czwartek, 20 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościRenault Scenic E-Tech 220 KM long range. Praktyczny elektryk na długie trasy

Renault Scenic E-Tech 220 KM long range. Praktyczny elektryk na długie trasy

Nowy Scenic zmienił się nie do poznania. Nie chodzi tylko o napęd elektryczny. To auto w niczym nie przypomina poprzednika… No może jedynie – jest równie praktyczne.

Renault Scenic E-Tech 220 KM long range w wersji Iconic to rodzinny samochód elektryczny, który łączy nowoczesną technologię z przestronnością i komfortem. Z silnikiem o mocy 220 KM oraz akumulatorem o pojemności 87 kWh, oferuje zasięg do 625 km według cyklu WLTP. To stawia go w czołówce segmentu C w kategorii pojazdów elektrycznych. Choć kompaktowy, ma długość 4,47 m, kryje przestronne wnętrze, gdzie każdy z pasażerów poczuje się wyjątkowo.

Renault Scenic

W normie

Napęd w Scenicu E-Tech to synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem, rozwijający maksymalną moc 220 KM i moment obrotowy na poziomie 300 Nm. Baterię można ładować prądem stałym z mocą do 150 kW, co pozwala uzupełnić energię w około 37 minut (15-80%). Prądem zmiennym Scenica można ładować z mocą do 22 kW, co ułatwia ładowanie w domu i miejscach publicznych.

Do dyspozycji mamy cztery poziomy odzyskiwania energii z hamowania, które zmieniamy za pomocą łopatek przy kierownicy: od żeglowania, po one pedal drive. Renault Scenic, podobnie jak wszystkie modele w grupie Renault, został wyposażony w system Multi-Sense, co oznacza, że możemy w zależności od potrzeb korzystać z czterech trybów szosowych: Comfort, Sport, Eco i Perso. Każdy z nich zmienia charakterystykę pracy silnika, układu wspomagania kierownicy, klimatyzacji i oświetlenia ambientowego, umożliwiając dopasowanie auta do aktualnych potrzeb i nastroju kierowcy. Według producenta Renault Scenic do setki potrzebuje 7,8 s, co jak na elektryka nie jest imponującym wynikiem, ale w sumie nie o rekordy szybkości w końcu tu chodzi. Maksymalną prędkość ograniczono do 170 km/h. W praktyce auto zachowuje się dynamicznie i pozwala na płynną jazdę, adekwatnie reagując na wciśnięcie pedału gazu.

Renault Scenic
Tablica rozdzielcza w Scenicu jest lekko nachylona w stronę kierowcy. Duża powierzchnia ekranów robi wrażenie nowoczesności, podobnie jak konsola środkowa, która ma dwa poziomy, jest pojemna i praktyczna.

Prawie automatycznie

Renault Scenic E-Tech ma na pokładzie sporo zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia, w tym aktywny tempomat z funkcją Stop&Go i inteligentnym dostosowywaniem prędkości do warunków na drodze. Wspiera go funkcja utrzymywania pojazdu w pasie ruchu oraz takie systemy jak awaryjne hamowanie z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, asystent zmiany pasa ruchu z korektą toru jazdy, system monitorowania martwego pola, kamery 360° czy system wspomagania parkowania. W sumie wszystkich systemów jest 30, co stwarza możliwość prowadzenia tego auta na 2. stopniu automatyzacji. Jest też dobra wiadomość dla tych, co nie lubią elektronicznych pomocników. Renault pozwala ustawić działanie systemów i aktywować swoje ustawienia za pomocą jednego klawisza umieszczonego przy kierownicy.

Na wyrostRenault Scenic E-Tech

Zawieszenie zostało skonfigurowane tak, by łączyć stabilność z komfortem. Przód to kolumny McPhersona, tył – układ wielowahaczowy Parallel Link. Zawieszenie jest wystarczająco sztywne podczas jazdy autostradowej i pozwala dobrze wyczuć drogę. Dodatkowo napęd elektryczny sprawia, że środek ciężkości jest nisko położony. Samochód dobrze tłumieni nierówności i nie przechyla się na zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala wygodnie manewrować i daje poczucie pewności podczas jazdy drogą szybkiego ruchu. Średnica zawracania wynosząca około 10,9 m zapewnia dużą zwrotność.

Producent deklaruje ponad 600 km zasięgu, przy zużyciu na poziomie 16,8 kWh/100 km. A jak to wypada w praktyce? Na początku naszego testu komputer pokładowy pokazywał zużycie energii na poziomie 24,5 kWh/100 km. Scenica testowaliśmy zimą przy temperaturach oscylujących wokół 0°C. Trasa testowa łączyła fragmenty miejskie i autostradowe. W trakcie spokojniejszej jazdy weekendowej po mieście, zużycie energii utrzymywało się na poziomie 16-17 kWh/100 km. Test zakończyliśmy z wynikiem 23,2 kWh/100 km. Przy naładowanej w połowie baterii komputer pokładowy prognozował zasięg na poziomie 219 km, w tym maksymalnie 303 km, a minimalnie 170, co może wskazywać, że realny dystans, jaki możemy przejechać tym autem zimą to około 450 km.

High tech

Elektroniczny kokpit to połączenie nowoczesnych technologii z dbałością o detale i funkcjonalność. Obok znajduje się ekran multimediów, obydwa mają po 12 cali. Oprogramowanie jest już dobrze znane z samochodów Renault. Grafika jest nowoczesna i można ją dostosować do własnych preferencji. Obydwa ekrany obsługujemy intuicyjnie. Dodatkowym plusem jest system oparty na Googlach, dzięki czemu nie trzeba podłączać swojego telefonu, żeby korzystać z różnych aplikacji. Jeżeli jednak chcemy, możemy to zrobić bezprzewodowo. Wówczas można też włączyć Android Auto albo Aple CarPlay.

Renault Scenic E-Tech

Google Maps w multimediach wyznacza natomiast trasę z uwzględnieniem punktów ładowania po drodze, więc warto z tej funkcji korzystać. Dodatkowo ustawiając miejsca docelowe „praca” i „dom” zdefiniowane, jako te, gdzie auto jest ładowane, system z góry będzie wiedział, że nie musi nam wyznaczać dodatkowego doładowania, jeżeli możemy do niech dojechać. Dzięki wyznaczaniu trasy na Google Maps, system wie też, kiedy zbliżamy się do ładowarki i dzięki temu może odpowiednio przygotować baterię, podgrzewając ją lub schładzając do temperatury 25°C – to gwarantuje szybki czas ładowania.

Naturalnie ekologicznie

Materiały wykończeniowe w wersji Iconic są dobrej jakości, w części naturalne, ale też pochodzące z recyklingu, co wpisuje się w ekologiczny charakter auta. Duża liczba przemyślanych schowków o łącznej pojemności ponad 38 l pozwala wygodnie przechowywać przedmioty, które przydają się podczas codziennej podróży.

Na tylnej kanapie jest sporo miejsca, co zawdzięczamy dużemu rozstawowi osi (2,78 m) i płaskiej podłodze. Podłokietnik jest wyposażony w dwa ruchome ramiona, skierowane w stronę każdego pasażera. Znajduje się w nim schowek na tablet oraz rozkładane podpórki z uchwytami np. na telefon. Dodatkowo są też dwa uchwyty na kubki i dwa gniazda USB typu C. W sumie w środku tego auta jest 6 takich gniazd.

Renault Scenic E-Tech

W tym egzemplarzu zastosowano też panoramiczny dach Solarbay z elektroniczną regulacją przezroczystości. Można go przyciemnić w całości lub w połowie, chroniąc w ten sposób wnętrze przed nadmiernym nasłonecznieniem i wysoką temperaturą. To nie tylko praktyczne, ale też bardzo nowoczesne rozwiązanie, które poprawia komfort podróży i wprowadza do wnętrza dużo światła. Dodatkowo zwiększa przestrzeń w środku – wnętrze może być wyższe o 3 cm. Dach jest też lżejszy od standardowego panoramicznego o 6 do 8 kg.

Renault Scenic E-Tech: Sporo możliwości

Bagażnik Scenica mieści 545 l, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość rośnie do 1670 l, co pozwala przewieźć duże i długie przedmioty. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość przedłużenia bagażnika dzięki otworowi w miejscu podłokietnika. Wysokość progu bagażnika wynosi 779 mm, a szerokość załadunku to około 969 mm, co ułatwia do niego dostęp.

Renault Scenic E-Tech

Renault Scenic E-Tech to samochód dla nowoczesnej rodziny. Duży zasięg sprawia, że jest dobrym kompanem nie tylko do miasta, ale też na dalekie trasy, a systemy wspomagające i dobrze zestrojone zawieszenie gwarantują bezpieczną i przyjemną jazdę. Wnętrze jest przestronne i praktyczne, co zawsze jest w cenie.

Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: Michał Kij

Dane techniczne. Renault Scenic E-Tech 220 KM long range

Masy i wymiary
Dmc (kg)2441
Masa własna (kg)1860
Ładowność (kg)581
Długość/ szerokość/ wysokość (mm)4470/2085/1571
Rozstaw osi (mm)2785
Średnica zawracania (m)10,9
Prześwit (mm)145
Pojemność bagażnika (l)545/1670
Maksymalna masa przyczepy (kg)1100
Układ napędowy
Napędprzedni (FWD)
SilnikSynchroniczny, elektryczny
Moc maks. (kW/KM)160/220
Maks. moment obr. (Nm)300
Typ skrzyni biegówJednobiegowa
Osiągi
Prędkość maks. (km/h)170
Śr. zużycie (kWh/100 km) WLTP16,8
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,9
Pojemność akumulatora i zasięg
Pojemność (kWh)87
Masa akumulatora (kg)515
Zasięg WLTP (km)625
Możliwości ładowania
Maks. moc AC (kW)11/22
Maks. moc DC (kW)150
Czas ładowania AC 22 kW (h)5:00
Czas ładowania DC 150 kW (min)37 (15–80%)
System ładowaniaCCS Combo
Zawieszenie
PrzódMacPherson
TyłWielowahaczowe Parallel Link
Gwarancje i przeglądy
Gwarancja samochodu3 lata/60 000 km
Gwarancja na baterię8 lat/160 000 km
PrzeglądyDo 30 000 km lub 2 lata

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź