Czy przygotowując się do okresu chłodów, warto założyć opony zimowe w ciężarówce czy autobusie? Jakie opony są najlepsze do jazdy całorocznej? Te i inne wątpliwości rozwiewa Bogusław Dudek, szef rozwoju sprzedaży Goodyear w Europie Wschodniej i na rynkach wschodzących.
Czy w ciężkich pojazdach użytkowych warto zmieniać opony w związku ze zbliżającą się zimą lub latem?
Nowoczesne opony do pojazdów użytkowych są najczęściej oponami „całorocznymi”. Łączą w sobie cechy zarówno opon letnich i zimowych, dlatego ich sezonowa wymiana nie jest konieczna.
W przypadku dużych firm transportowych, posiadających kilkaset czy kilka tysięcy pojazdów, taki proces byłby niezwykle kosztowny, czasochłonny i wiązałby się z poważnymi wyzwaniami natury logistycznej. W przypadku floty posiadających na przykład 100 zestawów drogowych oznaczałoby to konieczność magazynowania i wymiany aż 1200 opon.
Wyjątek stanowią pojazdy użytkowe pracujące w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych, na przykład w Skandynawii. W takich przypadkach rekomendujemy stosowanie specjalnych opon zimowych, o zwiększonej przyczepności w niskich temperaturach i na zaśnieżonych drogach.

Jakie cechy mają opony zimowe do ciężarówek? Czy tego typu opony są dostępne na wszystkie osie zestawu, a także do autobusów?
Typowo zimowe opony do ciężarówek są dostępne w wersjach przeznaczonych na wszystkie osie i mogą być również stosowane w autobusach. W Polsce jednak wykorzystuje się je bardzo rzadko, głównie ze względu na opisane wcześniej uwarunkowania ekonomiczne i logistyczne.
Kiedy jest najlepsza pora, aby założyć nowe opony w ciężkim pojeździe użytkowym? Jesienią czy wiosną?
Ze względu na wysokość bieżnika, a co za tym idzie lepszą przyczepność, najbardziej korzystnym momentem na montaż nowych opon jest okres przed zimą. W trudniejszych warunkach drogowych dodatkowa głębokość bieżnika zapewnia większe bezpieczeństwo i lepszą trakcję. W przypadku opon użytkowych najwyższej klasy, takich jak Goodyear KMAX i EQMAX, które utrzymują wysokie parametry trakcyjne także przy znacznym zużyciu, można je wymieniać właściwie w dowolnym momencie.

Jak zachowuje się ogumienie o niskim oporze toczenia w zimnych porach roku? Czy zachowuje wówczas w pełni swoje właściwości? Jaką zapewnia przyczepność? Czy takie warunki spowalniają czy przyspieszają jego zużycie?
To zależy. Na rynku dostępne są różne rodzaje opon o niskich oporach toczenia. W przypadku produktów o niskiej głębokości bieżnika, przeznaczonych wyłącznie na autostrady, można się spodziewać pogorszenia ich właściwości trakcyjnych w typowych warunkach zimowych.
Z kolei nowoczesne modele, takie jak paliwooszczędne Goodyear EQMAX, charakteryzują się stosunkowo wysokim bieżnikiem, gdyż niskie opory toczenia uzyskano dzięki zastosowaniu innowacyjnej mieszanki Full Silica, która zapewnia także bardzo dobrą przyczepność w niskich temperaturach. Co więcej, użytkowanie opon w zimnych porach roku zwykle oznacza wolniejsze tempo ich zużycia niż latem.
Czy opony regionalne można traktować jako najbardziej uniwersalny typ ogumienia przydatny o każdej porze roku w różnych typach transportu?
Tak. Opony do transportu regionalnego zostały zaprojektowane z myślą o pracy w bardziej zróżnicowanych i wymagających warunkach drogowych oraz pogodowych. Dlatego są zdecydowanie bardziej uniwersalne niż ogumienie przeznaczone do transportu dalekobieżnego. Co więcej, najnowsze generacje opon regionalnych, takie jak Goodyear KMAX Gen-3, dzięki nowoczesnej mieszance zastosowanej w bieżniku i karkasie oferują nie tylko lepszą trwałość i przyczepność, ale także istotnie niższe opory toczenia w porównaniu do poprzednich generacji. Przy zachowaniu, a nawet poprawie pozostałych parametrów użytkowych. Ten zestaw atutów sprawia, że komplet opon KMAX Gen-3 pozwala, według naszych szacunków, zaoszczędzić nawet 1236 euro rocznie na jednym pojeździe (ciągnik z naczepą). Przy dziesiątkach czy setkach pojazdów we flocie oznacza to niebagatelne kwoty.






