finansowej. To też problemy finansowe i organizacyjne, wpływające na kolejne zlecenia i utrzymanie sprawności operacyjnej.

Jacek Dżumak, ekspert ds. windykacji w Pactus.eu.

Coraz częściej obserwujemy sytuację, w której odległość między deklarowanym terminem a realnym wpłynięciem środków stale się wydłuża. Dla branż operujących na niskich marżach oznacza to konieczność ciągłego monitorowania należności – wskazuje Jacek Dżumak.

W wielu przypadkach profesjonalizacja opóźnień wynika ze strategicznego podejścia do zarządzania cash flow. Niektóre firmy testują reakcję kontrahenta, przesuwając płatności. Jeżeli przedsiębiorstwo nie reaguje na pierwsze sygnały opóźnień, dłużnik może uznać to za milczące przyzwolenie. Taki mechanizm utrwala się jako standard współpracy.

Tematyka zadłużenia jest powszechna, a opóźnienia w płatnościach nie są niczym nadzwyczajnym. Dlatego ważne jest właściwe reagowanie na powstawanie zaległości. Zwlekanie z wdrożeniem działań może nauczyć naszego kontrahenta, że w relacji z nami może sobie pozwolić na zdecydowanie więcej.

Rola prewencji, analityki i weryfikacji

Przedsiębiorstwa coraz poważniej podchodzą do monitorowania swoich należności. Duże znaczenie mają procesy oparte na bieżącej analizie danych płatniczych, śledzeniu historii współpracy oraz obserwacji zmian w zachowaniach finansowych kontrahentów.

Kluczowa staje się regularna weryfikacja podmiotów w biurach informacji gospodarczej i na giełdach wierzytelności. Pozwala to wykryć wpisy o zaległościach, problemy z innymi wierzycielami czy sygnały świadczące o pogarszającej się sytuacji finansowej partnera. Prewencja staje się ważnym elementem współpracy. Firmy, które reagują szybko rzadziej mierzą się z poważnymi zatorami.

Szansa na odzyskanie spada wprost proporcjonalnie do stopnia przeterminowania zadłużenia. Z naszych obserwacji wynika, że po upływie 60 dni od terminu płatności ryzyko niewypłacalności dłużnika tytułem naszej wierzytelności wzrasta nawet o 50% – informuje Jacek Dżumak.

Pectus.eu

Windykacja i wpływ digitalizacji na dyscyplinę płatniczą

Rozwój cyfrowych narzędzi silnie wpływa na kulturę płatniczą. Natomiast automatyzacja księgowości, e-fakturowanie oraz dostęp do danych w czasie rzeczywistym ograniczają liczbę opóźnień wynikających z błędów organizacyjnych. Digitalizacja umożliwia także szybsze reagowanie na problemy płatnicze i większą przejrzystość procesów.

Ponadto windykacja przestaje być postrzegana jako narzędzie presji, a coraz częściej jako metoda rozwiązywania problemów płatniczych. Dodatkowo coraz mocniej akcentuje zachowanie relacji biznesowych i prowadzenie dialogu.

Działania windykacyjne zaczynają być traktowane jako element profesjonalnej współpracy, a nie jako sygnał konfliktu. Wczesna interwencja i działania miękkie pomagają budować transparentność i zaufanie.

Pectus.eu

Polaryzacja rynku i nowe wyzwania dla przedsiębiorstw

Kultura płatnicza nadal będzie ewoluować w sposób nierównomierny. Część przedsiębiorstw wzmocni standardy współpracy i postawi na terminowość. Inne mogą nadal wykorzystywać opóźnienia jako narzędzie zarządzania płynnością.

Jeżeli branża transportowa nie będzie konsekwentnie wzmacniała swoich procedur i reakcji na opóźnienia, straty będą ponosić wszystkie ogniwa łańcucha transportowego. Kluczowe jest, aby każda firma miała świadomość, że etyka płatnicza zaczyna się od codziennych decyzji i podejścia do zadłużenia.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź