środa, 19 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościBogusław Dudek, Goodyear. Opony najlepiej przed zimą

Bogusław Dudek, Goodyear. Opony najlepiej przed zimą

Czy przygotowując się do okresu chłodów, warto założyć opony zimowe w ciężarówce czy autobusie? Jakie opony są najlepsze do jazdy całorocznej? Te i inne wątpliwości rozwiewa Bogusław Dudek, szef rozwoju sprzedaży Goodyear w Europie Wschodniej i na rynkach wschodzących.

Czy w ciężkich pojazdach użytkowych warto zmieniać opony w związku ze zbliżającą się zimą lub latem?

Nowoczesne opony do pojazdów użytkowych są najczęściej oponami „całorocznymi”. Łączą w sobie cechy zarówno opon letnich i zimowych, dlatego ich sezonowa wymiana nie jest konieczna.

W przypadku dużych firm transportowych, posiadających kilkaset czy kilka tysięcy pojazdów, taki proces byłby niezwykle kosztowny, czasochłonny i wiązałby się z poważnymi wyzwaniami natury logistycznej. W przypadku floty posiadających na przykład 100 zestawów drogowych oznaczałoby to konieczność magazynowania i wymiany aż 1200 opon.

Wyjątek stanowią pojazdy użytkowe pracujące w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych, na przykład w Skandynawii. W takich przypadkach rekomendujemy stosowanie specjalnych opon zimowych, o zwiększonej przyczepności w niskich temperaturach i na zaśnieżonych drogach.

opony

Jakie cechy mają opony zimowe do ciężarówek? Czy tego typu opony są dostępne na wszystkie osie zestawu, a także do autobusów?

Typowo zimowe opony do ciężarówek są dostępne w wersjach przeznaczonych na wszystkie osie i mogą być również stosowane w autobusach. W Polsce jednak wykorzystuje się je bardzo rzadko, głównie ze względu na opisane wcześniej uwarunkowania ekonomiczne i logistyczne.

Kiedy jest najlepsza pora, aby założyć nowe opony w ciężkim pojeździe użytkowym? Jesienią czy wiosną?

Ze względu na wysokość bieżnika, a co za tym idzie lepszą przyczepność, najbardziej korzystnym momentem na montaż nowych opon jest okres przed zimą. W trudniejszych warunkach drogowych dodatkowa głębokość bieżnika zapewnia większe bezpieczeństwo i lepszą trakcję. W przypadku opon użytkowych najwyższej klasy, takich jak Goodyear KMAX i EQMAX, które utrzymują wysokie parametry trakcyjne także przy znacznym zużyciu, można je wymieniać właściwie w dowolnym momencie.

opony

Jak zachowuje się ogumienie o niskim oporze toczenia w zimnych porach roku? Czy zachowuje wówczas w pełni swoje właściwości? Jaką zapewnia przyczepność? Czy takie warunki spowalniają czy przyspieszają jego zużycie?

To zależy. Na rynku dostępne są różne rodzaje opon o niskich oporach toczenia. W przypadku produktów o niskiej głębokości bieżnika, przeznaczonych wyłącznie na autostrady, można się spodziewać pogorszenia ich właściwości trakcyjnych w typowych warunkach zimowych.

Z kolei nowoczesne modele, takie jak paliwooszczędne Goodyear EQMAX, charakteryzują się stosunkowo wysokim bieżnikiem, gdyż niskie opory toczenia uzyskano dzięki zastosowaniu innowacyjnej mieszanki Full Silica, która zapewnia także bardzo dobrą przyczepność w niskich temperaturach. Co więcej, użytkowanie opon w zimnych porach roku zwykle oznacza wolniejsze tempo ich zużycia niż latem.

Czy opony regionalne można traktować jako najbardziej uniwersalny typ ogumienia przydatny o każdej porze roku w różnych typach transportu?

Tak. Opony do transportu regionalnego zostały zaprojektowane z myślą o pracy w bardziej zróżnicowanych i wymagających warunkach drogowych oraz pogodowych. Dlatego są zdecydowanie bardziej uniwersalne niż ogumienie przeznaczone do transportu dalekobieżnego. Co więcej, najnowsze generacje opon regionalnych, takie jak Goodyear KMAX Gen-3, dzięki nowoczesnej mieszance zastosowanej w bieżniku i karkasie oferują nie tylko lepszą trwałość i przyczepność, ale także istotnie niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich generacji. Przy zachowaniu, a nawet poprawie pozostałych parametrów użytkowych. Ten zestaw atutów sprawia, że komplet opon KMAX Gen-3 pozwala, według naszych szacunków, zaoszczędzić nawet 1236 euro rocznie na jednym pojeździe (ciągnik z naczepą). Przy dziesiątkach czy setkach pojazdów we flocie oznacza to niebagatelne kwoty.

Dziękuje za rozmowę.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź