20 listopada w Renaissance Warsaw Airport Hotel odbył się XX, jubileuszowy Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Wydarzenie zorganizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) zgromadziło setki uczestników.
Tomasz Bęben, prezes SDCM, podkreślił znaczenie tegorocznego wydarzenia słowami:
„Jubileuszowa edycja Kongresu pokazała, że nasza branża – mimo wyzwań geopolitycznych, regulacyjnych i technologicznych – pozostaje niezwykle odporna i gotowa do dalszego rozwoju. Dzisiejsze rozmowy jasno dowodzą, że kluczem do utrzymania konkurencyjności europejskiej motoryzacji jest współpraca, dostęp do danych oraz odwaga, aby inwestować w innowacje i kompetencje. To właśnie połączenie doświadczenia oraz nowoczesności będzie wyznaczać kierunki, w których polski rynek motoryzacyjny będzie rozwijał się w najbliższych latach”.
Jaka będzie przyszłość branży?
Kongres otworzyli goście specjalni: Minister Elżbieta Bieńkowska, Minister Konrad Wojnarowski oraz dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Katarzyna Zajkowska. Następnie uczestnicy przysłuchiwali się wystąpieniom liderów europejskich organizacji branżowych – Madsa Engberga (FIGIEFA) i Benjamina Kriegera (CLEPA). Ich wystąpienia nadały ton dalszym rozmowom o wyzwaniach regulacyjnych, globalnej konkurencji oraz kierunkach rozwoju rynku motoryzacyjnego.
Po przemówieniach uczestnicy wysłuchali również specjalnych nagrań Krzysztofa Gawkowskiego – wicepremiera, ministra Cyfryzacji, Mateusza Morawieckiego – Premiera RP w latach 2017-2023, Andrzeja Domańskiego – Ministra Finansów i Gospodarki oraz Stanisława Bukowca – Sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Rynkowe fakty i trendy
W prezentacji „Producenci, dystrybutorzy, warsztaty. Kondycja. Podsumowanie 2025” Alfred Franke (Grupa MotoFocus) przedstawił aktualne dane dotyczące sprzedaży, kosztów, nastrojów firm i trendów cenowych. Pokazał, jak zmieniają się realia pracy poszczególnych segmentów rynku i czego można oczekiwać w nadchodzącym roku. Był to istotny punkt programu, oparty na twardych danych i praktycznych obserwacjach.
Analizy te stały się wprowadzeniem do kolejnego wystąpienia. Mirosław Wróblewski (UODO) omówił znaczenie danych w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym. Poruszył także kwestię konsekwencji, jakie dla branży niesie unijny Data Act. Od odpowiedzialności za przetwarzanie informacji po wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i dostępu do danych.
Merytoryczne debaty
Pierwsza z dyskusji poświęcona była konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. W panelu uczestniczyli: Anna Zalewska (Parlament Europejski), Maciej Mazur (PSNM / E-Mobility Europe), Rafał Rudziński (Robert Bosch), Bartosz Mielecki (Polska Grupa Motoryzacyjna) oraz Tomasz Bęben (SDCM). Eksperci analizowali bariery legislacyjne, potrzebę neutralności technologicznej, znaczenie dostępu do danych. Poruszyli także szerszy kontekst globalnych napięć – takich jak ekspansja Chin, zmieniająca się polityka handlowa czy konflikty na wschodzie Europy. Rozmowa wyraźnie pokazała, jak złożone otoczenie wpływa na zdolność europejskich firm do konkurowania na rynkach światowych.
W kolejnych wystąpieniach uwaga została skierowana na przyszłość warsztatów samochodowych. Digitalizacja, rozwój technologii, elektryfikacja oraz nowe regulacje tworzą zupełnie nowe wyzwania dla serwisów. Od konieczności zmiany modelu pracy po zdobywanie nowych kompetencji technicznych. W rozmowie udział wzięli: Rafał Kędziorek (N!Auto / N!Truck), Andrzej Guzek (Groupauto Polska), Szymon Filanowicz (Bosch Car Service S.A.). Nie zabrakło Marka Skałbani (Inter Cars S.A.) oraz Krzysztofa Kostyry (MOTO Flota Sp. z o.o.). Dyskusją pokierowała właścicielka warsztatu Morela Serwis Samochodowy – Iwona Kornatko. Do panelu wniosła praktyczną perspektywę niezależnego warsztatu. Paneliści wskazali, jak te procesy redefiniują codzienne funkcjonowanie współczesnych warsztatów.
Obieg zamknięty, geopolityka i bezpieczeństwo drogowe
Panel dotyczący regeneracji części motoryzacyjnych podkreślił rosnącą rolę gospodarki o obiegu zamkniętym. W dyskusji uczestniczyli: Agata Wysogrocka-Korczyńska (ZF Group), Zbigniew Nowak (Antałex), Karol Szałas (Inter Cars), Tomasz Kowalski (APRA) oraz Jerzy Król (Ministerstwo Infrastruktury). Eksperci omawiali korzyści środowiskowe oraz biznesowe płynące z regeneracji. Wspomnieli o barierach regulacyjnych oraz technologicznych, które nadal hamują rozwój tego sektora w Polsce.
Agenda kongresu otworzyła się także na wątki geopolityczne. Panel poświęcony tej tematyce objął swoim patronatem Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW). Poprzedziły go prezentacje: Wojciecha Drzewieckiego z IBRM SAMAR oraz Jakuba Jakóbowskiego z OSW. Stanowiły wprowadzenie do nadchodzących dywagacji o wpływie geopolityki na branżę. Bezpośrednio po tych wystąpieniach odbyła się dyskusja dotycząca wpływu globalnych kryzysów, konfliktów i zmian w polityce handlowej na europejski przemysł, łańcuchy dostaw oraz stabilność gospodarczą. W panelu udział wzięli: prof. Bogdan Góralczyk (Centrum Europejskie UW), Michał Baranowski (Ministerstwo Rozwoju i Technologii), Krzysztof Ruciński (PAIH) oraz Wojciech Drzewiecki (IBRM SAMAR). Wspólnie z moderatorem dyskusji Konradem Popławskim z OSW eksperci analizowali kluczowe czynniki ryzyka. Wskazali, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą przygotować się na dynamicznie zmieniające się otoczenie.
Zwieńczeniem części merytorycznej była debata poświęcona przyszłości bezpieczeństwa drogowego. W panelu udział wzięli: Dorota Olszewska (Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Olga Tworek (Ministerstwo Infrastruktury), Tomasz Miśniakiewicz (Aptiv Services Poland) oraz Karol Rytel (PISKP). Nadia Rybczyńska z SDCM rozmawiała z ekspertami o roli badań technicznych, rosnącej obecności systemów autonomicznych i zaawansowanych asystentów jazdy. Pojawił się także temat koniecznych zmianach regulacyjnych, które pozwolą lepiej chronić kierowców i pasażerów.
Do zobaczenia za rok
Kongres po raz kolejny pokazał, że współpraca, wymiana wiedzy i wspólne spojrzenie na wyzwania są fundamentem rozwoju całego rynku motoryzacyjnego. Wnioski oraz rekomendacje płynące z tegorocznych debat potwierdzają kierunki, które będą kształtować przyszłość polskiej i europejskiej motoryzacji w najbliższych latach. Kolejna edycja Kongresu już za rok. Z przyjemnością ponownie stworzymy przestrzeń inspiracji, dialogu i wspólnego budowania silnej, konkurencyjnej branży, a Państwa nie może tam zabraknąć!






