wtorek, 18 listopada, 2025
Strona głównaAktualnościRenault Trafic Van E-Tech electric. Nowe i innowacyjne

Renault Trafic Van E-Tech electric. Nowe i innowacyjne

Renault Trafic Van E-Tech electric zadebiutowało na targach Solutrans 2025. To pierwszy pojazd marki zaprojektowany z zastosowaniem oprogramowania SDV (Software Defined Vehicle) firmy Ampere. Nowy elektryczny Trafic będzie również jako pierwszym wyposażony, w technologię 800 V. Umożliwia ona szybkie ładowanie i zapewnia zasięg do 450 km w cyklu WLTP.

Będzie to pierwszy model z nowej rodziny w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych. Produkcja rozpocznie się pod koniec 2026 r., a z czasem do oferty dołączać będą kolejne wersje. Kierowcy będą mogli wybrać podwozie z kabiną, platformę z kabiną, wywrotkę, skrzynię z burtami i kontener. Pół roku wcześniej w Birmingham zaprezentowano nową generację kompaktowych, elektrycznych dostawczaków.

45 lat sukcesów

Trafic, wprowadzony na rynek w 1980 roku, został wyprodukowany w ramach trzech generacji tego modelu w łącznej liczbie ponad 2,5 miliona egzemplarzy. Od tego czasu jego nazwa stała się synonimem sukcesu na rynku średnich furgonów. Czwarta, w 100% elektryczna generacja Trafica, bazująca na tym dorobku, dokonuje kolejnej, bezkompromisowej rewolucji na rynku.

Nowy Trafic jest zbudowany na całkowicie nowej, w 100% elektrycznej platformie typu „skateboard”. Jej konstrukcja pozwala zoptymalizować przestrzeń użytkową względem wymiarów zewnętrznych. Dzieje się tak dzięki przedniemu zwisowi skróconemu do minimum i silnikowi umieszczonemu z tyłu. Ponadto dzięki tym zabiegom udało się uzyskać równie mały promień zawracania co w Clio (10,3 metra). Oprócz ekoodpowiedzialności kluczową rolę w bezproblemowym użytkowaniu modeli w mieście odgrywa ich kompaktowa budowa i zwrotność.

Nowa furgonetka w wersji L1 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 5,1 m3 przy długości 4,87 m i szerokości 1,92 m (identycznej we wszystkich trzech wersjach). Wersja L2 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 5,8 m3 przy długości 5,27 m. Udało się ją uzyskać stosując rozstaw osi wydłużony o 40 cm. Powyższe parametry osiągnięto przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitej wysokości do 1,90 m. To zapewnia dostęp do wszystkich parkingów podziemnych. Pojazd posiada również duże otwory drzwiowe, umożliwiające załadunek europalet zarówno przez tylne, jak i boczne drzwi.

Stylistyka w stylu high-tech

Nowoczesna stylistyka Trafica Van E-Tech electric znajduje swój wyraz w proporcjach nadwozia. Oparto je na bardzo krótkim przednim zwisie, dużym rozstawie osi i aerodynamicznej, jednobryłowej sylwetce.

Ten wzmacniający osobowość wygląd high-tech, jaki nadaje przodowi pojazdu górny przedni pas, dodatkowo podkreśla podświetlone logo marki. Połączono je świetlnymi listwami ze światłami do jazdy dziennej DRL, tworzącymi wspólnie wysoce zaawansowaną technologicznie sygnaturę świetlną. Poniżej tego górnego pasa, który wizualnie poszerza nadwozie i przykuwa wzrok przy pierwszym spojrzeniu, widnieją dyskretnie umieszczone reflektory. Swój futurystyczny wygląd Trafic zawdzięcza także przedniej szybie, która tworzy swoistą „przyłbicę” złożoną z samej przedniej szyby i dwóch szyb bocznych.

Czerń robi robotę

Obok nowoczesnych, dobrze wyważonych proporcji nadwozia, w wyglądzie Trafica Van E-Tech electric zadbano o równie starannie dobraną równowagę między strefami wykończonymi w kolorze nadwozia i strefami czarnymi. Daje to wrażenie solidności – tak istotnej w przypadku pojazdów dostawczych.

Przedni zderzak ozdabia duży czarny panel o groszkowanej fakturze. Dzięki starannie dobranemu podziałowi na kilka sekcji nie stwarza on efektu masywności. Groszkowana dolna strefa przedniego zderzaka jest wzbogacona wykonanym laserowo motywem szrafowania. Takim samym, jaki można dostrzec na zderzaku Scenica E-Tech electric. Ten rodzaj wykończenia powierzchni stanowi znak rozpoznawczy nowej stylistyki Renault.

Strefa w kolorze nadwozia z przodu pojazdu stwarza wrażenie unoszenia się między dwiema czarnymi bryłami: bryłą pasa czołowego z sygnaturą świetlną i bryłą zderzaka.

Boczne dolne listwy ochronne z czarnego groszkowanego tworzywa świadczą o solidności pojazdu. Są znakiem, że Trafic zdolny jest stawiać czoła zagrożeniom w codziennym, profesjonalnym użytkowaniu. Również one dają wyraz dbałości o estetykę poprzez grę wykonanych laserowo motywów szrafowania. Panelom bocznym dodaje dynamiki oryginalna boczna linia nadwozia. Składa się z szeregu pozornie przypadkowych wcięć, które wizualnie ożywiają nadwozie i wzmacniają wrażenie ruchu i energii pojazdu, nawet na postoju.

Światła i lasery

Z tyłu, oprócz elementów aerodynamicznych w górnej części nadwozia, również wykonanych z czarnego, groszkowanego tworzywa, dolny pas zderzaka wykończono tym samym tworzywem co przedni, z tą samą siatką laserowych szrafowań i rowkowań.

Po raz pierwszy w historii Renault furgonetka marki zyskuje tylną sygnaturę świetlną. Sygnatura z efektem 3D składa się z podwójnych pionowych linii umieszczonych z obu stron asymetrycznych tylnych drzwi. Natomiast wszystkie tradycyjne funkcje oświetlenia zgrupowano w jednym bloku. One również tworzą trójwymiarowy efekt poniżej sygnatury świetlnej.

Podobnie jak w samochodach osobowych Renault logo marki umieszczono bezpośrednio na nadwoziu na prawych tylnych drzwiach. Umieszczona po lewej stronie nazwa „Trafic” zapoczątkowuje nowy krój pisma, charakterystyczny dla modeli dostawczych marki.

Kokpit jakiego nie było i masa schowków

Design deski rozdzielczej zrywa z dotychczasowymi kanonami i wyróżnia się solidnym, rurowym kształtem. Deska rozdzielcza z ponadczasowymi rurowymi motywami jest na wskroś nowoczesna za sprawą dwóch ekranów: 10 calowego zespołu zegarów i wskaźników i 12 calowego ekranu centralnego, skierowanego w stronę kierowcy.

Siedzenia obito tkaninowymi tapicerkami w kolorach szarym i dżinsowym Zeta z żółtymi przeszyciami na elementach szarych i białymi na dżinsowych (w opcji).

Samochód dysponuje dużą liczbą pomysłowych i pojemnych schowków niezwykle istotnych w codziennej biznesowej działalności. Oprócz zamykanego schowka w desce rozdzielczej, w całym kokpicie znajduje się wiele otwartych, ale wystarczająco wyodrębnionych schowków. Są trzy uchwyty na kubki i uchwyt na dokumenty pod centralnym ekranem, trzy schowki za zespołem zegarów i dwa małe schowki po obu stronach kierownicy. Jest też głęboka półka pod „rurą” po stronie pasażera oraz dwa poziomy schowków w płatach drzwi. Górny na drobne przedmioty i dolny na bardzo duże przedmioty, takie jak butelki wody. I wreszcie za deską rozdzielczą, między „rurą” a podstawą przedniej szyby, wygospodarowano obszerną strefę do okazjonalnego, ale bezpiecznego odkładania różnych przedmiotów, takich jak notesy, kurtki czy podkładki do pisania. Jako znak zgodności pojazdu z zasadami zrównoważonego rozwoju tę strefę, jednakowo widoczną z zewnątrz, jak i od wewnątrz, wykonano w 50% z kompozytu wzmocnionego naturalnym materiałem (włóknami).

Zaprojektowany ekologicznie

W modelu Trafic E-Tech electric Renault dąży do osiągnięcia wskaźnika materiałów pozyskiwanych w systemie gospodarki okrężnej powyżej 23% (łącznie z akumulatorem). To wynik zbliżony do wyników osiąganych w przypadku najlepszych pod tym względem elektrycznych Renault. Np. 26% w przypadku Renault 4 E-Tech Electric. Wpisuje się to w strategię Grupy Renault. Zgodnie z nią do 2030 roku 33% masy materiałów użytych do produkcji powinno pochodzić z recyklingu.

W przypadku tworzyw sztucznych wskaźnik udziału surowców pochodzących z recyklingu powinien wynieść w Traficu powyżej 15% (> 40 kg). To potwierdza pozycję Renault jako lidera w tej dziedzinie, z wynikiem znacznie przewyższającym średnią rynkową, która wynosi 9%. Tapicerkę wykonano z tkaniny Twi-jeans zawierającej 50% surowca pochodzącego z recyklingu.

Dwa akumulatory trakcyjne do wyboru

Celem zapewnienia optymalnej elastyczności użytkowania Trafic jest dostępny z dwoma akumulatorami trakcyjnymi do wyboru. To akumulator standardowy lub o dużym zasięgu.

Dla dużo jeżdżących użytkowników właściwym wyborem będzie akumulator trakcyjny NMC (niklowo-manganowo-kobaltowy). To bateria dużego zasięgu o największej dostępnej na rynku gęstości energetycznej i o maksymalnym zasięgu około 450 km WLTP. Akumulator ten będzie dostępny od dnia debiutu rynkowego Trafica.

Dla użytkowników biznesowych poruszających się głównie po mieście właściwy będzie standardowy akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy). Nie zawiera metali ziem rzadkich, takich jak kobalt czy nikiel. Jest to oferta konkurencyjna zarówno pod względem ceny jak i wynoszącego blisko 350 km WLTP zasięgu (w przypadku Trafica). Takie wartości odpowiadają potrzebom wielu użytkowników biznesowych. Akumulator ten będzie dostępny w późniejszym terminie. Ogniwa będą w całości produkowane w Europie, a montaż akumulatorów odbywać się będzie we Francji w zakładzie w Sandouville.

Technologia 800 V

Oprócz wszechstronnych opcji zasięgu oba akumulatory ułatwią klientom biznesowym życie i organizację pracy dzięki krótkim czasom ładowania, jakie zapewnia nowa technologia 800 V. To pierwszy przypadek jej zastosowania w pojazdach Renault! W przypadku terminali szybkiego ładowania prądu stałego ładowanie akumulatora trakcyjnego od 15% do 80% pojemności zajmuje poniżej 20 minut i wydłuża zasięg o kolejne 260 km.

Zaprojektowany w Europie nowy silnik elektryczny o mocy 150 kW i momencie obrotowym 345 Nm wyróżnia się wyjątkową sprawnością energetyczną. Moc silnika w połączeniu z wytrzymałością platformy umożliwia holowanie przyczep o masie do 2 ton i zapewnia ładowność 1,25 tony (w trakcie homologacji).

Funkcje V2X

Nowy Trafic Van E-Tech electric będzie wyposażony w funkcje Vehicle to Load (V2L) i Vehicle to Grid (V2G).

Umożliwiają one ładowanie urządzeń zewnętrznych (V2L, z pojazdu do urządzenia elektrycznego) za pomocą gniazda w kabinie pasażerskiej, w przestrzeni ładunkowej i za pośrednictwem adaptera podłączanego do gniazda ładowania w celu zasilania urządzeń przenośnych (na przykład narzędzi lub komputerów).

Będzie go można również podłączać do sieci w celu oddawania energii z akumulatora trakcyjnego (funkcje V2G) za pośrednictwem dwukierunkowej ładowarki pokładowej.

Produkowany w Sandouville z zabudowami „Converted By Renault”

Trafic będzie produkowany we Francji, w zakładach Grupy Renault w Sandouville. Zjeżdżać będzie z linii montażowej wspólnej z obecną spalinową wersją Trafica, który będzie nadal sprzedawany. W tym samym kompleksie w Sandouville oraz w hali przyległej do głównego zakładu produkowane będą spersonalizowane nadwozia cieszące się szczególnym popytem wśród klientów, sygnowane przez Qstomize, spółkę zależną Renault specjalizującą się w wykonywaniu zabudów i wyposażaniu pojazdów dostawczych.

Dla nowego Renault Trafic E-Tech electric w wersjach podwozie z kabiną, platforma z kabiną, wywrotka, skrzynia z burtami czy kontener oznaczać to będzie skrócenie czasów produkcji, niższe koszty i gwarantowaną jakość na szczeblu producenta.

W przypadku personalizacji „na miarę” klienci będą mogli skorzystać z fachowej wiedzy i doświadczenia 300 partnerskich autoryzowanych wykonawców zabudów Renault Pro+.

Rewolucja SDV i system operacyjny CAR OS

SDV jest skrótem od Software Defined Vehicle, oznaczającym pojazdy definiowane programowo. To przełom technologiczny, który ma na celu uczynienie z obecnie akcesoryjnego i rozproszonego oprogramowania pokładowego systemu w pełni zintegrowanego i zajmującego centralne miejsce w pojeździe. Dziesiątki komputerów rozmieszczano dawniej w różnych punktach samochodu. Teraz zostały zastąpione przez jeden supermocny centralny komputer. Taką scentralizowaną architekturę oprogramowania będzie można aktualizować przez cały okres użytkowania pojazdu. Podobnie jak w przypadku smartfonów czy komputerów.

Zaprojektowany przez Ampere nowy system operacyjny CAR OS (Car Operating System) jest powiązany ze światem Android™ Automotive OS. Zrobiono tak w celu maksymalnego uproszczenia obsługi i otwarcia na możliwie jak najszerszą gamę obecnych i przyszłych aplikacji.

Aktualizacje. Automatyczne i spersonalizowane

Dzięki połączeniu z chmurą centralne oprogramowanie może być zdalnie aktualizowane w czasie rzeczywistym. Klienci firmowi będą mogli aktualizować swój pojazd podobnie jak telefon czy komputer, aby dodać nowe funkcje w trakcie cyklu życia pojazdu. Będą mogli otrzymywać spersonalizowane oferty, uwzględniające ich sposób użytkowania pojazdu i styl jazdy.

Przykładowo system multimedialny openR evo ze zintegrowanymi usługami Google będzie dostępny na życzenie. To oznacza, że jego instalacja będzie możliwa zdalnie poprzez aktualizacje „over the air” w dowolnym momencie po zakupie samochodu.

Klient będzie mógł również dodać opcję kamery 360° lub klimatyzacji manualnej. Jednak w tym przypadku konieczne będzie wykonanie modyfikacji w samochodzie przez dealera Renault.

Technologia SDV umożliwia integrację ekosystemu firmy bezpośrednio z systemem multimedialnym samochodu. Dzięki temu możliwe jest wdrożenie zaawansowanej konfiguracji cyfrowej. Narzędzia pracy potraktowano jako kluczowy element samochodu, dzięki czemu system spełnia specyficzne potrzeby użytkowników biznesowych.

Przedsiębiorstwa posiadające własny system operacyjny, (np. na potrzeby dostaw), będą mogły zintegrować go z systemem multimedialnym pojazdu. Pomoże to w przesyłaniu informacji o dostawie w czasie rzeczywistym (czas, trasa, kontakty, uwagi itp.) do kierowcy dostarczającego towar, w trakcie jazdy.

Przeglądy zapobiegawcze – auto pracuje bez przestojów

Wykorzystywana już od pewnego czasu funkcja przeglądów zapobiegawczych zyska na dokładności. Pomoże w tym duża moc obliczeniowa i sztuczna inteligencja zastosowana w architekturze SDV. W ten sposób zużycie kluczowych części może być identyfikowane w czasie rzeczywistym. Zdalna diagnostyka przewidzi konieczność napraw i ułatwi zaplanowanie wizyty w serwisie lub sprawi, że odpowiednie poprawki zostaną wprowadzone zdalnie.

Przeglądy zapobiegawcze będą szczególnie przydatne dla menedżerów flot. Umożliwią im najdalej posuniętą optymalizację kosztów, czasu pracy i dostępności pojazdów.

Bardziej komfortowe warunki użytkowania

Wspomagany technologią SDV model Trafic zapoczątkowuje również system multimedialny openR nowej generacji. Wyposażono go w 12-calowy ekran i zoptymalizowany pod kątem lekkich pojazdów dostawczych (LCV). System ten, dysponujący największym ekranem w gamie Renault LCV, wyposażono w nawigację zaprojektowaną specjalnie pod potrzeby pojazdów dostawczych. Uwzględnia ona w szczególności ich wymiary i ładowność w celu uniknięcia niewłaściwych tras. I tak na przykład pokładowy planer podróży dla pojazdów elektrycznych wytycza najdogodniejsze trasy ze wskazaniem optymalnych punktów postoju z terminalami ładowania dzięki zwiększonej dokładności pomiaru zużycia energii.

Znajdą się w nim również usługi Google, w tym Asystent Google, jak również inne funkcje oferowane w Google Play. Asystent Google umożliwia kierowcy intuicyjne wchodzenie w interakcję z pojazdem bez odrywania wzroku od drogi. Np. w celu regulacji temperatury, robienia notatek, obsługi radia czy odsłuchania najnowszych wiadomości lub prognozy pogody.

Google Play oferuje stale powiększany katalog aplikacji (ponad 100 aplikacji do pobrania na obecną chwilę). Uprzyjemnią one użytkownikom podróż na 12 calowym ekranie.

Wśród dostępnych aplikacji warto też wymienić Vivaldi, przeglądarkę internetową, która umożliwia przede wszystkim przeglądanie poczty elektronicznej. Z kolei EasyPark ułatwia uiszczanie płatności za parkowanie. Oferta aplikacji streamingowych, obejmująca TF1+, Prime Vidéo czy Canal+, zapewni użytkownikom biznesowym rozrywkę w trakcie przerwy na lunch.

Ponadto w nowym Traficu Van E-Tech electric będzie można doświadczyć nowych doznań dźwiękowych za sprawą RMC BFM Drive. Aplikacja umożliwi kierowcy utworzenie stacji radiowej w pełni spersonalizowanej dzięki sztucznej inteligencji. Dopasowana zostanie do gustów i długości trasy, na bazie treści grupy RMC BFM obejmującej krajowe i lokalne nowości.

Większe bezpieczeństwo

„Human First Program”, uruchomiony w 2023 roku, powstał w ramach dążenia marki do poprawy bezpieczeństwa. Obejmuje kierowców, pasażerów i innych użytkowników dróg na całym świecie przy pomocy licznych zaawansowanych technologii.

W celu doskonalenia zachowań kierowcy i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, Trafica wyposażono w usługę pokładową Safety Coach. Dzięki czujnikom pojazdu i sztucznej inteligencji narzędzie umożliwia ocenę w czasie rzeczywistym ryzyka napotkanego przez kierowcę na trasie. Robi to z uwzględnieniem prędkości pojazdu, bezpiecznych odległości, zarządzania torem jazdy i zmianami pasa ruchu oraz kontroli czujności kierowcy.

Na koniec każdej podróży na podstawie zebranych danych system przedstawia kierowcy ocenę w skali od jednego do stu (Safety Score) oraz, w zależności od uzyskanych wyników, udziela stosownych porad.

Z kolei funkcja Safety Monitor wyświetla w czasie rzeczywistym bezpośrednio na ekranie pomiary dotyczące stylu jazdy kierowcy.

Trafic korzysta z funkcji aplikacji My Renault przydatnych w codziennym użytkowaniu pojazdu elektrycznego. Mowa o takich jak programowanie ładowania i wstępnego ogrzewania/schładzania kabiny czy zdalne monitorowanie zasięgu. Do innych funkcji ułatwiających obsługę samochodu należą: lokalizacja pojazdu, stan drzwi (zablokowane/odblokowane) i zdalne blokowanie, jak również monitorowanie terminów przeglądów na podstawie kalendarza online.

Spersonalizowany

W karetkach pogotowia, wozach strażackich, radiowozach policyjnych, chłodniach i innych zabudowanych wersjach Trafica sterowanie funkcjami zabudów odbywa się w łatwy sposób. Odbywa się bezpośrednio na 12-calowym ekranie systemu multimedialnego dzięki aplikacji Convertor Companion nowej generacji. Nową aplikację oferowaną przez Renault po raz pierwszy zastosowano w Renault Master. Zapewnia większą elastyczność wykonawcom zabudów, którzy mogą w łatwy i intuicyjny sposób personalizować treści.

W Renault Trafic Van E-Tech electric pojawi się także zupełnie nowa funkcja identyfikacji kierowcy. Usługa umożliwia generowanie kodów QR na ekranie, aby umożliwić kierowcy zalogowanie się do systemu w samochodach wyposażonych w openR evo. Dzięki temu można zrezygnować z osobnych urządzeń montowanych w samochodzie i identyfikatorów wydawanych kierowcom. Po aktywowaniu usługi wszystko odbywa się w systemie pokładowym.

Oprócz poprawy komfortu jazdy, a tym samym produktywności użytkowników biznesowych, możliwość zdalnej aktualizacji pojazdu pozwoli zachować na dłużej jego wartość. Po upływie trzech do czterech lat pojazd straci mniej na wartości, ponieważ zostanie wzbogacony o nowe funkcje. Mówimy w takim przypadku o zwiększaniu wartości rezydualnej pojazdu. Taka „odmładzająca terapia” jest szczególnie przydatna w przypadku pojazdów dostawczych, które mają znacznie dłuższą żywotność i są częściej i intensywniej użytkowane niż samochody osobowe.

Nowe usługi online będą wzbogacały Trafica przez cały okres jego użytkowania. Umożliwią stałą poprawę warunków pracy kierowcy i doskonalenie zarządzania pojazdem.

Trafic będzie produkowany w fabryce Grupy Renault w Sandouville, we Francji, a pierwsze egzemplarze zjadą z taśmy pod koniec 2026 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź